|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۵
کد خبر: ۳۵۹۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵
رئیس جمهور آمریکا پس از حدود ۵ ساعت حضور در کی‌یف، بار دیگر سوار قطار شده و این کشور را به مقصد لهستان ترک کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه در واکنش به گزارش‌های مربوط به سفر جو بایدن به کی‌یف و کمک‌های نظامی جدید آمریکا به اوکراین گفت که سفر رئیس‌جمهور آمریکا نمایشی بوده است.

به گزارش سه شنبه شب ایرنا از خبرگزاری "تاس", لاوروف با اشاره به بیهوده بودن اقدامات غرب گفت: همانطور که این نمایش ادامه پیدا می‌کند، اقدامات همکاران سابق غربی ما بیهوده است. تلاش‌های آن‌ها برای حفظ رژیم نازی در کی یف نتیجه‌ای نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور آمریکا پس از یک سفر مخفیانه و غیرمنتظره به اوکراین، دوشنبه‌ شب این کشور را ترک کرد و وارد لهستان شد. به گزارش ایرنا به نقل از سی ان ان، بر اساس گزارش خبرنگارانی که در این سفر بایدن را همراهی می‌کردند، رئیس جمهور آمریکا حدود ساعت ۸ شب (به وقت محلی) از مرز لهستان عبور کرده و وارد این کشور شد.

سفر بایدن به کی‌یف پیش از سفر برنامه‌ریزی‌شده او به ورشو لهستان انجام شد. وی پس از ورشو، قرار است با رهبران کشورهای جبهه شرقی پیمان ناتو دیدار کند.

بایدن ابتدا توسط ایر فورس وان (هواپیمای مخصوص رئیس‌جمهور آمریکا) از پایگاه اندروز در آلمان به لهستان پرواز کرد و روز یکشنبه در این کشور سوار قطاری به مقصد کی‌یف شد.

قطار شبانه به سمت اوکراین رفت و تنها چند توقف داشت تا امنیت بیشتری را تامین کند.

رئیس جمهور آمریکا پس از حدود ۵ ساعت حضور در کی‌یف، بار دیگر سوار قطار شده و این کشور را به مقصد لهستان ترک کرد.

وی این سفر رفت و برگشت ۱۰ ساعته را تنها با تعداد انگشت شماری مشاور و دو روزنامه نگار انجام داد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

ایالات متحده بر اساس آمارها از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در پنجم اسفند سال گذشته تاکنون، حدود ۶۸ میلیارد دلار به کی‌یف کمک نظامی و مالی کرده است. دولت بایدن حتی در شرایطی که روسیه پیشنهاد آتش بس موقت را مطرح و سازمان ملل از آن استقبال کرده بود، وعده ارسال حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی را داده بود که به اعتقاد تحلیلگران نشانه تمایل واشنگتن برای ادامه درگیری‌ها و تشدید تنش‌ها در اوکراین است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین