کد خبر: ۳۵۴۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴
در همین رابطه، سه کشور اروپایی عضو شورای حکام (بریتانیا، فرانسه و آلمان) پیش از شروع جلسه این شورا در بیانیه‌ای مشترک تصریح کردند که تنش‌افزایی اتمی ایران بی‌سابقه بوده و تهدیدی علیه امنیت بین‌الملل و منطقه محسوب می‌شود.


شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنج‌شنبه ۲۶ آبان در نشستی موضوع سایت‌های اتمی اعلام نشده ایران و تحقیقات پیشین آژانس پیرامون آن‌ها را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، العربیه نوشته است که منابع دیپلماتیک به این رسانه سعودی گفتند که قطعنامه پیشنهادی کشور‌های غربی درباره برنامه اتمی ایران با موافقت بسیاری از کشور‌های عضو شورای حکام همراه بوده و احتمال تصویب آن بسیار زیاد است.

این منابع تاکید کردند، قطعنامه مذکور که ایران را ملزم به همکاری سریع با آژانس کرده، به تایید اکثریت اعضای شورای حکام خواهد رسید.

العربیه نوشته است که به گفته منابع دیپلماتیک، قطعنامه کنونی محکمتر و تندتر از بیانیه پیشین شورای حکام بوده و به طور ضمنی امکان ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد در صورت عدم همکاری تهران را مطرح می‌کند.

در همین رابطه، سه کشور اروپایی عضو شورای حکام (بریتانیا، فرانسه و آلمان) پیش از شروع جلسه این شورا در بیانیه‌ای مشترک تصریح کردند که تنش‌افزایی اتمی ایران بی‌سابقه بوده و تهدیدی علیه امنیت بین‌الملل و منطقه محسوب می‌شود.

این بیانیه افزود: «تمام تلاش خود را برای بازگشت ایران به تعهدات اتمی انجام دادیم، اما تهران پیوسته طی مذاکرات هسته‌ای خواسته‌هایی فرابرجامی مطرح می‌کرد.»

بیانیه سه کشور اروپایی با اشاره به شرایط خطرناک کنونی، از ایران خواسته به تنش‌آفرینی اتمی پایان دهد.

از سویی، نماینده اتحادیه اروپا در آژانس هم گفت که ایران تاکنون اقدامات و توضیحات فنی درباره پرسش‌ها و ابهامات درباره برنامه اتمی خود ارائه نداده است.

او در نشست شورای حکام اظهار داشت: «همواره نگرانی‌های خود پیرامون مواد غنی‌شده در سایت‌های اعلام نشده ایران را ابراز داشته‌ایم.»

سفیر اتحادیه اروپا در آژانس تصریح کرد که «ایران در چارچوب توافقنامه منع گسترش سلاح‌های اتمی متعهد به پاسخگویی درباره برنامه اتمی خود به آژانس است.»

او ابراز داشت: «ایران به ادامه گفتگو با آژانس درباره پرسش‌ها و ابهامات مطرح‌شده توسط این نهاد بین‌المللی پیرامون برنامه اتمی خود موافقت کرده است.»

این مقام اروپایی از تهران خواست فرصت کنونی برای حل مشکلات با آژانس را از دست ندهد.

همزمان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران با «محکوم‌کردن» اقدام کشور‌های غربی در شورای حکام هشدار داد، رای آوردن «قطعنامه ضدایرانی» در این شورا بر روند حل موضوعات مدنظر آژانس تاثیر منفی خواهد گذاشت.

او گفت که در صورت تصویب قطعنامه مذکور، پاسخ تهران «قاطع و موثر» خواهد بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین