|
|
امروز: جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۳۵۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
خرم با تأکید بر این‌که خیلی نباید بر روی این‌که ابوطالبی نتوانست به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل حضور یابد تمرکز کرد، گفت: در هر صورت ما فرد دیگری را معرفی کرده‌ایم و به امید خدا او می‌تواند خواسته‌های کشورمان را در سازمان ملل دنبال کند.
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به تلاش‌های ما برای گرفتن حقوق هسته‌ای‌مان معرفی نماینده ایران در سازمان ملل کاملاً ضروری بود.

علی خرم با اشاره به معرفی نماینده ایران در سازمان ملل، خاطرنشان کرد: نمی‌توان گفت معرفی نماینده دیگری به جز ابوطالبی به سازمان ملل کوتاه آمدن از حق است. زیرا در هنگام ورود به روابط و تعاملات دیپلماسی باید رضایت دوطرف را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: در صورت رضایت دو طرف در عرصه دیپلماسی است که روابط به پیش می‌رود. بنابراین وقتی که سازمان ملل نماینده ایران را به هر دلیلی نپذیرفت کشور ما درست‌ترین روش را در پیش گرفته و در عین این‌که از نظر حقوقی این پروسه را دنبال می‌کند ولی نماینده دیگری را به سازمان ملل معرفی کرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه سازمان ملل متحد برای پذیرفتن نمایندگان کشورهای مختلف شرایط خاص خود را دارد، افزود: در مقابل خواست ما نیز به عنوان عضو سازمان ملل این است که هر فردی را به عنوان نماینده به این سازمان معرفی می‌کنیم از سوی آنها پذیرفته شود. از سوی دیگر نمی‌توان نادیده گرفت که این وقایع در ایالات متحده آمریکا رخ می‌دهد. بنابراین آنها هم باید نسبت به نماینده معرفی شده از سوی ایران رضایت داشته باشند.

وی ادامه داد: سازمان ملل متحد در رابطه با پذیرش نماینده ایران در این سازمان تمام تلاش خود را کرده بود و همچنان نیز آن را دنبال می‌کند تا ابوطالبی پذیرفته شود. ولی حقیقت این است که این امر محقق نشده است و از آنجا که شاید سازمان ملل متحد بیش از این توانایی انجام کاری را نداشته باشد و با توجه به این‌که امکان دارد این موضوع همچنان از نظر حقوقی مطرح و در مورد آن بحث شود ولی در هر صورت تصمیم نهایی با کشوری است که تصمیمات در خاک آن گرفته می‌شود.

خرم با تأکید بر این‌که خیلی نباید بر روی این‌که ابوطالبی نتوانست به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل حضور یابد تمرکز کرد، گفت: در هر صورت ما فرد دیگری را معرفی کرده‌ایم و به امید خدا او می‌تواند خواسته‌های کشورمان را در سازمان ملل دنبال کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به لزوم جایگزینی نماینده ایران در سازمان ملل به جای ابوطالبی، خاطرنشان کرد: کشوری که می‌خواهد در جهان فعالیت کرده روابط دیپلماتیک خود را گسترش دهد و از همه مهم‌تر در حال مبارزه برای حقوق هسته‌ای و حقوق بشر خود است باید قطعاً نماینده‌ای در سازمان ملل داشته باشد و در غیر این صورت تلاش برای حضور در عرصه بین‌الملل و احقاق حقوق خود معنایی ندارد.

وی تأکید کرد: معرفی نماینده ایران در سازمان ملل برای به دست آوردن منافع ما در جهان صورت گرفته است و کاملاً بدیهی است که ما باید سفیر خودمان در سازمان ملل را جایگزین و معرفی می‌کردیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین