|
|
امروز: دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۳۵۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۱
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: نظام قضایی کارآمد شامل سه اصل بی طرفی، استقلال قضایی و اتخاذ تصمیم به هنگام در صدور احکام است.
به گزارش روز شنبه روابط عمومی دادگستری کل استان کرمان، یدالله موحد در جمع همکاران قضایی و اداری شهرستان سیرجان با بیان اینکه نظام قضایی کارآمد سه ویژگی دارد، افزود: این سه اصل باید بطور برجسته در رفتارها و تصمیمات قضایی ظهور و بروز پیدا کند تا اعتماد عمومی به سیستم قضایی تامین شود.

وی گفت: اثربخشی تصمیمات قضایی به هنگام بودن آنهاست و اگر در یک مهلت معقول و منطقی پاسخگوی نیازمندی های قضایی جامعه نباشیم نه فقط تصمیمات مفید فایده برای جامعه نخواهند بود بلکه آسیب ها و مضراتی را نیز به دنبال خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: ایام الله مبارک دهه فجر فرصت ارزنده ای است که مبانی، آرمان ها و دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی برای ملت شریف ایران بیان و تبیین شود.

نماینده عالی دستگاه قضایی در استان کرمان گفت: از جمله اهداف دشمنان این ملت و انقلاب که دنبال می کنند این است که با استفاده از قدرت رسانه ای خود با سیاه نمایی و کم ارزش جلوه دادن دستاوردهای نظام و ناکارآمد جلوه دادن نظام دینی نسل جوان را دچار یاس و ناامیدی کرده و پشتوانه های مردمی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران را دچار آسیب نماید.

وی عنوان کرد: یکی از دستاوردهای نظام اسلامی ایران، دستاوردهای سیاسی است که با پیروزی انقلاب حاکمیت ولایت فقیه برمبنای ازرش های دینی و الهی و متکی بر خواست عمومی ملت شکل گرفت.

موحد گفت: قبل از انقلاب جامعه ایران یک جامعه مایوس، سرخورده، سردرگم و بی تاثیر و منفعل بود که با پیروزی انقلاب ملت ایران جان تازه ای گرفت و تحولات شگرفی رخ داد و این ملت با تفکر و اندیشه و تحلیل سیاسی به شکل فعال در سرنوشت خود در تمامی عرصه ها مقتدرانه حضور یافته اند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران که موجب تحول عمیق و اساسی شد مربوط به نظام قضایی کشور است که در ساختار حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی بر اساس مبانی دینی و قانون اساسی قوه قضاییه مستقل از سایر قوا تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: قوه قضاییه متولی تحقق عدالت اسلامی به عنوان مهمترین آرمان امام راحل، انقلاب و شهداست و در این زمینه گام های بلندی برداشته شده و تحولات دستگاه قضایی کشور همسو با این هدف مقدس شکل گرفته است.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: رعایت شاخص های یک نظام قضایی کارآمد شامل در دسترس بودن عدالت برای همه مردم، پاسدار حقوق جامعه بودن، تلاش در جهت تامین بهداشت حقوقی و قضایی، وجود نظارت موثر، داشتن منابع انسانی شایسته و پشتیبان قابل اعتماد برای توسعه ملی بودن است که منجر می شود به یک الگوی موفق و برگزیده تبدیل شویم.

وی درباره شاخص در دسترس بودن عدالت برای همه مردم افزود: وجود فیزیکی دادگاه (واحد قضایی) و امکان عملی مراجعه سهل و آسان و امکان ادای توضیح و استماع اظهارات اصحاب دعوا لازم و ضروری است.

موحد تاکید کرد: مردم انتظار دارند دستگاه قضایی گوش شنوایی برای بیان اظهاراتشان داشته و اگر غیر از این باشد تامین احساس عدالت و رضایتمندی عمومی غیرممکن و دور از دسترس خواهد بود.

وی گفت: داوری عمومی نسبت به تصمیمات و آراء دستگاه قضایی فوق العاده اهمیت دارد.

رییس کل دادگستری استان کرمان افزود: برای اینکه اقدامات تاثیرات مثبت در جامعه بگذارند بایستی فرآیندها و روش های جاری را مورد بازبینی قرار دهیم، آسیب شناسی کنیم و در جهت آسیب زدایی اقدامات لازم را انجام دهیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین