|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۳۵۶۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
میزان مرگ و میر معلولان در زلزله ۲ تا ۵ برابر جمعیت غیرمعلول است که ۳۰ درصد از این تلفات، مرگ و میر غیرضرور یعنی بعد از زلزله رخ می دهد. از سوی دیگر نیز متاسفانه در ایران هیچ‌گونه آموزشی به منظور حفظ جان در برابر حوادث طبیعی یا غیرطبیعی به افراد دارای معلولیت داده نمی‌شود.

سخنگوی شبکه ملی معلولان جسمی و حرکتی با بیان اینکه میزان مرگ و میر معلولان در زلزله ۲ تا ۵ برابر جمعیت غیرمعلول است، گفت: متاسفانه برخی از اندیشه‌ها در زمان بحران‌های به وجود آمده ارزش افراد معلول را هم‌تراز افراد غیر معلول نمی‌دانند و این یکی از دلایل تلفات بالای افراد دارای معلولیت در زمان زلزله است.

علی‌همت محمودنژاد در سالروز زلزله بم در گفت‌گو با ایسنا، اظهار کرد: میزان مرگ و میر معلولان در زلزله ۲ تا ۵ برابر جمعیت غیرمعلول است که ۳۰ درصد از این تلفات، مرگ و میر غیرضرور یعنی بعد از زلزله رخ می دهد. از سوی دیگر نیز متاسفانه در ایران هیچ‌گونه آموزشی به منظور حفظ جان در برابر حوادث طبیعی یا غیرطبیعی به افراد دارای معلولیت داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه باید زیرساخت‌های لازم برای کمک به افراد دارای معلولیت در مواقع بحرانی آماده شود، یادآور شد: متاسفانه برخی از اندیشه‌ها در زمان بحران‌های به وجود آمده ارزش افراد معلول را هم‌تراز افراد غیر معلول نمی‌دانند و این یکی از دلایل تلفات بالای افراد دارای معلولیت در زمان زلزله است.

سخنگوی شبکه ملی معلولان جسمی و حرکتی ادامه داد: در این راستا پیشنهاد داده شده بسته اضطراری وسایل توانبخشی برای افراد دارای معلولیت در مواقع زلزله در ستاد بحران تعبیه شود تا در زمان سیل و زلزله و بحران‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به سیل پل‌دختر که بسیاری از معلولان وسایل توانبخشی خود را از دست داده بودند، تصریح کرد: باید از این تهدیدات به عنوان فرصت‌هایی برای آینده و کم شدن مسائل و مشکلات این افراد درس بگیریم. موقعیت جغرافیایی تمام معلولان در سامانه‌های مثبت زندگی بهزیستی ثبت شده که این اطلاعات می‌تواند با هماهنگی‌های لازم در سایت ستاد بحران به اشتراک گذاشته شود و در مواقع زلزله امدادگران دسترسی راحت‌تری به مراکز نگهداری و خانواده‌های افراد دارای معلولیت داشته باشند.

در همین راستا محمودنژاد از ستاد بحران خواست بانک اطلاعاتی، مشخصات و راه‌های ارتباط با متخصصان حوزه توانبخشی برای زمان مدیریت اضطراری ایجاد کند که برای معلولان ناشی از زلزله و معلولان ماقبل از زلزله خدمات توانبخشی، بازتوانی روانی و سایر اقدامات مربوط به بهداشت روان برقرار شود.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین