|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۳
کد خبر: ۳۵۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۰
رییس مرکز پژوهشی دایره المعارف علوم عقلی اسلامی گفت: سیاست های کنترل جمعیتی اعمال شده در دولت های ادوار قبل باید جبران شود.
حجت الاسلام 'احمد ابوترابی' روز شنبه در همایش روحانیت و مبلغان با موضوع فرهنگ سازی افزایش جمعیت در همدان اظهار کرد: خطایی که برخی از مسوولان در رابطه با سیاست های کنترل جمعیت در پیش گرفتند امروز باید با فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم رفع شود.

وی افزود: به گفته کارشناسان جمعیت شناختی، کنترل جمعیت در تاریخ جهان در مقطع زمانی اتفاق افتاده که در طول یک و نیم دهه موجب شد جمعیت یک چهارم تنزل و یا سقوط داشته است.

وی اضافه کرد: در سال 55 تا 65 میانگین تعداد فرزند برای هر زن 6.5 فرزند بوده که با اعمال سیاست های جمعیتی تا سال 90 به 1.7 دهم یعنی به زیر سطح جایگزینی رسیده است.

حجت الاسلام ابوترابی گفت: اگر چه در حال حاضر سالیانه جمعیت کشور پایین نمی آید اما کاهش جمعیت در آینده قطعی خواهد بود.

وی سقط جنین را یکی از عوامل کاهش جمعیت دانست و اظهار کرد: سالانه 850 هزار مرگ جنین قبل از تولد در کشور اتفاق می افتد که 250 هزار مورد آن عمدی است.

رییس مرکز پژوهشی دایره المعارف علوم عقلی اسلامی گفت: در زمینه جلوگیری از سقط جنین کشورهای دیگر همچون آمریکا خوب عمل کرده و با آگاهی بخشی آثار مخرب آن را در جامعه خود بیان کرده اند در صورتی که در کشور ما اطلاع رسانی در این باره انجام نشده است.

حجت الاسلام ابوترابی همچنین گفت: آمار جوانان عقیم در سطح کشور سه برابر کشور انگلیس و 50 درصد بیش از میانگین جهانی است که دلیل علمی آن هنوز مشخص نیست و این آمار جدا از عقیمی اکتسابی است.

وی افزود: پیش بینی می شود تا سال 1405 یک شوک کاهش جمعیت در کشور داشته باشیم.

وی همچنین سزارین را یکی دیگر از عوامل کاهش جمعیت در کشور عنوان کرد و اضافه کرد: سزارین کشور ما بالاتر از 50 درصد است که این امر نیز یکی دیگر از دلایل کاهش جمعیت است.

رییس مرکز پژوهشی دایره المعارف علوم عقلی اسلامی خاطر نشان کرد: اکنون 11 میلیون جوان در سن ازدواج داریم که سالانه یکصد هزار نفر از آنها ازدواج می کنند و یک سوم آنها نیز منجر به طلاق می شود.

وی ورود همه کارشناسان و صاحبنظران در راستای تببین سیاست های ابلاغی افزایش جمعیت را ضروری دانست و گفت: در این میان نقش روحانیت باید بسیار پر رنگ باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین