|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۳
"تدبیر و امید" گزارش می‌دهد:
کد خبر: ۳۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۷
تیم ملی بسکتبال ایران هیچ وقت از حضور ملی پوشان اصفهانی بی بهره نبوده است، اولین قهرمانی ایران در آسیا در 21 سالگی اوشین ساهاکیان که با نظر رایکو ترومن پیراهن تیم ملی را پوشید،بدست آمد.
تیم ملی بسکتبال ایران هیچ وقت از حضور ملی پوشان اصفهانی بی بهره نبوده است، اولین قهرمانی ایران در آسیا در 21 سالگی اوشین ساهاکیان که با نظر رایکو ترومن پیراهن تیم ملی را پوشید،بدست آمد.

به گزارش تدبیر و امید، بسکتبال اصفهان به قهقهرا می رود بدون آنکه دلیل اصلی آن به زیر سئوال برود. بسکتبال جام ملت های آسیا، قهرمانی ایران و در کنار آن درخشش بازیکنان اصفهانی از آن جمله اوشین ساهاکیان که در جمع تیم منتخب اسیا هم قرار گرفت همه را شادمان کرد،شادی که خیلی زود خاموش شد.چرا که شنیدیم تیم ماهان نماینده بسکتبال ایران در جام باشگاههای آسیا با مشکل روبرو شده حتی تا استانه بسته شدن هم پیش روی کرده است! مشکلاتی که به ما می گوید حق نام دیگری از خداست!

سهم آینده سازان اصفهان به صفر رسید
تیم ملی بسکتبال ایران هیچ وقت از حضور ملی پوشان اصفهانی بی بهره نبوده است، اولین قهرمانی ایران در آسیا در 21 سالگی اوشین ساهاکیان که با نظر رایکو ترومن پیراهن تیم ملی را پوشید،بدست آمد. دو سال بعد آرن داوودی همراه با اوشین و جواد داوری جمع سه نفره اصفهانی‌های بسکتبال ایران را تشکیل دادند و در دومین قهرمانی ایران سهم عمده ای داشتند، پیش از آن نیز ایمان زندی، پیشتر محسن صادق زاده، فرزاد کوهیان و .. اصفهانی‌های تیم‌های ملی در ادوار مختلف لقب داشتند، اما آینده ای که بسکتبال اصفهان پیش روی خود می‌بیند آینده ای به روشنی قبل نیست.پشتوانه سازی حلقه مفقوده بسکتبال اصفهان است و لیست بازیکنان ملی پوش در رده های سنی پایین تر شاهدی است بر این مدعا.

با این روند پیشروی که نامی از تیمهای  اصفهانی در مسابقات قهرمانی رده های سنی به میان نمی آید .خواه ناخواه تا سه، چهار سال دیگر و با بالارفتن سن و سال اوشین و آرن ،بازیکنی را در رده سنی جوانان و حتی نوجوانان می توان یافت که بار سنگین حمایت از نام بسکتبال اصفهان را به دوش بکشد.در رده سنی جوانان کدام بازیکنان باید جای جواد، اوشین، آرن و ارسلان کاظمی را پر کنند؟ بسکتبال اصفهان که کارخانه بازیکن سازی بود چرا از مدار تولید خارج شده است؟! در ترکیب تیم جوانان هیچ بازیکنی از اصفهان حضور ندارد و در رده پایین تر یعنی نوجوانان دو بازیکن. که البته به گفته یکی از اهالی بسکتبال که خواست نامش عنوان نشود این دو بازیکن نیز در بسکتبال اصفهان حضور نداشته و با تصمیم مسئولان رده بالای این رشته از اراک به اصفهان آماده و جزو لیست اصفهانی های تیم ملی نوجوانان قرار گرفته اند!پس وانفسا!

انحلال باشگاهها به خاطر رقیب
انحلال تیم بسکتبال ذوب آهن که اتفاقاً ملی پوشان اصفهانی همگی محصولات آکادمی بسکتبال همین باشگاه هستند، زمانی که بی پولی به سراغ این مجموعه آمد زنگ خطر را برای بسکتبال اصفهان به صدا درآورد.پیش از آن هم انحلال توزین الکتریک کاشان نگرانی جامعه بسکتبال دیار زاینده رود و عمق فاجعه را بیشتر کرد! زمزمه ای که برای بسکتبالدوستان بسیار خوش آیند نیست.همه در جستجوی علتها بودند.شاید بخشی از آن مربوط به بحث مالی بود اما علت اصلی آن را باید در کجا جستجو می کردیم!در فدراسیون که با بعضی از مربیان مشکل داشت یا رئیس هیاتی که با مدیریت ناآشنا و بخاطر رقیبان ،حاضر به از دست دادن آینده بسکتبال استانش می باشد؟.جالب تر این است که به هنگام حذف بهترین تیم اصفهانی یعنی ذوب آهن بعضی ها تنها به این فکر بودند که بازیکنان آن به تیم تازه تاسیس یافته بروند که مربی آن رئیس هیات بود ونمی توانست دو شغله باشد یا فدراسیونی که می گفت بدهی های ذوب آهن به ما چه می شود.ولی کسی نپرسید افتخار اصفهان يا افتخار بسکتبال ایران واین آکادمی بازیکن ساز به کجا می رود؟

در کنار همه اینها نیز برکناری نائب رئیسی که بیش  از اینها برای بانوان اصفهان زحمت کشیده بود،دوباره همه را متعجب کرد! آیلین ملکیان در مدت زمانی که بر سرکار بود، سهمی بیش از 9 بازیکن در تیم ملی داشت.در مسابقات کشوری هم که یدی طولانی در قهرمانی ها داشته ولی حال بدلایل خاص از هیات رانده می شود و فردی از جنس هندبال به بانوان آورده می شود که همه مربیان و داوران را فراری می دهد!حتی شنیده می شود نائب رئییس بانوان فدراسیون بسکتبال حکم رئیس جدید این بخش را امضاء نکرده است.

آیلین حتی در زمانی که در هیات نیست توانسته تیمی به نام ارارات را با یک مربی مغضوب در لیگ بانوان مطرح کند.جایی که یکی از بازیکنان عزیز کرده هیات حتی نمی تواند تیم باشگاهی اش را حفظ کند.پس بازهم علت عدم همکاری را باید مربوط به چه دانست؟

به هر جهت این یک هشدار برای متولیان بسکتبال اصفهان است. وقتی اولویت آنها از سمت و سوی بازیکن سازی به سوی موفقیت های کوتاه مدت می رود. طبیعی است که ریشه ها خورده شود و آینده ای بی هیچ در انتظار این رشته باشد. این اتفاقی است که  برای بسکتبال اصفهان رخ داده و اگر امروز دست نجنبانیم  دیگر نامی از اصفهان در نقشه بسکتبال نخواهد بود!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین