|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۳۵۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
روزنامه ابتکار نوشت: محمدرضا رحیمی در نامه ای دردمندانه به محمود احمدی نژاد، از اعلام برائت وی درباره محکومیتش اظهار ناخرسندی کرده بود. اما در متن این نامه موضوعی مطرح شد که اذهان عمومی را حساس کرد؛ وی از پرداخت پول توسط یک شخص خاص به 170 نماینده مجلس هفتم برای انتخابات مجلس هشتم خبر داد.
در ادامه گزارش ابتکار آمده است: این موضوع مورد توجه برخی نمایندگان قرار گرفت. در شرایطی که خبرها حاکی از امضای نامه در مجلس برای افشای نام این 170 نفر بود، اعلام شد که این ماجرا با پاره شدن نامه مزبور منتفی شده است. هر چند یکی از نمایندگان اظهار کرد که مجلس هفته آینده پیگیر ماجرا خواهد بود.

ابتکار نوشت، شاید محکومیت یک معاون اول سابق دولت به تنهایی خبر جالب توجهی باشد، اما پس لرزه های این حکم حاشیه هایی جالب تر از متن ساخته است. اولین پس لرزه این بود که اصولگرایان سعی کردند با اعلام برائت از محمود احمدی نژاد و محمدرضا رحیمی، در عین پنهان کردن حمایت خود از دولت های نهم و دهم، به خود مدال افتخار مبارزه با فساد بدهند و حتی رحیمی را منسوب به آیت الله هاشمی رفسنجانی و رشد وی در عرصه سیاسی را حاصل دوران دولت های سازندگی و اصلاحات مطرح کنند. اما این موضوع وقتی جالب تر شد که رئیس دولت دهم نیز که زمانی دولت خود را پاکدست ترین دولت تاریخ می نامید و در تعریف از معاون اول خود، تقوا و درستکاری وی را می ستود و در هنگام مطرح شدن پرونده رحیمی، کابینه اش را خط قرمز دانسته و مانع پیگیری این پرونده می شد، از وی برائت جست.دفتر رئیس جمهور سابق هرچند سعی کرده بود بیانیه ای دوپهلو درباره محکومیت محمدرضا رحیمی بنویسد، اما محتوای این بیانیه به گونه ای بود که همگان از آن بوی برائت جویی شنیدند.

محمدرضا رحیمی نیز این برائت جویی را حس کرد و نتیجه آن شد که دل شکسته، نامه ای خطاب به «دوست» و «رئیس جمهور»ش، محمود احمدی نژاد بنویسد. این نامه و برخی افشاگری های موجود در آن، در قالب گلایه هرچند خود یکی از پس لرزه های قوی حکم رحیمی محسوب می شود، اما خود موج جدیدی را نیز ایجاد کرد.

رحیمی در این نامه به ماجرای تقسیم و پرداخت پول بین 170 نماینده دور هفتم مجلس شورای اسلامی به عنوان کمک هزینه انتخاباتی برای مجلس هشتم شورای اسلامی اشاره می کند. وی در نامه خود نوشته است: همواره در آستانه برگزاری انتخابات مجلس، کمیته هایی برای برنامه ریزی و راهبری امر انتخابات توسط جریانات سیاسی تشکیل می گردد. در این راستا برای انتخابات مجلس هشتم نیز کمیته ای متشکل از برخی چهره های اصولگرا برگزار و بنا شد از کاندیداهای اصولگرا در سطح کشور از طریق کمک های غیردولتی پشتیبانی مالی شود.

وی افزوده است: در میان افراد کمک کننده فردی به نام «جابر ابدالی» که از سوی برخی نمایندگان مجلس و مقامات قضایی و اجرایی به اینجانب معرفی شده بود، برای کمک اعلام آمادگی نمود. بنده نیز به واسطه حساسیت و اطمینان خاطر از سالم بودن کمک های نامبرده همچون سایر موارد در خصوص ایشان از طریق حراست دیوان محاسبات از مجاری ذیصلاح، در خصوص وی استعلام کردم که پس از اطمینان و پاسخ مثبت که اسناد آن ضمیمه پرونده است، برای دریافت کمک از وی اعلام آمادگی نمودیم و از وی خواستیم که به کاندیداهایی که ما معرفی می کنیم از محل حساب شخصی و با چک بانکی خودش کمک نماید.

معاون اول دولت دهم اضافه می کند: در نهایت نامبرده مجموعاً یک میلیارد و دویست میلیون تومان را به این امر اختصاص داد و البته کلیه اسناد و کپی چک های صادره که به قریب 170نفر از کاندیداهای مجلس هشتم پرداخت شده است در پرونده ثبت و ضبط است و همه آن به مصرف انتخابات رسید. بنابراین کل این مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان بوده و عینا به حساب نامزدها پرداخت گردیده است.عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور عالی ترین مقام دولتی بود که به این نامه واکنش نشان داد. وی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: یکی از اتهامات رحیمی طبق ادعای خودش این بود که از بخش خصوصی و فردی به نام جابر ابدالی برای انتخابات کمک گرفته بود و پول هایی بین کاندیدا ها توزیع شده بود، بنابراین این پول از طریق رانت دولتی پرداخته نشده رانت شخصی بوده و رحیمی تنها عامل توزیع آن بوده است.با این حال اولین سوالی که افشای این موضوع به وجود می آورد، این است که این 170 نماینده ای که رحیمی از آن خبر می دهد و لیست اسامی آن ها نیز در پرونده اش وجود دارد، چه کسانی هستند؟ این سوال برای برخی نمایندگان مجلس نیز ایجاد شد تا جایی که با جمع آوری امضا پای نامه ای به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، خواستار افشای نام این نمایندگان شدند.

از جمع آوری امضا تا پاره کردن نامه

کمال الدین پیرموذن، نماینده مردم اردبیل صبح دیروز در جمع خبرنگاران گفت: نامه ای را خطاب به رئیس مجلس نوشتیم تا اسامی 170 نماینده ای که در مجلس هفتم و هشتم از رحیمی، معاون احمدی نژاد پول گرفته اند را در اختیار رسانه ها بگذارد.

وی ادامه داد: بنده و آقایان جواد هروی، عبدالوحید فیاضی و عبدالکریم حسین زاده از طراحان این نامه به آقای لاریجانی هستیم و تاکنون 30 نماینده آن را امضا کرده اند. مضاف بر اینکه این کار را برای آگاهی بیشتر ملت ایران انجام داده ایم.اما این پیگیری ساعتی پیشتر دوام نیاورد و به دنبال آن احمد امیر ابادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خبر داد: پیرموذن خواستار انتشار اسامی نمایندگانی بود که برای حضور در مجلس نهم از بیت المال پول دریافت کرده اند. ما ایشان را توجیه کردیم که این موضوع مربوط به مجلس هشتم بوده است نه مجلس نهم، بنابراین پیرموذن نامه را پاره کرد.خود پیرموذن نیز در این باره به ایسنا گفت: توجه به این که ما متوجه شدیم ادعایی که در مورد پرداخت پول به 170 نماینده مجلس از سوی آقای رحیمی مطرح شده به نمایندگان مجلس هشتم مربوط می شود از پیگیری اعلام اسامی نمایندگان منصرف شدیم.وی افزود: بعضی از نمایندگان گفتند که در موضوع اختلاس بیشتر تخلفات دولت قبل مطرح است و طرح این مسائل افکار عمومی را متوجه مجلس می کند چون این موضوع مربوط به مجلس هشتم است نیازی نیست نمایندگان مجلس نهم پیگیر آن باشد.پیرموذن البته یادآور شده است: البته قوه قضاییه حتما باید این موضوع را پیگیری کند و افکار عمومی باید این موضوع را از دستگاه قضایی مطالبه کند.

نامه پاره نشده؛ پیگیری را ادامه می دهیم

عبدالوحید فیاضی، یکی دیگر از نمایندگان پیگیر امضای نامه برای افشای نام نمایندگانی که از رحیمی پول گرفته اند نیز در گفت وگو با «ابتکار» پاره کردن این نامه از سوی پیرموذن را تائید می کند.

وی گفت: متوجه شدیم که این موضوع به مجلس نهم مربوط نیست و در زمان مجلس هشتم بوده است، به همین دلیل از پیگیری منصرف شده ایم.اما از سوی دیگر جواد هروی، نماینده دیگری که نامش در بین نمایندگان پیگیر امضای نامه افشای نام 170 نماینده بود، اعلام کرد که این ماجرا پیگیری می شود.

«صبح سه شنبه بعد از این که اخبار مربوط به نامه محمد رضا رحیمی به نمایندگان رسید، متوجه شدیم که یکی از مقولات مطرح شده در این نامه، پرداخت پول به برخی نمایندگان برای دور هشتم انتخابات مجلس بوده است.»

نماینده قائنات در مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان این قضیه را به منزله توهین به مجلس و قوه مقننه دانسته و نامه ای تهیه شد و به امضای برخی نمایندگان رسید که تکلیف این موضوع و اسامی نمایندگانی که پول دریافت کرده اند از سوی هیات رئیسه مجلس روشن شود.وی با بیان این که 30 تا 40 امضا نیز برای این نامه جمع آوری شده است، ضمن رد کردن پاره شدن این نامه و گذشتن نمایندگان از پیگیری موضوع اضافه کرد: با توجه به اتمام وقت صحن علنی مجلس، جمع آوری امضا متوقف شد و این موضوع در هفته آینده پیگیری خواهد شد.

نمایندگان فقط وامدار مردمند

هروی با بیان این که به طور میانگین یک سوم نمایندگان هر دوره به دوره بعد راه پیدا می کنند، از مردم و رسانه ها خواست از گمانه زنی درباره احتمال حضور نمایندگان در لیست 170 نماینده دریافت کننده پول برای انتخابات مجلس هشتم خودداری کنند.وی همچنین تصریح کرد: استقلال نمایندگان موضوع مهمی است و این اظهارات زیر سوال بردن یک قوه است و نمایندگان با این مسائل جایگاهشان لطمه می بیند.

نماینده قائنات در مجلس با بیان این که هر چند حاصل تقسیم 1 میلیارد و 200 میلیون تومان مورد ادعای رحیمی میان 170 نماینده، مبلغ قابل توجهی برای هر نماینده نیست، حتی دریافت همین مبلغ را در شان نمایندگان ندانست و آن را باعث مکدر شدن خاطر اذهان عمومی درباره نمایندگان بیان کرد.هروی در پاسخ به این که آیا پرداخت پول از سوی یک فرد خاص به نمایندگان، تحت عنوان کمک به نمایندگان یک جریان سیاسی، شائبه وام دار شدن نمایندگان به وی و احتمال داشتن انتظارات خاص از نمایندگان را ایجاد نمی کند، اظهار کرد: نمایندگان پیش از هر چیز وامدار موکلان خود هستند. رای مردم بالاترین سرمایه نمایندگان است و مردم با این رای حسن اعتماد خود را به وکلایشان نشان می دهند. هیچ چیز نمی تواند جایگزین این اعتماد شود.وی تصریح کرد: مقولاتی مثل این موضوع، مقولاتی جانبی و حاشیه ای هستند که گاهی به اصل ماجرا و اکثریت موجود می چربد. اما باید تاکید کرد که اکثر نمایندگان در شمول چنین اخباری نمی گنجند و ما باید به کلیت مجلس اعتماد داشته باشیم.

رحیمی دروغ می گوید

نادر قاضی پور، نماینده ارومیه نیز در این باره اعتقاد دارد: رحیمی هم مانند مرتضوی وقتی درحال زمین خوردن بود، به نمایندگان دروغ می گفت و تهمت می زد.وی افزود: مرتضوی زمانی که زمین می خورد گفت که به نمایندگان پول دادم، رحیمی هم همین موضوع را مطرح کرده است.قاضی پور اضافه کرد: اگر واقعا چنین حرف هایی درست است، پس چرا اسامی نمایندگانی را که پول گرفته اند منتشر نمی کنند.حال باید دید اهالی بهارستان به عنوان وکلای ملت و نمایندگان افکار عمومی – آن گونه که پیرموذن گفته است – چقدر پیگیر موضوع خواهند شد و چگونه ماجرا را به نمایندگی ملت از قوه قضاییه مطالبه می کنند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۸
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
0
5
این چند مورد شاید
مصداقِ "مشت نمونه ی خروار" باشند.

در مورد لابیِ برخی از وزیران با برخی از نمایندگان مجلس هم
قبلاً از زبان وزیرِ معزول! شنیده بودیم
...
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
0
1
متاسفانه چنین آبروریزی هایی که توسط برخی مسئولین محترم در کشور اسلامی ما رخ میدهد تقریبا نهادینه شده و قطعا وعده پیگیری میدهند اما آنقدر بطول خواهد انجامید که افکار عمومی فراموش خواهند کرد
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
3
0
آقای تدبیر و امید نماینده با کاندیدای مجلس خیلی فرق داره، رحیمی گفته به ۱۷۰ تا کاندید چک دادند که معلوم نیست چندتاشون نماینده شدن، لطفا اخبار رو درست منتشر کنید، این اولیش نبوده اخریش هم نخواهد بود، ایا این همون چیزیه که پیامبر اسلام خواسته بود؟؟؟؟ ایا وقت این نیست که تغییرات اساسی شکل بگیره که هر روز شاهد این اخبار زشت نباشیم، ما که دیگه به هیچ جناحی امید و اعتماد نداریم و هیچ چیز برای یک حکومت بدتر از بدبینی مردم به اون نیست،یه نگاهی به تاریخ بندازید خواهید دید سستی تمام حکومت ها از بدبینی مردم وجدایی مردم شروع شده ومهمترین دلیل این بدبینی هم دزدی و فساد مالی تو بدنه حکومت بوده، سریال مختارنامه که یادتونه؟ پایه های حکومت از وقتی متزلزل شد که کیان ایرانی متوجه فساد مالی و گرفتن رشوه توسط مامورهای دولتی شد و همین مهمترین دلیل سست شدن حکومت مختار بود۰
هرچه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
2
1
نیکا شهرا که بدش تو باشی احمدی نژاد! روزشان را با خبرسازی بر علیه شما و اندیشه تان شب می کنند و شب بی آن که لحظه ای به روزی که گذراندند بیاندیشند، سر بر بالین رویای فردا می گذارند. پرهیزی ندارند که خبر امروزشان، خبر دیروزشان را نقض کند، پرهیزی ندارند استدلال عصرشان، استدلال صبح شان را نفی کند. آن چه مهم است، حمله به شماست و تخریب شما.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
2
4
امروز معلوم شد که آیت الله هاشمی درست می گفتند احمدی نژاد و یارانش چوب تاراج به خزانه و اقتصاد مملکت زدند و سال ها زمان میبرد تا پرده از جنایات آنها برداشته شود باید برای مردم درس عبرت شود که دیگر فریب زبان عامیانه و لختی مسلک امثال احمدی نژاد(آن ممه را لولو برد) را نخورند در این 8 سال 50 سال به عقب برگشتیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
0
1
بدنه اصولگرایی از تفکر خوارجی نشات می گیرد
بيچاره مردم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
0
1
سر اين مقام و حكومت چه كارهايي كه شماها نميكنيد، چه اصلاح طلب و چه اصولگراها همتون به فكر منافع خودتان هستيد و بيچاره ما مردم كه بايد با مصيبت زندگي كنيم و دعواي شماهارا نگاه كنيم و به روزگار خودمون گريه كنيم. خدايا گناه ما چيست كه در اين مملكت به دنيا آمديم؟!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
1
0
انقدرجمهوري إسلامي ومسيولينش را دزد خطاب نكنيم هركاري ميخواهيد إنجاز دهيد درست يا غلط براي رسا نه هاي خارجي به نا حق خوراك درست نكنيد كه ما را ١٤٣ كشور از ١٤٧ كشور فاسد قلمداد كنند ؟ ايا جمهوري إسلامي حقش اين است ؟ و٣ كشور در دنيا از ما فاسد تردند؟ ايا بأيد به خاطر دعواهاي سياسي أبروي جمهوري السلامي ايران را برد ؟!!!!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین