|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۳۵۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
جمهوریخواهان آمریکا باید در نظر داشته باشند که در صورت اشتباه محاسبه و تصویب تحریم هایی در کنگره که به حاصل نشدن توافقنامه جامع هسته ای بینجامد، ممکن است اقبال افکار عمومی کشورشان را که اکثرا موافق حل مسالمت آمیز این مساله هستند از دست بدهند و شکست سنگین را در انتخابات ریاست جمهوری 2016 شاهد باشند.
جمهوریخواهان به سه دلیل رقابت حزبی با دمکرات ها، تاثیر بر انتخابات ریاست جمهوری 2016 و نفوذ لابی صهیونیسم بر شخصیت های ذی نفوذشان، به وی‍ژه نمایندگان کنگره تلاش می کنند تا در مسیر توافق نهایی گروه 1+5 با ایران مانع ایجاد کنند.

در هفته های گذشته اظهارات تند شماری از نمایندگان کنگره و تلاش برخی از عناصر تندروی آن برای تشدید تحریم های ضد ایرانی و مخالفت مقام های کاخ سفید و تهدید مستقیم اوباما به وتوی هرگونه تحریم جدید علیه ایران، که به گفته وی ناقض توافق اولیه و مانع رسیدن به توافق نهایی است، موجب شد صرف نظر از طرح ایده تقسیم کار پنهانی بین کاخ سفید و کنگره درباره مذاکرات هسته ای، برخی از کارشناسان و افکار عمومی اختلاف و رقابت شدیدی را بین کنگره و کاخ سفید درباره این توافق هسته ای شاهد باشند.

واضح است که یک دلیل عمده مخالفت جمهوریخواهان به این سبب است که آنها نمی خواهند در آستانه رقابت های انتخاباتی و بعد از یک ماراتن 10 ساله و انجام مذاکرات بسیار پیچیده و سخت یکی از دشوارترین موضوعات جهانی (توافق هسته ای میان ایران و شش کشور) به عنوان یک موفقیت و سند افتخار در کارنامه دمکرات ها ثبت شود زیرا بخوبی می دانند که نامزد نهایی دمکرات ها در انتخابات آتی بخوبی از این موقعیت استفاده خواهد کرد.

واقعیت این است که بعد از دو جنگ عراق و افغانستان در زمان زمامداری جرج دبیلو بوش که هزینه های مالی و جانی بسیاری برای مردم آمریکا به همراه داشت و از دلایل سقوط اقتصاد این کشور به ورطه بحران مالی بود، مردم آمریکا از هر تفکر و ایده ای که به دنبال جنگ طلبی باشد، دوری می گزینند.

عدم حمایت افکار عمومی آمریکا از جنگی دیگر سبب شده سیاست رسمی دولت اوباما در شش سال گذشته دوری از هرگونه جنگ و لشکرکشی به سایر کشورها باشد و این امر به رغم ناتوانی دولت او در مهار تورم و بیکاری و همچنین وعده هایش به تصویب بیمه درمانی عمومی و افزایش مالیات ثروتمندان، سبب شده که در آخرین سال های زمامداریش محبوبیتی بیش از جرج بوش پدر داشته باشد.

جمهوریخواهان با اطلاع از این موضوع، تلاش می کنند تا حداقل در دو سال باقی مانده تا انتخابات آینده ریاست جمهوری، چهره ای خشن و جنگ افروز از خود نشان ندهند زیرا عقلای آنها می دانند که ممکن است در این صورت با وجود تسلط بر کنگره، ریاست کاخ سفید را برای مدت چهار سال آینده نیز به دمکرات ها بسپارند.

هر چند عقلای جمهوریخواه از احتمال چنین امری نگرانند، اما یکی دیگر از مشکلات جمهوریخواهان برای ایجاد مانع تراشی در مسیر مذاکرات هسته ای، تاثیر نفوذ لابی صهیونیست ها بر برخی از اعضای بانفوذ و تاثیرگذار جمهوریخواه کنگره آمریکا است که این مساله تقریبا حالت سنتی به خود پیدا کرده است.

تندروهایی چون جان مک کین، جان بولتن و مارک کرک از هر فرصتی برای ایجاد تشکیک و مانع تراشی در مسیر رسیدن به توافق نهایی استفاده کرده نقش تریبون های رژیم صهیونیستی را بازی می کنند.

مارک کرک سناتور جمهوریخواه پنجشنبه گذشته طرحی را پیشنهاد کردد که در صورتی که ایران تا اول ‍ژانویه با گروه 1+5 به توافق نهایی نرسد، تحریم های جدیدی علیه تهران تصویب شود.

کارشناسان مسائل سیاسی بر این باورند آنچه از اتاق فکرهای آمریکا بیرون می آید و بخش اعظم آن حاصل کارشناسی در همه ابعاد و از جمله نظرسنجی های متعدد از مردم آمریکاست که مخالف جدی هرگونه ورود کشورشان به تنش و درگیری جدیدی هستند و به توافق هسته ای با ایران اقبال نشان می دهند، موید این مطلب است که جمهوریخواهان هم برغم همه تهدید هایشان، بر این واقعیت واقفند که مانع تراشی در راه توافق هسته ای موقعیت آنان را در میان مردم آمریکا شکننده خواهد کرد و ممکن است در انتخابات آینده نتایج تلخی برایشان رقم زند.

شکی نیست که مجلس شورای اسلامی اسلامی ایران در کنار رقابت حزبی در آمریکا و اختلافات میان کنگره و کاخ سفید بر سر نحوه تعامل با ایران بر سر مذاکرات هسته ای که در واقع اختلافات داخلی محسوب می شود، ضمن حمایت از مذاکره کنندگان هسته ای کشورمان، رفتار نمایندگان کنگره را رصد خواهد کرد و ممکن است در قبال تشدید تحریم های ضد ایرانی با تصویب طرح های دوفوریتی و حتی سه فوریتی، دولت را ملزم به اقداماتی کند که از نظر برخی از کارشناسان مسایل هسته ای و برغم همه همراهی و همکاری های ایران، راه رسیدن به توافق نهایی را دشوار کند.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اقدام اخیر برخی از نمایندگان کنگره اعلام کرد در صورت تصویب تحریم های جدید در کنگره آمریکا، مجلس ایران دولت را به تقویت فعالیت های هسته ای ملزم خواهد کرد.

علی لاریجانی شنبه گذشته در دیدار با داوید اوسوپاشویلی رییس مجلس گرجستان در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران به هر گونه اقدام کنگره آمریکا با حرکت جهشی و فناوری هسته ای پاسخ می دهد و این برای ایران بسیار مقدور است.

وی افزود: به ما ربطی ندارد که موضوعات داخلی آمریکا چیست و اوباما نباید آن را در مسائل هسته ای ایران سر ریز کند.

در شرایط کنونی آنچه مهم به نظر می رسد، درک دو واقعیت مهم و تعیین کننده توسط مقام های آمریکایی است: نخست اینکه مقام های جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده اند اختلاقات کنگره و کاخ سفید بر سر توافق هسته ای مساله داخلی آمریکاست و ربطی به ایران ندارد و دولت اوباما باید به تعهدات خود در قبال ایران بر اساس توافق جامعی که صورت گرفته است، عمل کند.

دیگر اینکه جمهوریخواهان در صورت هرگونه اقدام اشتباه پارلمانی با مقابله به مثل پارلمان ایران مواجه خواهند شد و اگر مذاکرات به شکست منجر شود، مردم آمریکا در شرایط اقتصادی پس از بحران مالی که یکی از مشکلات استراتژیک این حزب برای پیروزی در انتخابات آتی هم محسوب می شود، شکست احتمالی آنها را در انتخابات 2016 رقم خواهند زد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین