|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۴
کد خبر: ۳۵۸۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۷
اگر در اسلام مواردی حرام است در آن شکلی نیست پس باید تلاش کنیم امر حرام در جامعه مشاهده نشود، با ورود نمایندگان در مجلس می‎توان قوانین خوبی را برای مسئله حجاب و عفاف پیاده کرد و کمیسیون فرهنگی از گذشته تاکنون جلسات فراوان دارد تا حساب‌شده رو به جلو حرکت کنیم و موضوع حجاب و عفاف را به بهترین شکل، با طرح و برنامه جدید پیاده کنیم.

فارس: رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات حوزه فرهنگ زیاد و بودجه فرهنگی ناچیز است، هر موقع در کشور صحبتی برای کاهش بودجه شود بلافاصله به سوی بودجه فرهنگی می‌آیند هر چند دولت‌ها در بودجه به سمت همه حوزه‌ها به غیرفرهنگی تمایل دارند، در کمیسیون تلفیق هم دیواری کوتاه‌تر از بودجه فرهنگی نیست و در تخصیص هم کمترین آمار به حوزه فرهنگ بازمی‌گردد.

برای آگاهی از آخرین وضعیت بودجه فرهنگی کشور در سال جدید، اوضاع نابسامان فضای مجازی، مدیریت پلتفرم‎های خارجی و رفع فیلترینگ، قانون عفاف و حجاب، جوانی جمعیت، چگونگی پیشرفت پروژه‎های نیمه‎تمام و قانون عفاف و حجاب، در سفر رئیس کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به مازندران با حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی به گفت‌وگو تفصیلی پرداختیم که در ادامه با هم می‌خوانیم:

فارس: آخرین وضعیت بودجه فرهنگی در مجلس چگونه است؟

آقاتهرانی: هم‌اکنون فصل بودجه در مجلس شورای اسلامی مطرح است، لایجه بودجه توسط دولت سیزدهم تقدیم مجلس شد و کمیسیون فرهنگی مجلس همانند کمیسیون‌های دیگر مشغول بررسی موارد مختلف آن است.

بیش از ۳۰۰ موضوع فرهنگی مشمول دریافت بودجه، برای اجرا در سال آینده اولویت‌بندی می‌شوند، به دنبال نظرخواهی از مراکز فرهنگی، مؤسسات و نهادهای مرتبط فرهنگی برای پیش‌بینی اولویت‌ها هستیم.

کمیسیون فرهنگی همانند دیگر کمیسیون‌ها برای بررسی بودجه سال آینده سه نماینده سید احسان قاضی‌زاده‌هاشمی نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس، مجید نصیرایی نماینده مردم طبس و فردوس در مجلس و امیرحسین بانکی‎پور فرد نماینده مردم اصفهان را برای بررسی بودجه مشخص کرد و امیدواریم بودجه خوبی برای حوزه فرهنگ کشور ببندیم.

در حال اولویت‌بندی در حوزه فرهنگ هستیم و معتقدم باید کارها با اولویت به صحن علنی مجلس رود.

فارس: چه میزان بودجه فرهنگی برای سال آینده پیش‌بینی شد؟

آقاتهرانی: دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور سهم بخش فرهنگی کشور را ۴۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرد، بودجه بخش فرهنگی با افزایش ۶ تا ۷ درصدی در مقایسه با سال گذشته روبرو بود ولی این بودجه با بررسی جزئیات نسبت به تورم کشور تناسب ندارد و مقدار کم بودجه باید بیشتر شود همچنین با فعالیت اعضای کمیسیون فرهنگی که در کمیسیون تلفیق حضور دارند انتظار افزایش داریم.

عده‌ای در امور فرهنگی آتش به اختیار عمل می‌‏کنند و بدون چشمداشت برای محض رضایت خداوند وارد میدان می‌شوند. سرانه بودجه فرهنگی در کشورمان بسیار پایین است و قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست، سال گذشته حدود ۳ هزار پیشنهادات برای بودجه مطرح بود البته طی روزهای گذشته رؤسای کمیسیون‌ها با رئیس مجلس جلساتی داشتند تا هر کمیسیون با اولویت‌بندی کار خود را دنبال کند.

یکی از اولویت‌های کمیسیون فرهنگی اعضای کم آن بود، همه کمیسیون‌های مجلس با ۲۳ نفر تصمیم‌گیری می‌شود ولی فقط کمیسیون فرهنگی با ۱۷ عضو فعالیت فرهنگی کشور را رصد دارد البته کمیسیون فرهنگی جذابیت دیگر کمیسیون‌ها را ندارد و بسیاری از نمایندگان مجلس تمایل به عضویت در این کمیسیون ندارد زیرا این کمیسیون سفرهای خارجی یا پرستیژ خاص ندارد و نمایندگان ترجیح می‌دهند در کمیسیون‌های دیگر حضور یابند.

سرانه بودجه فرهنگی کشور در سال‌های گذشته ۹ دلار بیشتر نبود که این مبلغ بسیار کم است و به حوزه فرهنگ بسیار توجه شود.

مشکلات حوزه فرهنگ زیاد و بودجه فرهنگی ناچیز است، هر موقع در کشور صحبتی برای کاهش بودجه شود بلافاصله به سوی بودجه فرهنگی می‌آیند هر چند دولت‌ها در بودجه به سمت همه حوزه‌ها به غیرفرهنگی تمایل دارند، در کمیسیون تلفیق هم دیواری کوتاه‌تر از بودجه فرهنگی نیست و در تخصیص هم کمترین آمار به حوزه فرهنگ بازمی‌گردد.

باید تخصیص بودجه فرهنگی ۱۰۰ درصد باشد البته سال گذشته بودجه فرهنگی با تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی رشد خوبی داشت و باید در زمینه فرهنگی مجاهدانه و جهادی وارد میدان شویم.

فارس: کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد اغتشاشات اخیر کشور چه اقداماتی انجام داد؟

آقاتهرانی: فتنه فقط برای دوران ما نیست، از گذشته تاکنون بوده و خواهد بود. خداوند در قرآن اشاره دارند: افرادی که می‌گویند ایمان آوردیم به حال خود رها نمی‌‎شوند بلکه همانند گذشتگان به فتنه‏‌ها می‌‎افتادند تا معلوم شود چه افرادی راست یا دروغ می‌‎گویند.

ریزش‌ها و رویش‌ها در فتنه‌ها نمودار می‌شود

ریزش‌ها و رویش‌ها در فتنه‌ها نمودار می‌شود، فتنه اخیر کشور با فتنه‌های گذشته بسیار متفاوت بود هر چند در گذشته اغتشاشات یا فتنه بر سر گرانی، وضعیت اقتصادی، افزایش قیمت بنزین، مباحث سیاسی و انتخابات در سال ۱۳۸۸ بود ولی این بار کاملا رویکرد فرهنگی بوده است، پس باید پی ببریم که به فرهنگ بهتر، بیشتر و جدی‌تر پرداخته شود که یکی از مهمترین مشکلات در حوزه فرهنگ بودجه است.

در بسیاری اوقات بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ادارات شهرستانی به اندازه یک قوطی شیرینی است و با آن نمی‌شود دست به کاری زد هرچند اصل انقلاب‌مان فرهنگی است.

فارس: طرح صیانت فضای مجازی در مجلس به کجا کشیده شد؟

آقاتهرانی: بحث فضای مجازی که چند وقتی است راه افتاد یکی از برکات است، طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس به نظارت بر قانون فضای مجازی و تنظیم مقررات فضای مجازی تغییر شکل داده و کار این طرح در مجلس شورای اسلامی در حال پایان است.

غربی‌ها فضای مجازی را زندگی دوم می‌دانند ولی اشتباه می‌کنند زیرا معتقدم فضای مجازی زندگی اول است و بسیاری از افراد حتی بیش از ۱۰ تا ۱۲ ساعت پای فضای مجازی وقت می‌‎گذارنند البته در مقابل مدت زمان بسیار کمی را به مطالعه اختصاص می‌دهند.

فضای مجازی بسیار عمیق وارد زندگی مردم شده و باید مدیریت درست برای آن انجام می‌شد نه اینکه به حال خود رها می‌کنند.

همان‎طور که می‎دانیم پلتفرم‌های توئیتر، اینستاگرام، تلگرام و واتس‎آپ در اختیار افرادی در بیرون کشور است و آنها هر کاری می‌خواهند انجام می‌دهند، نسل جوان امروزه ساعات زیادی از شبانه‎روز را در فضای مجازی می‏‌گذراند بنابراین باید این فضا مدیریت شود، باید بررسی کنیم فضای مجازی که فعالیت حدود ۲۰ ساله دارد چه میزان دست حاکمیت است ولی اشتباهی به دست غربی‌ها داده شد.

در مجلس تلاش داریم تا مدیریت فضای مجازی را به دست بگیریم به همین منظور بحث صیانت را در ابتدا مطرح کردند ولی هم‎اکنون بحث صیانت عوض شده و جای خود را به تنظیم مقررات فضای مجازی داده است.

تنظیم مقررات فضای مجازی دولت را وادار به برنامه‎ریزی می‌کند و به زندگی مردم و حریم آنها کاری ندارد.

فارس: آیا قبول دارید فضای مجازی در ایام کرونا کاملا رها بود؟

آقاتهرانی: در ایام شیوع ویروس کرونا و پیشرفت فضای مجازی مسؤولان اشتباهات فراوان داشتند و نظارت کامل بر فضای مجازی برای سنین مختلف به ویژه سنین پایین انجام نشد.

با مقایسه بین آمریکا و اروپا باید گفت براساس زندگی و تحقیق لازم در هر دو منطقه، آمریکا مذهبی‌تر از اروپا است، در تلویزیون عمومی آمریکا روابط نامشروع نمی‏بینیم ولی اگر افرادی بخواهند از شبکه‎ها استفاده کنند در مقابل واریز وجه موفق به مشاهده آن می‎شوند هر چند برای خبر، مستند و شبکه‎های اختصاصی و ورزشی در تلویزیون آمریکا برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت کرد.

در پارک‎های و فضاهای تفریحی آمریکا نیز روابط نامشروع به عیان مشاهده نمی‏‌شود ولی در اروپا هم در تلویزیون و هم فضاهای تفریحی فساد خیلی بیشتر است.

در روزهای شیوع ویروس کرونا اروپا مدارس خود را به هیچ وجه تعطیل نکرد و معتقد بود دانش‎آموزان از دست می‌روند و فضای مجازی را برای دانش‌آموزان مکان مناسبی ندید هرچند فضای مجازی در آن کشورها مدیریت شده است البته در این کشورها والدین تا سن ۱۸ سال همه موارد ریز و درشت فرزند خود را مدیریت می‎کنند ولی در زمان شیوع کرونا همه چیز را به حال خود رها گذاشتیم البته فضای مجازی هم کاملا از سوی بیگانگان مدیریت می‎شود.

در دو سال تعطیلی مدارس به دلیل ویروس کرونا در کشورمان دست به ترویج فضای مجازی زدند و حتی برای دانش‌آموزان و دانشجویان با کمک خیران و مردم تبلت و موبایل پیشرفته خریدار شد.

دانش‎آموزان در زمان کرونا وارد محیط فضای مجازی شد که به حال خود رها شده و هیچ مدیریت و محدودیتی در آن نبود. در اغتشاشات اخیر بسیاری از شعارها علیه کشور زشت و زننده بود که از فضای مجازی نشأت می‌گرفت و حتی افرادی که به خیابان‎ها آمدند با هدایت فضای مجازی بیگانه آمدند و نمی‌دانستند چه می‎خواهند، دست به تخریب و از بین بردن اموال عمومی و مردم زدند.

بسیاری از افراد ضدوطن، بیگانگان، سلطنت‎طلبان ضد دین که بزرگترین دزدان روزگار هستند و هم‎اکنون در آمریکا با فقر و نداری با فلاکت روزگار سپری می‎کنند نقش هدایتگر در اغتشاشات کشور داشتند و اغتشاش‎گران نمی‎دانند که می‎خواهند مملکت را دست کسانی دهند که اموال بسیار زیادی از کشورمان خارج کردند و امروز امور عادی خود را نمی‌‎توانند تأمین کنند پس هیچ عقل سلیمی مدیریت کشورشان را به دست این افراد نمی‌دهند.

اغتشاشات اخیر کشور قابل مدیریت است که بهترین راه آن جهاد تبیین است، باید همانند روزهای نخست انقلاب افکار موافق و مخالف دست به تضارب افکار بزنند.

بسیاری از افرادی که این روزها مخالف هستند نمی‌دانند از چه مخالفت می‌کنند پس نباید انسان دچار جهل شود. باید عالمانه رو به جلو برویم و در گروه جهاد تبیین گام برداریم معتقدم جهاد تبیین باید در هر مکان انجام شود و مهمترین مکان‌ها برای جهاد تبیین در مساجد، حسینیه‌ها، برنامه‌‏های اردویی دینی، مذهبی و اعتکاف است.

فارس: فیلترینگ اینستاگرام، تلگرام و واتس‌آپ پایان‌پذیر است؟

آقاتهرانی: در زمینه محدودیت فضای مجازی کمیسیون مشترک با حضور متخصصان و افراد صاحب‌نظر داریم و مسئله با حساسیت فراوان در حال پیگیری است تا تنظیم مقررات درست داشته باشیم. پلتفرم‎های واتس‎آپ، اینستاگرام و توئیتر نمی‌‎توانند از خارج کشور هر گونه که می‌خواهند مدیریت شوند و هیچ جای دنیا نیز این وضعیت وجود ندارد.

در کشورهایی همانند آمریکا ۲۷۰ ماده برای این مهم تعریف شده و اروپا فوق‎العاده موادی را مطرح کرد که باعث ایجاد بسیاری موانع و فشار شد، معتقدم همان مواد در دیگر کشورها برای کشورمان ترجمه و اجرا شود بسیار خوب است زیرا باید استقلال و امنیت کشور برهم نخورد و با بروز برخی اشتباهات علیه کشور مجبور به مسدود کردن باشیم تا به امنیت و آرامش کشور لطمه وارد نشود.

در حال برنامه‌ریزی مبنایی برای مدیریت فضای مجازی هستیم و مجلس شورای اسلامی در این مسیر پیشرفت خوبی دارد همچنین بحث قانون صیانت فضای مجازی کاملا تغییر کرده و با ورود تنظیم مقررات فضای مجازی قوانین و مقررات متفاوت و به‎ روزتر شد ولی باید زمان برای مدت معین تعیین شود.

قانون تنظیم مقررات فضای مجازی از قوانین هشتادوپنجی مجلس بوده و در آن مدت زمان موقت است. اعتقاد دارم فضای مجازی کاملا رو به رشد و به روز است و پلتفرم خارجی همانند اینستاگرام و واتس‎اپ باید براساس رعایت ضوابط، قوانین و مقررات ایران به میدان بیایند.

باید پلتفرم‎های خارجی خود را ملزم به رعایت قوانین کشورمان بدانند و ارائه خدمات دهند، پس اگر براساس قاعده ما این پلتفر‎ها جلو نیایند اجازه فعالیت نمی‎دهیم تا علیه ایران دست به هر کاری بزنند.

امروز زیرساخت فضای مجازی بسیار با گذشته تفاوت دارد و یکی از نقاط مطلوب پلتفرم‎های داخلی این بوده که به فکر مهیا کردن و ترمیم زیرساخت‌های خود با هدف پیشرفت و ترقی افتادند.

این روزها شاهد هستیم که مسیریاب خارجی به دلیل برخی نواقص جای خود را به "نشان و بلد" داد که بهتر از آن عمل کرده و بسیار توانمند بودند.

وضعیت نامطلوب بودن اینترنت در کشور موقت است و باید بهتر از گذشته شود شود، باید بدانیم شرایط سخت همیشه ماندنی نیست، رو به گذر خواهد بود و ما به روزهای خوش در آینده امید داریم.

فارس: کمیسیون فرهنگی برای مسأله حجاب و عفاف برنامه‌ای دارد؟

آقاتهرانی: حجاب و عفاف محدودیت نیست بلکه یک وظیفه دینی و تکلیفی است که نه تنها زنان بلکه مردان هم ملزم و مکلف به رعایت آن هستند. رعایت عفاف و حجاب از دستورات و قوانین جدی دین اسلام محسوب می‌شود پس موضوع مورد بحثی نیست که بخواهیم یا بتوانیم مسئله جدید به آن افزود.

اسلام تأکیدات فراوان در زمینه حجاب دارد و در خانه ملت برای بله یا خیر قوانین اسلامی بحث نداریم و مجلس برای این فعالیت ندارد بلکه به دنبال آن هستیم تا قواعد ثانوی محقق شود.

اگر در اسلام مواردی حرام است در آن شکلی نیست پس باید تلاش کنیم امر حرام در جامعه مشاهده نشود، با ورود نمایندگان در مجلس می‎توان قوانین خوبی را برای مسئله حجاب و عفاف پیاده کرد و کمیسیون فرهنگی از گذشته تاکنون جلسات فراوان دارد تا حساب‌شده رو به جلو حرکت کنیم و موضوع حجاب و عفاف را به بهترین شکل، با طرح و برنامه جدید پیاده کنیم.

فارس: مجلس برای معضل پیری جمعیت و عدم تمایل به ازدواج چه برنامه‎ای دارد؟

آقاتهرانی: باید در زمینه قانون جمعیت و جوانی جمعیت جهادی بایستیم، امروزه در چاله جمعیتی افتادیم و باید چاره‎اندیشی کنیم، جوانان امروز یا زن نمی‎گیرند، یا بچه‎دار نمی‌شوند و یا فقط به یک فرزند اکتفا می‎‌کنند و تمایلی برای افزایش فرزند ندارند.

در آینده نسل جدید کشور نسل پیر خواهد بود و بحث تسهیل در ازدواج جوانان همیشه مورد بحث مدیران باشد. در کمیسیون فرهنگی مجلس اقدامات مهمی همانند تشویق برای افزایش جمعیت در دستور کار قرار دارد و پس از بررسی‎های لازم تبدیل به قانون شد.

قانون جمعیت از اقدامات اساسی با ۹۲ ماده و پرداختن به موضوعات متنوع است، درآمدهای بدون حساب و کتاب کشور را در این حوزه منظم کردیم و در زمینه تهیه مسکن، قرعه‌کشی خودرو و زمین اولویت را با نظم پیش بردیم. برای ازدیاد جمعیت در بخش‎های مختلف کار کردیم و برای تسهیل ازدواج جوانان باید آئین‎نامه‎های داخلی تدوین شود هرچند قانون آن در مجلس تصویب و به تأیید شورای نگهبان درآمد.

از سوی رئیس جمهور به همه دستگاه‌ها ساز و کار قانون جمعیت ابلاغ شد و باید دستگاه‌ها با نوشتن آئین‎نامه‎های داخلی داخلی مسئله را عملیاتی کنند.

مجلس شورای اسلامی دو وظیفه قانون‎گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون دارد و نباید قانون‎ها در دستگاه‎های اجرایی بایگانی شود چون انتظار داریم قوانین عملیاتی شوند.

برای تسهیل ازدواج جوانان ۲۲ سال قبل قانون نوشته شد ولی عملیاتی نشده و کنار گذاشته شد.

اقتصاد و وضعیت معیشت مردم هم از مهمترین وظایف نمایندگان است که هر هفته چند جلسه برای آن داریم. مجلس انقلابی است و باید انقلاب‌تر باشد پس هیچ عذری در مقابل کم‎کاری پذیرفتنی نیست.

مردم نظام جمهوری اسلامی را دوست دارند و پای آرمان‎های نظام ایستاده‌اند البته مشکلاتی در کشور وجود دارد که برخی داخلی بوده و برخی از بیرون فشار می‌آورند ولی باید با کار و تلاش شبانه‌روزی بر مشکلات قایق شویم.

فارس: مجلس چه برنامه‌ای برای تکمیل پروژه‎های نیمه‎کاره دارد؟

آقاتهرانی: تعداد پروژه‎های نیمه کاره و ناتمام در کشور فراوان است، برای تکمیل پروژه‎ها به ویژه ورزشگاه‎های نیمه کاره بودجه سنگین نیاز است که در توان دولت نیست همچنین رئیس جمهور هم اعلام کرد که پروژه‌های عمرانی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصد در اولویت باشد و به پایان برسد.

آن دسته از پروژه‎هایی که پیشرفت فیزیک پایین دارند همچنان باید در انتظار برای تکمیل و اختصاص اعتبار باشند، مجلس شورای اسلامی نیز به دنبال پیشرفت فیزیکی پروژه‎های نیمه تمام براساس داشته‎ها و اولویت است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین