|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۸
کد خبر: ۳۵۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰
در پی مرگ پادشاه عربستان بهای نفت سبک آمریکا بیش از دو درصد افزایش یافت و به 47 دلار و 76 سنت در هر بشکه رسید.
بهای نفت در بازارهای جهانی در آخرین روز معاملات هفته گذشته در پی اعلام مرگ پادشاه عربستان افزایش یافت اما پس از ابقای وزیر نفت عربستان در سمت خود مجددا کاهش یافت.

در پی اعلام مرگ پادشاه عربستان بر ابهامات در بازار جهانی انرژی که در حال حاضر با بزرگترین تحولات چند دهه اخیر مواجه است افزایش یافت.

 به نقل از رویترز، عبدالله پادشاه سابق عربستان روز گذشته درگذشت و برادرش سلمان جانشین وی شد.

در پی مرگ پادشاه عربستان بهای نفت سبک آمریکا بیش از دو درصد افزایش یافت و به 47 دلار و 76 سنت در هر بشکه رسید.

اما سپس به 47 دلار و 9 سنت در هر بشکه بازگشت. همچنین نفت برنت دریای شمال نیز به 49 دلار و 80 سنت در هر بشکه رسید اما سپس به 49 دلار و 35 سنت بازگشت.

جان کیلداف تحلیلگر نفتی در نیویورک گفت: نگرانی درباره ابهامات باعث افزایش قیمت نفت شد.

وی افزود: عبدالله معمار استراتژی کنونی عربستان مبنی بر بالا نگه داشتن تولید و مجبور کردن تولیدکنندگان کوچکتر به خروج از بازار به جای کاهش تولید بود.

وی همچنین گفت: پادشاه جدید عربستان به دفاع از منافع این کشور معروف است و بازار انتظار دارد که او تولید عربستان را بالا نگه دارد.

مرگ پادشاه عربستان در شرایطی است که برخی از بزرگترین تحولات در بازار نفت طی چند دهه اخیر در حال وقوع است. از بهای نفت از ماه ژوئن تاکنون بیش از 50 درصد ارزش خود را به دلیل عرضه فراوان در کنار نبود تقاضا و رکود اقتصادی اروپا و آسیا و همچنین ارتقای بهره وری انرژی از دست داده است.

توسعه تولید نفت شیل در آمریکا این کشور را از بزرگترین واردکننده نفت جهان به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت که روزانه بیش از 9 میلیون بشکه تولید می کند تبدیل کرده است.

بسیاری از صادرکنندگان نفت برای مقابله با افزایش تولید و کاهش قیمت‌ها خواستار این شدند که اوپک تولید خود را برای دفاع از قیمت‌ها و درآمد آنها کاهش دهد. این درحالی است که اوپک تحت هدایت عربستان نوامبر گذشت اعلام کرد که تولید خود را در سطح 30 میلیون بشکه در روز تثبیت خواهد کرد.

نفت برنت که در زمان نشست اوپک به 77 دلار در هر بشکه بود پس ازاین نشست یک چهارم دیگر از ارزش خود را ظرف یک ماه از دست داد زیرا بازار این حقیقت را دریافت که اوپک برای نجات قیمت نفت وارد عمل نخواهد شد. انفعال اوپک تحت هدایت عربستان با هدف دفاع از سهم بازار این سازمان در برابر تولیدکنندگان نفت شیل و دیگر صادرکنندگان خارج از اوپک نظیر برزیل و روسیه صورت گرفت.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین