|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۵
کد خبر: ۳۵۶۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
شهر لاچین و شهرهای آغاونو و سوس در کریدور لاچین قرار دارند و بیش از صد خانواده در آنجا زندگی می‌کنند. برای مثال، آغاونو بیش از ۲۰۰ نفر را در خود جای داده است. این امر به ویژه از اهمیت برخوردار است، زیرا زیرساخت‌های ارمنستان از طریق این بخش که برق، گاز، ارتباطات تلفنی و اینترنت قره باغ را تامین می‌کند، می‌گذرد.


دویچه وله: در منطقه مرزی مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی، هزاران شهروند ارمنی علیه اقدام باکو در بستن کریدور لاچین که تنها راه ارتباطی زمینی به ارمنستان است، دست به تظاهرات زدند. ارتباط ۱۲۰هزار شهروند ارمنی به ارمنستان قطع شده است.

مری آساتریان، کارمند دفتر هیأت داوری مستقل، در تظاهرات روز یکشنبه ۲۵ دسامبر (۴ دی‌ماه) در استپاناکرت، پایتخت قره باغ، می‌گوید که قطع کردن ارتباط ۱۲۰هزار نفر از کریدور لاچین، تنها جاده‌ای که منطقه را به جهان خارج متصل می‌کند، "جنایت علیه بشریت است".

بر اساس گزارش خبرنگاران خبرگزاری فرانسه، تعداد زیادی از مردم در این تظاهرات تجمع کردند. دختری تابلویی را حمل می‌کرد که روی آن نوشته شده بود "جاده زندگی را باز کنید". سایر تظاهرکنندگان بنرهایی در دست داشتند که خواستار "خودمختاری" و شعار "تسلیم نخواهیم شد" بودند.

نزدیک به دو هفته است که فعالان آذربایجانی مورد حمایت باکو کریدور لاچین، منطقه حائل بین مرز ارمنستان و قره‌باغ کوهستانی را در اعتراض به عملیات غیرقانونی استخراج معدن مسدود کرده‌اند.

 

پارلمان ارمنستان گفته است که از زمان محاصره توسط باکو، این منطقه از کمبود غذا، دارو و سوخت رنج می‌برد. دولت ایروان باکو را به ایجاد یک بحران انسانی در این منطقه متهم کرده است.

با این حال، باکو این اتهامات را رد می‌کند. وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد، اعلام کرد که این ادعاها مبنی بر اینکه اعتراضات در لاچین باعث "بحران انسانی" می شود، بی‌اساس است.

آذربایجان و ارمنستان از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بر سر منطقه مرزی قره‌باغ کوهستانی با یکدیگر اختلاف نظر داشتند. در جنگ‌های طرفین تاکنون حدود ۳۰هزار نفر جان باخته‌اند. هر دو کشور در دهه ۱۹۹۰ وارد جنگ شدند و از آن زمان به طور مکرر درگیری شعله‌ور شده است.

درگیری سال ۲۰۲۰ که بیش از ۶۵۰۰ کشته برجای گذاشت، با توافق آتش‌بس و میانجیگری روسیه پایان یافت. ارمنستان مجبور شد مناطق وسیعی را رها کند.

در کشمکش چند دهه‌ای بین دو جمهوری شوروی سابق، روسیه بارها در طول سال‌ها نقش میانجی را ایفا کرده است. اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز اخیراً پس از کشته شدن حداقل ۲۸۶ نفر در درگیری‌های مجدد در ماه سپتامبر، تلاش کردند میانجیگری کنند.

مذاکرات برنامه‌ریزی شده برای ماه جاری دسامبر بین ایروان و باکو در بروکسل چندی پیش پس از اینکه آذربایجان فرانسه را به حمایت از ارمنستان در مناقشه چندین دهه متهم کرد، لغو شد. با این وجود، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با الهام علی‌اف، همتای آذربایجانی خود تماس گرفت و بر اساس بیانیه مطبوعاتی الیزه، خواستار "امکان حرکت آزاد در طول کریدور لاچین" شد.

شهر لاچین و شهرهای آغاونو و سوس در کریدور لاچین قرار دارند و بیش از صد خانواده در آنجا زندگی می‌کنند. برای مثال، آغاونو بیش از ۲۰۰ نفر را در خود جای داده است. این امر به ویژه از اهمیت برخوردار است، زیرا زیرساخت‌های ارمنستان از طریق این بخش که برق، گاز، ارتباطات تلفنی و اینترنت قره باغ را تامین می‌کند، می‌گذرد.

پس از تسلط جمهوری آذربایجان بر کریدور لاچین، این منطقه احتمالا تمام خدمات خود را از دست بدهد. به باور کارشناسان به این ترتیب آذربایجان یک برگ برنده دیگر برای الحاق قره‌باغ دریافت خواهد کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین