|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۳۵۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸
تلاش های چین برای احیای جاده ابریشم زمینی و دریایی، با اعلام آمادگی تعدادی از کشورها جهت مشارکت در این طرح اقتصادی در حال نتیجه دادن است.
چین پیشتر اعلام کرده بود به دلیل اهمیتی که جاده ابریشم آبی و زمینی برای آن کشور دارد، 40 میلیارد دلار برای احیای مجدد آن هزینه خواهد کرد و قصد دارد با ارایه کمک های مالی مورد نیاز به کشورهای حاشیه جاده ابریشم زمینی و آبی، نخستین گام را در این مسیر بردارد.
«شی جین پینگ» رییس جمهوری چین یک ماه پیش، از همه کشورهای آسیایی خواسته بود با توجه به تغییرات قابل توجه در این قاره، در طرح احیای جاده ابریشم مشارکت داشته باشند.
«هه یافائی» معاون دفتر امور خارجی شورای دولتی چین روز دوشنبه در سخنانی اعلام کرد که پروژه ساخت مناطق اقتصادی در مسیر جاده ابریشم و همچنین ایجاد جاده ابریشم دریایی قرن 21 ، مورد استقبال 50 کشور قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه کشورهای بسیاری در مسیر این جاده قرار گرفته اند، گفت: مجموع جمعیت این کشورها به 4.4 میلیارد نفر می رسد و درآمد اقتصادی سالیانه آنها افزون بر 2.2 تریلیون دلار است.
«یافائی» تاکید کرد: با توجه به ساختار صنعتی مکمل این کشورها، کمربند اقتصادی جاده ابریشم پتانسیل های رشد بالایی دارد.
این مقام چینی همچنین اعلام کرد که با توجه به منابع ارزی دولت چین و استفاده مکرر از یوان در مبادلات تجاری با سایر کشورها، پکن می تواند در کشورهای مشارکت کننده در این طرح، سرمایه گذاری کند.
وی افزود: کشورهای متقاضی باید در نخستین قدم درباره نحوه همکاری در این پروژه به توافق رسیده و سپس همکاری خود را در حوزه زیرساخت ها، گردشگری، انرژی و سرمایه گذاری آغاز کنند.
«اونگ چونگ یی» مشاور سفیر مالزی در پکن نیز اعلام کرد: اقدام چین برای احیای جاده ابریشم موجب همگرایی منطقه ای شده و فرصت های اقتصادی بی شماری را به وجود می آورد.
دولت چین، اجرای طرح جاده ابریشم را یکی از آخرین تلاش های خود برای توسعه همکاری های صنعتی و زیرساخت های بازرگانی در اقتصاد قاره آسیا می داند.
این کشور به تازگی اجرای طرح ها و پروژه های زیربنایی و همچنین ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در مسیر این جاده در محور شمال به جنوب را در دستور کار خود قرار داده است.
منطقه «کاشی» در استان «سین کیانگ» تازه ترین منطقه ای است که با توسعه اقتصادی، به استقبال جاده ابریشم جدید چینی ها می رود.
«کاشی»، نخستین «منطقه جامع ضمانت شده» و دومین منطقه ضمانت شده اقتصادی در سین کیانگ است که تاکنون 15 شرکت برای سرمایه گذاری در آنجا ثبت نام کرده اند.
طرح دیگر چین در توسعه جاده ابریشم، شامل احداث یک راه آهن تندروست که «لانژو» در مرکز را به «ارومچی» در سین کیانگ وصل خواهد کرد. این راه آهن احتمالا به کشورهای آسیای میانه و حتی خاورمیانه نیز وصل خواهد شد؛ یک راه آهن دیگر نیز با مسیر کاملا متفاوت، «یونان» در چین را به میانمار، ویتنام، لائوس و تایلند متصل می کند.
همچنین در این راستا چند شهر چین، داوطلب مشارکت در این برنامه هستند. برای مثال «شنژو» در استان «هنان» از طرح عبور جاده ابریشم از «شیان» (مرکز استان شانکسی) بهره مند خواهد شد و قرار است فرودگاه، راه آهن و دیگر زیرساخت های حمل و نقل خود را توسعه دهد تا به یکی از کانون های آمدوشد در چین تبدیل شود.
مثال دیگر، روستای «هورگوس» (قورعاس) در مرز قزاقستان است که در سال 2014 مجوز تبدیل به شهر را دریافت کرد و قرار است به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود. این شهر، دروازه زمینیِ رو به آسیای میانه خواهد بود.
در شمال نیز «منطقه جدید لانژو» در سال 2012 پروانه ساخت گرفت و قرار است به شهری فنی و صنعتی با 500 هزار نفر جمعیت تبدیل شود.
راه آهن تندروی «لانشین» که «شینینگ» در «چینشای» را به ارومچی در سین کیانگ وصل می کند، بخشی از جاده ابریشم جدید محسوب می شود.
در کنار جاده ابریشم زمینی، «جاده ابریشم دریایی» به مسیر حمل و نقل دریایی ای اطلاق می شود که به گواه منابع تاریخی چینی، قدمتی همزمان با اوایل دوره امپراطوری چین در حدود 200 سال قبل از میلاد مسیح داشته و در دوره امپراطوری سونگ (در سال های 960 میلادی تا 1279 میلادی) و دوران حاکمیت مغولان موسوم به عصر یوآن از 1271 میلادی تا 1368 میلادی تقویت شده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین