|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۳۵۴۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
لیتیوم به اندازه کافی در زمین وجود دارد، اما با سرعت کافی استخراج نمی‌شود. تخمین زده شده است که تا سال ۲۰۳۰، حتی اگر تمام معادن موجود به میزان تولید عادی خود ادامه دهند، هنوز به سختی لیتیوم کافی برای برآوردن نیمی از تقاضای جهانی وجود خواهد داشت.


اولین معدن لیتیوم تمام برقی جهان در کانادا سالانه ۱۶۰ هزار تن لیتیوم تولید خواهد کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، باتری‌های لیتیومی که در وسایل نقلیه الکتریکی و سایر دستگاه‌ها به وفور استفاده می‌شوند، با توجه به اینکه دنیا به سمت کربن زدایی می‌رود، تقاضای زیادی دارند. با این حال، ما شاهد این هستیم که این مواد در حال مواجهه با کمبود هستند.

لیتیوم به اندازه کافی در زمین وجود دارد، اما با سرعت کافی استخراج نمی‌شود. تخمین زده شده است که تا سال ۲۰۳۰، حتی اگر تمام معادن موجود به میزان تولید عادی خود ادامه دهند، هنوز به سختی لیتیوم کافی برای برآوردن نیمی از تقاضای جهانی وجود خواهد داشت.

اکنون یک شرکت در حال برنامه‌ریزی برای انجام کاری برای حل این مشکل است. فیلیپ گروس، مدیر عامل شرکت اسنو لیک لیتیوم(Snow Lake Lithium) قصد دارد اولین معدن لیتیوم تمام الکتریکی جهان را در کانادا راه‌اندازی کند.

وی می‌گوید که کمبود لیتیوم ورودی برای همه قابل لمس شده است و هر کسی که این را نمی‌بیند، سر خود را مانند کبک در برف کرده است.

تقاضای دیوانه‌وار مصرف کنندگان برای خودروهای برقی

گروس می‌گوید: مسئله فقط از بالا به پایین نیست، چرا که دولت‌ها این را به گردن مصرف کنندگان می‌اندازند. تقاضای مصرف کنندگان برای خودروهای الکتریکی در حال حاضر دیوانه کننده است. ما نسل جدیدی داریم که در مورد این مسائل آگاه هستند و می‌خواهند کاری در مورد آن انجام شود.

وی افزود: برخی افراد در حال حاضر در فهرست انتظار دو ساله برای خودروهای برقی قرار دارند. این درست نیست. حتی این در واقع نوک کوه یخ است، زیرا همه خودروهای برقی اکنون سطح قیمت بالای حداقل ۵۰ تا ۶۰ هزار دلاری دارند و ما به زودی به خودروهای ۳۰ هزار دلاری خواهیم رسید.

اکثر منابع لیتیوم شناخته شده جهان در استرالیا و آمریکای جنوبی قرار دارند، در حالی که چین حدود ۸۰ درصد باتری‌های جهان را عرضه می‌کند. این موضوع، کار را برای جهان غرب بسیار سخت می‌کند، به خصوص از آنجایی که لیتیوم در چند سال اخیر به یک کالای پرمصرف تبدیل شده است.

یک علاقه جدید

گروس توضیح می‌دهد: هیچ‌کس طی چند دهه اخیر به لیتیوم علاقه‌مند نبوده است. هیچ پولی برای آن خرج نشده و هیچ پولی برای اکوسیستم آن خرج نشده است. در واقع اگر لیتیوم را در آمریکای شمالی از زمین بیرون بیاورید، نمی‌توانید کاری با آن انجام دهید، مگر این که آن را به چین بفرستید.

بنابراین شرکت اسنو لیک لیتیوم قصد دارد این مشکل را از طریق یک تفاهم‌نامه همکاری با غول باتری سازی کره‌ای یعنی شرکت LG حل کند.

این شرکت یک کارخانه فرآوری هیدروکسید خواهد ساخت که قادر خواهد بود مواد استخراج شده توسط معدن لیتیوم را پردازش کند و آن را به لیتیوم با درجه مورد نیاز برای ساخت باتری و برای استفاده کارخانه‌ها تبدیل کند.

در وب‌سایت این شرکت آمده است که این تاسیسات جدید، متعهد به بهره‌برداری از یک معدن لیتیوم کاملاً تجدیدپذیر و پایدار است که می‌تواند محصولی کاملاً قابل ردیابی، کربن‌خنثی و بدون ضرر را به بازار خودروهای الکتریکی و باتری در آمریکای شمالی ارائه دهد.

نیروی مورد نیاز این کارخانه جدید ۱۰۰ درصد با انرژی تجدیدپذیر تامین می‌شود و اولین معدن لیتیوم تمام الکتریکی جهان خواهد بود.

انتظار می‌رود این کارخانه در یک دوره ۸ تا ۱۰ ساله، سالانه ۱۶۰ هزار تن کنسانتره لیتیوم اسپودومن(lithium spodumene) شش درصد تولید کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین