کد خبر: ۳۵۹۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
کشورهای دیگر اتحادیه اروپا پیش از این، از ممنوعیت خودروهای بنزینی استقبال کرده‌اند. هلند، منطقه فلاندرز بلژیک، سوئد، یونان و اسلوونی همگی درصدد پایان دادن به فروش خودرو های بنزینی در فاصله سال ۲۰۲۹ تا ۲۰۳۰ هستند.

اتحادیه اروپا هفته گذشته قانونی را تصویب کرد که فروش خودروهای موتور احتراق داخلی در کشورهای عضو این بلوک را از سال ۲۰۳۵ ممنوع خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، قانون جدید برای آلمان، ایتالیا و همچنین رومانی، بلغارستان، جمهوری چک و مجارستان نخستین مهلت برای پایان فروش خودروهای بنزینی را تعیین می‌کند. با این حال، از همین حالا، دولت‌های فعلی کشورهای جمهوری چک و مجارستان علیه این ممنوعیت صحبت کرده و مهلت تعیین شده برای ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی را زیر سوال برده‌اند. اما اجرای این قانون نیز ممکن است با تاخیرهایی روبرو شود.

کشورهای دیگر اتحادیه اروپا پیش از این، از ممنوعیت خودروهای بنزینی استقبال کرده‌اند. هلند، منطقه فلاندرز بلژیک، سوئد، یونان و اسلوونی همگی درصدد پایان دادن به فروش خودرو های بنزینی در فاصله سال ۲۰۲۹ تا ۲۰۳۰ هستند.

تنها کشوری در جهان که در این زمینه، پیشتاز بوده، نروژ است که پیشگام جا به جایی برقی در خارج از اتحادیه اروپا بوده و حدود ۸۰ درصد از خودروهای جدیدی که اکنون در این کشور فروخته می‌شوند، تمام برقی هستند و قرار است که این آمار در سال ۲۰۲۵ به ۱۰۰ درصد برسد.

همچنین بلوک‌های استانداردهای خودرو واحد که به صورت داوطلبانه در آمریکا تشکیل شده بودند، بر سر مسئله خودروهای بنزینی، در معرض انحلال قرار گرفته‌اند.

کالیفرنیا در اوت، زمان پایان فروش خودروهای بنزینی جدید را تا سال ۲۰۳۵ اعلام کرد و اگر چه ۱۷ ایالت، پیش از این استانداردهای خودروی خود را تحت قانون هوای پاک فدرال، به استانداردهای کالیفرنیا، پیوند داده بودند، چندین ایالت اکنون می‌خواهند از این اتحاد خارج شوند. ایالت‌هایی که با تصمیم کالیفرنیا همراهی می‌کنند یا انتظار می‌رود اندکی بعد همراهی کنند، شامل واشنگتن، اورگون، کانکتیکات، ماساچوست، نیویورک، ورمونت و دلاویر هستند که تعداد آنها کمتر از متحدان قدیمی کالیفرنیا به شمار می‌رود. هر چند در ابتدا انتظار می‌رفت خودروهای دوگانه سوز هم در کالیفرنیا ممنوع شوند اما بعضی از خودروهای دوگانه سوز پیشرفته با قدرت باتری بالا، اکنون اجازه خواهند یافت.

کشورهای دیگر که موافق خودروهای دوگانه سوز در روند حذف خودروهای موتور احتراق داخلی هستند، شامل کانادا، اسلوونی، سنگاپور و ژاپن هستند اما اکثر کشورها می خواهند فروش خودروهای دوگانه سوز نیز تا زمان اجرای ممنوعیت مذکور، متوقف شود.

از سوی دیگر، سریلانکا سختگیرانه‌ترین اهداف را نسبت به هر کشور دیگری تعیین کرده و نه تنها می‌خواهد فروش خودروهای بنزینی جدید متوقف شود بلکه به دنبال ممنوعیت کامل استفاده از همه نوع وسایل نقلیه احتراقی تا سال ۲۰۴۰ است. اما این کشور نیز اخیرا به دلیل برای تصویب فوری قانونی که اجرای آنها مشکل آفرین شده، توجه جهانی را به سمت خود جلب کرده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در کشورهای کوچک تر که خودروسازی یا یارانه ندارند، حذف خودروهای بنزینی می‌تواند تا حدودی راحت تر باشد. کیپ ورد که به همراه بسیاری از کشورهای کوچک سراسر جهان، اعلامیه کنفرانس اقلیمی سازمان ملل متحد (COP۲۶) را برای ممنوعیت فروش موتورهای احتراقی جدید تا سال ۲۰۴۰ امضا کرده، دستیابی به این هدف را تا سال ۲۰۳۵ تعیین کرده است. برای انجام این کار، این کشور تنها کافیست واردات خودروهای بنزینی را تا آن زمان ممنوع کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین