|
|
امروز: چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۶
کد خبر: ۳۵۳۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶

سرمربی پیشین فرانسه در جام جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ حمایت خود را از لیونل مسی در جام جهاتی اعلام کرد و واکنش تندی به نظر ام‌باپه درباره تیم‌های آمریکای جنوبی داشت.

به گزارش ایسنا و به نقل از سایت آرژانتینی "اوله"، ریمون دومنک، سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال فرانسه در آستانه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر درباره موضوعات مختلف و این رقابت‌ها صحبت کرد.

جام جهانی ۲۰۲۲ از راه رسید. اولین خاطره‌ای که وقتی درباره «جام جهانی» حرف می‌زنند به نظرتان می‌آید چیست؟

جام جهانی ۲۰۰۶ و فینال با زیدان را به یاد دارم و هم‌چنین جام جهانی ۲۰۱۰ را با اعتصاب بازیکنان به یاد دارم که نمی‌خواستند اتوبوس را ترک کنند. من دو تجربه کاملاً متفاوت داشته‌ام: یک بار به فینال رسیدیم و یک بار در دور گروهی حذف شدیم. دو سال بعد، کتابی نوشتم تا همه چیز را توضیح دهم. مردم بارها در مورد جام جهانی با من صحبت می‌کنند اما برای من گذشته است، فعلا نمی‌توانم کاری انجام دهم، همین. زندگی ادامه دارد.

چرا زیدان با سر به ماتراتزی زد؟ آیا می‌شد از آن جلوگیری کرد؟

آنچه اتفاق افتاد مانند زمانی بود که یک هواپیما سقوط می‌کند، چیزهای کوچکی که با هم جمع می‌شوند و به یکباره یک اتفاق رخ می‌دهد.  آن‌چه اتفاق افتاد یک فاجعه بود و واقعاً توضیح داده نشده است. قبل از این که مشکلی وجود نداشته باشد، تیم خوب بود و همه چیز خوب پیش می‌رفت. هیچ کس نمی‌تواند دقیقاً بگوید که چرا این اتفاق افتاد.

در مورد عملکرد هوراسیو الیزوندو داور بازی فینال چه نظری دارید؟

اولین‌بار است که از ویدئو برای داوری استفاده شد. نه داور چیزی دیده بود و نه دستیاران او. تنها کسانی که آن صحنه را دیده بودند بوفون، زیدان و "دیگری" (ماتراتزی) بودند. داور چهارم در تلویزیون اتفاقات را دید و به داور گفت. در سال ۲۰۰۶ این اولین‌بار بود که VAR وجود داشت. من سعی کردم با داور صحبت کنم اما او نمی‌خواست به حرف من گوش کند.  

آیا تا به حال توانسته‌اید با زین‌الدین زیدان درباره آن لحظه صحبت کنید؟

نه هیچ صحبتی با زیدان درباره این موضوع نکردم. او هرگز در این مورد با کسی صحبت نکرده است و دیگر نمی‌خواهد در مورد آن صحبت کند، این گذشته او است. مردم در مورد آن صحبت می‌کنند اما هیچ کس نمی‌داند چه چیزی در سر او گذشته است. آن بازی آخرین بازی زیدان بود و فشار زیادی روی او وجود داشت. بعضی وقت‌ها به خودم می گویم کاش قبل از این بازی مهم با او صحبت می‌کردم ولی کسی چنین اتفاقی را پیش‌بینی نمی‌کرد.

شما گفتید این‌ها تجربه می‌شود.

بله تمام شد. زیدان بعدها مربی و سه بار قهرمان اروپا شد، زندگی ادامه دارد. همیشه.

نایب قهرمانی در جام جهانی چه معنایی دارد؟

در فوتبال هیچ ارزشی ندارد. در تمام ورزش‌های دیگر، نایب قهرمانی خیلی مهم است ولی در فوتبال همه آن را فراموش می‌کنند. درست است هیچ کس فراموش نمی‌کند که فرانسه در فینال سال ۲۰۰۶ بازی کرد ولی همه درباره ایتالیا صحبت می‌کنند. مدال نقره در فرانسه ارزشی ندارد.

آرژانتین نیز در جام جهانی ۲۰۱۴ خیلی به قهرمانی نزدیک بود و در نهایت دوم شد. چه خاطره‌ای از آن تیم دارید؟

متاسف شدم. آرژانتین تیم خوبی داشت ولی کسب نایب قهرمانی هیچ ارزشی ندارد.

مسی را برای پنجمین جام جهانی چگونه می‌بینید؟ حالا که مسی در پاریس راحت‌تر است، نظر شما در مورد مسی چیست؟

اول این که مسی فوق‌العاده‌ترین بازیکنی است که دیده‌ام. او قادر است هر کاری را انجام دهد که دیده نشده است. بازیکنانی هستند که کارهای جالبی انجام می‌دهند اما او کارهایی انجام می‌دهد که تا به حال ندیده‌ایم. خیلی وقت‌ها وقتی بازی مسی را می‌بینم  چیزهایی را می‌بینم که قبلا ندیده‌ام. او تنها فوتبالیستی است که این کار را می‌کند. مارادونا هم همین‌طور بود. در پاری سن ژرمن سه بازیکن داریم که امسال می‌توانند قهرمان جام جهانی شوند: مسی، نیمار و ام‌باپه. هر سه می‌توانند آن را ببرند. اما بهترین در حال حاضر مسی است. آن‌ها تیمی خواهند داشت که این بار می‌تواند قهرمان شود. اگر مسی جام جهانی را  ببرد، خوشحال خواهم شد.

 ام‌باپه قبلاً یک جام جهانی را برده است، اما کسی نیست که با مسی برابری کند درست است؟

پس از بارسا، مسی سال بسیار سختی را پشت سر گذاشت. اما الان او به دوران اوج خود برگشته است. ام‌باپه می‌تواند بازی‌های بسیار خوبی انجام دهد اما کسی که چیز متفاوتی ارائه می‌دهد مسی است. زیدان در جام جهانی ۲۰۰۶ که فرانسه به فینال رسید ۳۴ سال سن داشت و الان مسی ۳۵ ساله است.  

چندی پیش مصاحبه‌ای  از ام‌باپه در فضای مجازی منتشر شد که اعتبار تیم‌های آمریکای جنوبی را به خاطر بازی نکردن مقابل تیم‌های اروپایی زیر سوال برد. چه نظری درباره این موضوع دارید؟

 در این مورد ام‌باپه بهتر است که دهانش را ببندد. شما نمی‌توانید چنین چیزی بگویید. مثلا بگویید شیلی یا کلمبیا تیم‌های خوبی نیستند. این تیم‌ها بازیکنانی دارند که در اروپا و در همه باشگاه‌های بزرگ بازی می‌کنند. تیم‌هایی مثل اروگوئه خیلی قوی هستند. بهتر بود در این مورد صحبت نکند.  

در مرحله یک هشتم نهایی آرژانتین می‌تواند مقابل فرانسه بازی کند. آن دیدار احتمالی را چگونه تحلیل می‌کنید؟

اگر الان بخواهیم صحبت کنیم، فرانسه شکست می‌خورد. بازیکنان زیادی مصدوم هستند. باید ببینیم کدام فرانسه در جام جهانی بازی می‌کند. اگر همه بازیکنان را داشته باشیم شاید، اما نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌تواند بیفتد.

درباره شما بحث درباره طالع‌بینی را زیاد خوانده‌ایم. آیا شما هنوز با آن موضوع درگیر هستید یا نه؟

من در جوانی طالع‌بینی انجام داده‌ام. تا ببینیم شخصیت بازیکنان چگونه است مثلا می‌توان گفت متولد فوریه(بهمن‌) با متولد آگوست(مرداد) یکی نیست. آن‌ها یکسان نیستند، اگرچه شبیه به هم هستند. فقط برای همین و فقط برای این که بدانیم گفت‌وگو با آن‌ها چگونه می‌تواند باشد.

آیا می‌توان از طالع‌بینی در فوتبال استفاده کرد؟ در تحلیل هم تیمی بودن نیمار، ام باپه و مسی باید به چنین چیزی توجه کرد یا فقط فوتبال است و ما خود را به آن محدود می‌کنیم؟

فوتبال حرف اول را می‌زند و البته باید کمی بیش‌تر بازیکن را بشناسید تا از وضعیت آن‌ها مطلع شوید.  

چرا فکر می‌کنید اروپایی‌ها اخیراً در جام‌های جهانی قهرمان شدند؟

بهترین بازیکنان برزیلی، آرژانتینی، شیلیایی همه در اروپا بازی می‌کنند. این بازیکنان در آلمان، فرانسه، ایتالیا و انگلیس بازی می‌کنند. زمانی بود که جام جهانی در آمریکای جنوبی برگزار می‌شد و تیم‌های آمریکای جنوبی همیشه برنده می‌شدند و اروپایی‌ها در اروپا قهرمان می‌شدند. الان قدرت تیم‌های اروپایی به خاطر باشگاه‌های‌شان است.

و در پایان مدعیان قهرمانی در جام جهانی از نظر شما کدام تیم‌ها هستند؟

سه تیم فرانسه، آرژانتین و برزیل مدعی هستند. بقیه نمی‌توانند هفت بازی در یک سطح انجام دهند تا به فینال برسند. 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین