|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۰
کد خبر: ۳۵۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۳
حبس الکترونیک یا نظارت الکترونیک به نوعی از کنترل متهمان و مجرمان گفته می‌شود که در آن متهم در یک محدوده مشخص و محدود در ارتباط با خانواده نگهداری شده و با استفاده از سامانه الکترونیک هوشمند مانند دستبند یا پابند هوشمند الکترونیک هشداردهنده، حضور او در محدوده از پیش تعیین‌شده کنترل می‌شود.
رئیس سازمان زندان‌های کشور گفت: به زودی ۱۰ هزار زندانی در فاز نخست ملزم به استفاده از پابند الکترونیکی خواهند شد.  علی اصغر جهانگیر در حالی روز گذشته این  خبر را اعلام کرده است که اجرای طرح پابند الکترونیکی در سال‌های اخیر در دستور کار سازمان زندان‌ها قرار گرفته است. حجم بالای زندانیان در ایران ، مسئولان را بر این داشته تا با اجرای طرح‌هایی جمعیت زندانیان را کاهش دهند. در فروردین سال جاری، محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: در سه دهه گذشته عنوان مجرمانه چندین برابر شده است و درحال حاضر حدود 1800 عنوان مجرمانه در کشور داریم.  از این تعداد عناوین مجرمانه، مجازات خیلی از آنها زندان است. کارشناسان معتقدند تعداد عناوین مجرمانه در کشور باید کاهش یابد و مجازات‌های جایگزین نیز باید در دستور کار قرار بگیرد. براساس آخرین آمار جمع‌آوری شده در تاریخ پنج فروردین سال جاری، تعداد کل زندانیان کشور، ۲۱۰هزار و ۶۷۲ نفر بوده است. افزایش زندانیان در کشور هزینه‌های زیادی را روی دست سازمان زندان‌ها گذاشته است؛ هزینه‌ای که می‌توان آن را در راستای پیشگیری از جرم به کار گرفت. علاوه بر این تعداد زندانیان که در بسیاری از موارد به‌دلیل جرائم غیرعمد یا جرائم مالی گرفتار شده‌اند هزینه‌های اجتماعی فراوانی را به دنبال دارد. این افزایش زندانیان باعث شده است خانواده زندانیان در بیشتر مواقع از یک طرف در معرض انواع آسیب‌ها ازجمله فقر و فساد قرار بگیرند و از طرف دیگر انگ زندانی بودن تا ابد بر پیشانی این افراد باقی بماند. 

  کنترل زندانی با پابند الکترونیکی

حبس الکترونیک یا نظارت الکترونیک به نوعی از کنترل متهمان و مجرمان گفته می‌شود که در آن متهم در یک محدوده مشخص و محدود در ارتباط با خانواده نگهداری شده و با استفاده از سامانه الکترونیک هوشمند مانند دستبند یا پابند هوشمند الکترونیک هشداردهنده، حضور او در محدوده از پیش تعیین‌شده کنترل می‌شود. در عمل، پابندی شبیه ساعت که دارای فرستنده و سیستم نوسانساز صوتی است به مچ دست یا قوزک پای فرد محبوس بسته می‌شود و با استفاده از این سیستم مشخص می‌شود که فرد تحت نظارت در هر ساعت از شبانه روز در کدام محدوده جغرافیایی است. از این سیستم نخستین بار در اوایل دهه 70 میلادی برای مراقبت از اطفال و نوجوانان بزهکار به عنوان جایگزین حبس در ایالات متحده آمریکا استفاده شد و به تدریج در سایر ایالت‌های آمریكا کاربرد پیدا کرد و استفاده از آن به سایر کشورها نیز تسری پیدا کرد. در کشور ما برای نخستین‌بار نظارت الکترونیک در قانون مجازات اسلامی (مصوب 1/2/1392) پیش‌بینی شده است. در نوروز سال 1393 این طرح به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت که در راستای آن 100 زندانی به پابند الکترونیکی مجهز شدند. چهارم آذر امسال  رئیس سازمان زندان‌های کشور گفت:برای اجرای طرح نصب پابند الکترونیکی به زندانیان حدود 80 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.

 انعقاد تفاهمنامه برای اجرای پابند الکترونیکی

روز گذشته رئیس سازمان زندانهای کشور در واکنشی تازه به این موضوع گفت: به زودی ۱۰‌هزار زندانی در فاز نخست ملزم به استفاده از پابند الکترونیکی خواهند شد.  جهانگیر، در مورد آخرین وضعیت اجرای طرح پابندهای الکترونیکی برای کنترل زندانیان در خارج از زندان گفت: در حال انعقاد تفاهمنامه‌ای با یکی از شرکتهای مورد تائید معاونت فن آوری اطلاعات قوه قضائیه هستیم که در هفته جاری به امضا می رسد. او افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها و مصوبات موجود باید ۴۰ هزار زندانی مشمول دریافت پابندهای الکترونیکی شوند اما با انعقاد این تفاهمنامه سعی می کنیم در فاز نخست ۱۰ هزار زندانی را ملزم به استفاده از پابند کنیم.  به گزارش مهر، جهانگیر همچنین در مورد وضعیت مهدهای کودک در زندانها گفت: این طرح پایلوت است و باید مهدها در خارج از زندان باشد. البته بیشتر مهدها در مناطق محروم ایجاد خواهد شد و این مهم تنها برعهده سازمان زندانهاست. 

منبع: آرمان


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین