|
|
امروز: يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۰
کد خبر: ۳۵۱۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰


گرجستان از سفر الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس به منطقه جدایی‌طلب آبخازیا انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، سالومه زورابیشویلی، رئیس‌جمهوری گرجستان در پیامی توییتری با اشاره به سفر لوکاشنکو به آبخازیا نوشت: این نقض غیر قابل قبول قانون گرجستان درباره سرزمین‌های اشغالی و اصول روابط دوجانبه و قوانین بین‌المللی ماست.

وزارت امور خارجه گرجستان هم سفر لوکاشنکو و دیدارش با مقامات ارشد روسیه در سوخومی، مرکز منطقه آبخازیا را به شدت محکوم کرد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: وزارت امور خارجه گرجستان نقض مرز کشور گرجستان توسط الکساندر لوکاشنکو با سفر به اصطلاح او به منطقه آبخازیا اشغالی را محکوم می‌کند. این آشکارا اصول و هنجارهای اساسی حقوق بین‌الملل را نقض می‌کند.

وزارت خارجه گرجستان خواستار آن شد که بلاروس به حاکمیت و تمامیت ارضی گرجستان در مرزهای به رسمیت شناخته شده بین‌المللی آن احترام بگذارد و اقداماتی را انجام ندهد که با اصول اساسی حقوق بین‌الملل مغایرت داشته باشد.

آبخازیا منطقه‌ای در ساحل شرقی دریای سیاه در جنوب رشته کوه‌های قفقاز است. در سال ۲۰۰۸ روسیه استقلال آبخازیا و اوستیای جنوبی در گرجستان را به رسمیت شناخت. این مناطق جدایی‌طلب وارد جنگ کوتاهی‌ با گرجستان شدند که مسکو در آن دخالت کرد.

به رسمیت شناخته شدن مناطق جدایی‌طلب در گرجستان از سوی روسیه برای توجیه حضور نظامی نامحدود در شوروی سابق بود. آن زمان و طی پنج روز نیروهای روسیه نیروهای ارتش گرجستان را شکست دادند و تهدید به تصرف پایتخت کردند. به ساکنان دو منطقه مذکور تابعیت روسیه داده شد. گرجستان این دو منطقه را تحت اشغال روسیه می‌داند که اولین طرفی بود که استقلال آن را به رسمیت شناخت. همچنین ونزوئلا، نیکاراگوئه، سوریه و نائورو استقلال این منطقه را به رسمیت شناختند. بعد از این اقدام گرجستان روابط دیپلماتیک را با این کشورها قطع کرد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین