کد خبر: ۳۵۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۳:۱۸
گوتوی ٤٧ساله، خبرنگار جنگ پرسابقه‌ای بود که اکتبر سال گذشته و پس از آنکه به منظور تلاش برای آزادی یوکاوا، یکی از مشاوران امنیتی به اسارت درآمده به سوریه سفر کرده بود، توسط تبهکاران داعش ربوده شد.
حرف و حدیث‌های فراوان پیرامون اصالت آخرین ویدئو منتشر‌شده از اعدام یک‌گروگان توسط تروریست‌های داعش در هفته‌گذشته، بازوی رسانه‌ای این گروه تروریستی را به اصول اولیه خود بازگردانده است؛ چنان‌که در آخرین سند از وحشیگری‌های داعش که روز شنبه منتشر شد، گروه رسانه‌ای «الفرقان» از همان به‌اصطلاح زیبایی‌شناسی بهره می‌برد که پیش‌تر شاهد آن بودیم: افق کویر، ردای سرتاسر سیاه قاتل، لهجه بریتانیایی او، لباس نارنجی بر تن گروگان زانو‌زده و چاقویی آخته که لحظاتی بیشتر طول نمی‌کشد تا سر ‌گروگان را از بدن جدا کند. درست است، بربریت تکرارپذیر نیست. اما آنچه در وهله‌اول، این ویدئو را از نمونه‌های قبلی آن متمایز می‌کند، عنوانی است که بر ویدئو ارسالی گذاشته شده است: «پیامی به دولت ‌ژاپن.» «کنجی‌گوتو» خبرنگار آزاد و مستندساز ژاپنی در‌حالی بدون آنکه سخنی بر زبان بیاورد به انتظار مرگ زانو زده که بنابر هشدار «جان جهادی»،«تصمیم بدون‌ملاحظه دولت ژاپن برای مشارکت در جنگی نافرجام» نه‌تنها موجب مرگ گوتو و گروگان دیگر ژاپنی، «هارونا یوکاوا» شده، بلکه از این پس نیز «به کشتار در هر‌آنجایی دامن خواهد زد که ژاپنی‌ها در آنجا حضور دارند.» این در‌حالی است که به اعتراف مقامات ژاپنی، تلاش‌های این دولت برای جلوگیری از فرود‌آمدن چاقو بر گردن کنجی گوتو؛ شقاوتی که از منظر تروریست‌های داعش تنها نقطه آغازی بر کابوس ژاپنی است، همین‌چند‌روز پیش به بن‌بست رسیده بود. گوتوی ٤٧ساله، خبرنگار جنگ پرسابقه‌ای بود که اکتبر سال گذشته و پس از آنکه به منظور تلاش برای آزادی یوکاوا، یکی از مشاوران امنیتی به اسارت درآمده به سوریه سفر کرده بود، توسط تبهکاران داعش ربوده شد. اما بحران از آنجا آغاز شد که تنها دو‌هفته پیش و تنها چند‌روز پس از وعده «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن، مبنی بر اعطای ٥/٢میلیارد‌دلار کمک مالی غیرنظامی به کشورهای خاورمیانه و٢٠٠میلیون‌دلار کمک مالی به کشورهای عضو ائتلاف ضدداعش برای تقویت زیرساخت‌ها، گروه تروریستی داعش ٧٢ساعت به افکار‌عمومی آن کشور فرصت داد تا با فشار بر دولت، از آبه و کابینه او بخواهند تا این ٢٠٠‌میلیون‌دلار را به جیب تروریست‌ها سرازیر کنند.

اما با اعدام نخستین گروگان ژاپنی در هفته گذشته، لحن درخواست‌ها نیز تغییر کرد. این‌بار «معاذ ‌الکساسبه» خلبان اردنی اسیر، جای همتای جان‌باخته گوتو را گرفت تا آزادی این‌دو از سوی تبهکاران داعش مشروط به آزادی «ساجده ‌الریشاوی» تروریستی در آستانه حکم اعدام شود. الریشاوی تروریستی عراقی است که اگر بخت همراهش بود و کمربند انتحاری‌اش در جریان عملیات بمب‌گذاری در هتل رادیسون امان که جان بیش از ٦٠غیرنظامی را گرفت، عمل می‌کرد، بیش از ٩سال را در زندان‌های اردن نمی‌گذراند. با‌این‌وجود، اکنون که دومین گروگان ژاپنی نیز اعدام شده است، خانواده الکساسبه و مقامات اردنی هنوز امید دارند تا نجات الریشاوی از مرگ؛ تروریستی که بنا بود طبق میل و اراده خود خیلی پیش‌تر از اینها کشته شود، بتواند جان خلبان اردنی را که از ماه دسامبر گذشته و پس از سقوط هواپیمایش در نزدیکی الرقه، پایتخت خودخوانده داعش به اسارت این گروه درآمده، نجات دهد. «محمد المومنی» سخنگوی دولت اردن در‌حالی پس از محکوم‌کردن اعدام گوتو، از آمادگی کشورش برای تبادل این دو‌زندانی خبر داد که نخست‌وزیر ژاپن ضمن ابراز تاسف شدید از اعدام دو‌نفر از شهروندان کشورش، اعلام کرد ژاپن هیچ‌گاه تسلیم ترور نخواهد شد. به‌نظر می‌رسد چشم‌انداز ترور در ژاپن نه‌تنها تاثیر چندانی بر عزم دولت آن کشور برای پیگیری موضع «صلح‌طلبی پیش‌فعالانه» خود نخواهد داشت، بلکه بیش‌از‌پیش بر ضرورت مشارکت هرچه فعال‌تر ژاپن در کارزار‌های نظامی بین‌المللی و گسترش افق محدود همکاری‌های نظامی آن کشور در دوران پس از جنگ‌جهانی‌دوم دلالت دارد.

شکست‌های پی‌درپی داعش در عراق

میدان نفتی «خباز» در نزدیکی «کرکوک» عراق تنها چند‌ساعت در دست داعش بود تا پس از حمله ناموفق این گروه به کرکوک، داعش که به‌تازگی شکست در کوبانی را پذیرفته است، شکست درگیری را متحمل شود. به گزارش خبرگزاری آلمان، حمله گسترده پیشمرگه‌های کرد با کمک جنگنده‌های نیروهای ائتلاف بین‌المللی باعث رانده‌شدن تروریست‌ها از این میدان نفتی شد و کردها توانسته‌اند ٢٤کارمند این میدان نفتی که توسط داعش به گروگان گرفته شده بودند را آزاد کنند. در حوزه نفتی خباز که یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های نفت‌خیز کرکوک به شمار می‌رود، روزانه ۱۵هزاربشکه نفت‌خام تولید می‌شود. از سوی دیگر، پیشمرگه‌ها موفق شدند کنترل مناطق جنوب کرکوک را در دست بگیرند. روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق‌الاوسط» به نقل از منابع امنیتی اعلام کردند عملیات نظامی از سه‌محور انجام شده و پیشمرگه‌ها کنترل روستای «ملاعبدالله» در جنوب کرکوک را در دست گرفتند. پیشمرگه‌ها همچنین کنترل بخش اعظمی از مناطق جنوب‌کرکوک را که تحت‌سیطره داعش درآمده بود، در‌دست گرفتند. «عبدالوهاب الساعدی» فرمانده عملیات صلاح‌الدین اعلام کرد روحیه تروریست‌های داعش به‌دلیل شکست‌های سختی که از نیروهای عراقی خورده‌اند، بسیار پایین آمده است. او همچنین تاکید کرد یگان‌های موجود در استان صلاح‌الدین به دو‌بخش در شمال تکریت و جنوب آن تقسیم شده‌اند و نیروهای عراقی در شمال که به سمت بیجی پیش می‌روند، شامل نیروهای وابسته به وزارت کشور، نیروهای پلیس فدرال، نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم، ارتش و داوطلبان مردمی هستند و از جنوب نیز به سمت مناطق سامرا و مناطق مجاور آن پیش می‌روند.

منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین