|
|
امروز: جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۳۵۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳
وزیر راه و شهرسازی گفت: برخی اقدامات مهندسی موجب ناهماهنگی سیمای شهرها ، خشکی رودخانه ها و تالاب ها شده و محیط زیست را دچار مشکلاتی کرده است.
عباس آخوندی سه شنبه شب در مراسم رونمایی از کتاب پنج هزار سال مهندسی ایرانی و نکوداشت هشتادومین سالگرد تاسیس دانشکده فنی دانشگاه تهران افزود: سرزمین ایران، با تاریخ هزاران ساله، قلمرو فرهنگی وسیعی را در پهنه گیتی گسترده و موجب شکل گیری میراث گرانبهای تاریخ تمدن ایرانی شده است.

وی افزود: بخش زیادی از بناهای تاریخی و ساختمانها با معماری بی نظیر به عنوان میراث معنوی، دارای ارزش صیانت و توجه جدی است.

وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: بخش بزرگی از این میراث فرهنگی در قالب ساختمان ها و معماری بدیع، سازه های آبی بزرگ، بادگیرها، آسیاب هایی با کارکرد پیچیده، شهرهای متراکم و پایدار در برابر عوامل اقلیمی و متأثر از عوامل فرهنگی شکل گرفته که قابل مشاهده و بررسی کالبدی است

آخوندی اظهارداشت: در اینجا تاکید ب آن است که به میراث مهندسی به عنوان پدیده مستقل از محصولات مهندسی و به عنوان میراث معنوی با ارزش گذشته نیز باید توجه و در جهت شناخت نقاط قوت آن تلاش کرد تا بتوان ، ارزش های آن را در زندگی امروز تداوم بخشید.

وی یادآورشد: گرچه در دوران باستان جامعه عاری از نهادهای نظارتی متداول دوران معاصر بود، اما آنان خود را متعهد به رعایت اصول و ضوابط حرفه ای کرده بودند و با این وضعیت حقوق قانونی و شرعی همه مردم در نزد آنان محترم شمرده می شد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در گذشته بافت های شهری به قدری هماهنگ و انسان محور احداث می شد که تعامل میان مردم برپایه حفظ حقوق متقابل آنان انجام می شد.

وی تصریح کرد: طراحی و ساخت بناها، برای فقیر و غنی در مرتبه خود با کیفیت بالایی انجام می شد و از روابط کالایی فعلی حاکم بر ساختمان ها برای اسکان مردم در شهر اثری نبود.

این عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: اما امروز توسعه و عمران شهرها در مسیر دیگری در جریان است به طوری که هم اکنون با برخی اقدامات مهندسی در کشور شاهد به هم ریختگی در سیمای شهرها هستیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بدون شک عوارض ناشی از توسعه پرشتاب جوامع امروزی مشکلات زیادی را در عرصه جهانی به وجود آورده به طوری که جوامع بشری سعی در جلب مشارکت جهانی برای کاستن از این عواقب دارند.

آخوندی اظهارداشت: با این حال در این شرایط توسعه و عمران کشور شرایط خاص خود را دارد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد و با استفاده از تجربه گذشته باید از بروز مشکلات شهری و مهندسی اجتناب کرد زیرا رعایت اخلاق حرفه ای در گذشته در بین مهندسان ایرانی امری ذاتی بود، اما متاسفانه امروزه شاهد موارد نقض آن در بین اهل این حرفه هستیم.

فرزین رضائیان نویسنده کتاب پنج هزار سال مهندسی ایرانی در این مراسم در زمینه تاریخچه مهندسی در ایران و ابزارهایی که آنان برای شهرسازی در اختیار داشتند توضیح داد و گفت: استفاده از این ابزارها در مرحله ای بود که آنان، برای رسیدن به تمدن و شهرسازی از فن مهندسی استفاده کردند.

وی افزود: این کتاب در شش فصل مسایل مختلف مهندسی از جمله یک امپراتوری، آب مربوط به قنات ها، اهمیت باد برای بادگیرها و آسیاب های بادی، خاک و طراحی دو شهر اردشیر خوره و اصفهان عصر صفوی را برای خواننده تبیین و تداعی می کند.

پرفسور پاتریک هانت، استاد دانشگاه استنفورد آمریکا نیز در این مراسم گفت: با رونمایی از این کتاب ارزشمند، ما از استاد رضاییان درخواست داریم همچنان به انجام این قبیل فعالیت ها و تحقیقات ادامه دهد.

این استاد دانشگاه استنفورد افزود: ایرانیان از نظر مهندسی و ساخت شهرها بسیار غنی بوده اند و پاراتکنولوژی برای ساخت سرامیک و ساخت شیشه برای اولین بار از ایران شروع شد، زیرا مهندسان ایرانی فهمیدند که سنگ آهک به دلیل استحکام بسیار زیاد و وزن کمی که دارد می تواند در کار مهندسی کاربردهای بسیاری داشته باشد.

در پایان این مراسم با حضور اساتید، دانشجویان و مهندسان داخلی و خارجی از فیلم و کتاب پنج هزار سال مهندسی ایران در دانشکده فنی دانشگاه تهران رونمایی شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین