|
|
امروز: يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۱
کد خبر: ۳۵۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸
طرح احداث مجتمع پتروشیمی فجر که وزیر نفت در سفر اخیرش به کرمان از آن به عنوان قلب تپنده جنوب شرق کشور یاد کرد، وارد مراحل عملیاتی شده است.
بیژن نامدار زنگنه 26 دی امسال در ادامه پیگیری استاندار کرمان برای آغاز عملیات اجرایی طرح مجتمع پتروشیمی فجر، به کرمان آمد و در نشست شورای معاونان استانداری از اعطای مجوز تامین خوراک این مجتمع خبر داد.

دولت تدبیر و امید تاکنون با رفع موانع موجود، از بین بردن ابهامات و البته واقع نگری در داشته های هر منطقه یک واحد مجتمع پتروشیمی را برای استان کرمان برنامه ریزی و اجرا کرده است.

چنانچه این تدبیر بنا بر اعلام استاندار کرمان؛ قرار است به دست رییس دولت یازدهم در سفر به استان به سر منزل مقصود برسد.

جلوگیری از وارد کردن برخی مشتقات نهایی پتروشیمی از جمله محاسن راه اندازی پتروشیمی فجر کرمان است که برکات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

ایجاد مجتمع پتروشیمی در استانی مانند کرمان به عنوان قطب فعال تولید مس، سنگ آهن و زغالسنگ کشور موجب ایجاد تحول اقتصادی شگرف در این استان می شود و پیامدهایی همچون اشتغالزایی و توسعه را به دنبال خواهد داشت که به نوعی هدف مهم استاندار کرمان را در بخش توسعه و مثلث توسعه اقتصادی دنبال خواهد کرد.

وزیر نفت پس از قول تامین خوراک پتروشیمی فجر در سفر اخیر خود به کرمان و در نشست شورای معاونین استانداری کرمان با تاکید بر اینکه گازرسانی به استان کرمان باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: از بانک های استان باید برای گازرسانی به روستاها با ضمانت بازپرداخت وزارت نفت وام اخذ شود.

وی بیان کرد: اگر 30 درصد پول برای گازرسانی به روستاها و شهرها از بانک ها اخذ کنیم می توانیم در کنار پرداخت بدهی ها، طرح گازرسانی را به اتمام برسانیم.

زنگنه با اشاره به اینکه 3 و نیم میلیارد دلار سوخت در روستاها و شهرها توزیع می شود، گفت: اقتصاد کشور جوابگوی هزینه های گازرسانی نخواهد بود لذا از درآمد توزیع سوخت در روستاها و شهرها باید استفاده کرد.

استاندار کرمان نیز با اشاره به سخنان وزیر نفت مبنی بر اینکه مجوز خوراک پتروشیمی فجر کرمان طی هفته آتی صادر خواهد شد، از سرمایه گذاران مربوط خواست کار خود را آغاز کنند.

علیرضا رزم حسینی (26 دی ماه) در نشست شورای معاونین استانداری که با حضور وزیر نفت برگزار شد، افزود: اقدامات خوبی در بحث پتروشیمی در استان کرمان انجام شده است لذا سرمایه گذاران مربوط می توانند پس از اخذ مجوز خوراک پتروشیمی فجر کرمان کار خود را آغاز کنند.

وی با تاکید بر اینکه مشکل جذب سرمایه گذاری در استان کرمان وجود ندارد، گفت: در راستای سرمایه گذاری باید مسیر واگذاری اختیارات و رفع قوانین مزاحم که امری مهم است، در دستور کار قرار گیرد.

استاندار کرمان با اشاره به تشکیل مثلث توسعه اقتصادی در استان، یادآور شد: هدف از تشکیل مثلث توسعه، مشارکت همه ارکان نظام در راستای توسعه استان است بنابراین باید از اختیارات ائمه جمعه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: هم افزایی دستگاه ها و مدیران اجرایی استان برای مبارزه با فقر و محرومیت، ثمره مدل مثلث توسعه اقتصادی در استان کرمان است.

رزم حسینی گفت: با همراهی مسوولان مسیر جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در استان کرمان باز است.

وی افزود: دولت یازدهم راه عقلانیت و تدبیر را طی کرده است و با فضایی که در سایه وحدت و حمایت گروه های سیاسی ایجاد شده، شاهد توسعه همه جانبه در منطقه هستیم.

وی بیان کرد: کرمان رتبه نخست بخش معدن را در ایران دارد و 40 درصد ارزش افزوده معدن کشور در استان کرمان است.

رزم حسینی همچنین گفت: یک میلیارد و 300 میلیون دلار در مجتمع پتروشیمی فجر کرمان سرمایه گذاری می شود.

وی چندی پیش در نشست هیات موسس تشکیل مجتمع پتروشیمی فجر شهرستان کرمان گفت: مردم می توانند سهام کارخانه بزرگ پتروشیمی شهرستان کرمان را خریداری کنند و از مزایای آن بهره مند شوند.

استاندار کرمان تصریح کرد: کارخانه پتروشیمی کرمان طرح بزرگ ملی است.

رزم حسنی تصریح کرد: با توجه به کمبود آب در استان کرمان کارخانه پتروشیمی آب زیادی نیاز ندارد و تولید آب هم دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید مشارکت مردمی را داشته باشیم، افزود: پذیره نویسی انجام می شود و مردم می توانند، سهام شرکت پتروشیمی شهرستان کرمان را بخرند و از مزایای سهام برخوردار شوند.

وی گفت: استانداری کرمان زمین، گاز و برق طرح مجتمع پتروشیمی فجر شهرستان کرمان را تامین می کند.

استاندار کرمان اظهار کرد: با اجرای این طرح تولیدی و صنعتی پنج هزار شغل مستقیم و 60 هزار شغل غیر مستقیم در کرمان ایجاد می شود.

در ادامه این نشست با صدور بیانیه ای که به امضای استاندار و رییس مجمع نمایندگان استان کرمان رسید از همکاری وزیر نفت در خصوص صدور مجوز برای احداث مجتمع پتروشیمی کرمان تجلیل شد.

معاون عمرانی استاندار کرمان نیز از واگذاری 50 هکتار زمین به پتروشیمی فجر کرمان خبر داد و گفت: 204 هکتار زمین به غیر از زمین واگذار شده برای احداث پتروشیمی فجر کرمان نیاز است که قرار است بعد از آغاز به کار سرمایه گذار مجوز گرفتن زمین از تهران اخذ شود.

محمدجواد کامیاب روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: استاندار کرمان نیز از سرمایه گذار پتروشیمی فجر خواسته است کار خود را آغاز کند.

وی احداث پتروشیمی فجر را در کرمان موجب رونق بیش از پیش اقتصاد کرمان دانست و گفت: اشتغالزایی یکی از برکات احداث پتروشیمی فجر در این استان است.

وی تصریح کرد: برای پتروشیمی فجر کرمان 1.5 میلیون متر مکعب تامین خوراک شده است.

رییس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز با اشاره به احداث پتروشیمی فجر و سفر اخیر وزیر نفت به کرمان گفت : تمهیدات لازم بعد از موافقت وزیر نفت برای احداث پتروشیمی انجام شد.

محمدمهدی زاهدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنای تصریح کرد: قصد ما این است پتروشمی کرمان فقط به تولید محصول ابتدایی بسنده نکند بلکه از محصولاتش برای ساخت اقلام مورد نیاز کشور استفاده شود و گنجینه کاملی از محصولات شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت احداث پتروشیمی کرمان در ابعاد مختلف، تصریح کرد: اشتغالزایی یکی از محاسن راه اندازی پتروشیمی در کرمان است.

وی گفت: پتروشیمی فجر کرمان می تواند اقتصاد این استان را متحول کند.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی پتروشیمی فجر کرمان به محض صدور مجوز تامین خوراک آغاز می شود، افزود: عملیات اجرایی پتروشیمی فجر کرمان دهه فجر سال جاری آغاز می شود.

زاهدی همچنین در نشست هیات موسس تشکیل مجتمع پتروشیمی فجر کرمان گفت: احداث مجتمع پتروشیمی صرفه اقتصادی بالایی دارد و موجب اشتغالزایی خوبی می شود.

وی ادامه داد: مجتمع پتروشیمی در اشتغالزایی و مباحث مرتبط با آن از جمله امنیت روانی مردم و شادی نسل نو و تقویت اقتصاد مردم تاثیر دارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از وزیر نفت برای موافقت با اجرای این پروژه در کرمان، تصریح کرد: از رزم حسینی استاندار کرمان قدردانی می کنم که دغدغه اصلی استان را توسعه همه جانبه و در راس آن توسعه اقتصادی دیده است.

زاهدی تاکید کرد: استاندار کرمان مثلث توسعه استان کرمان را مطرح کرد و رئوس این مثلث مدیران استانی، نمایندگان و کارآفرینان هستند و امروز به این مثلث عینیت بخشیده است که ذهن خلاق استاندار کرمان را نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: اطمینان می دهم که نظر استاندار کرمان این است در این بحث ها با مجموعه مدیران ملی و استانی هماهنگ باشند و ما نمایندگان استان کرمان هم حامی استاندار و مجموعه مدیران و سرمایه گذاران هستیم.

زاهدی افزود: راه اندازی این نوع فعالیت ها مشکلات زیادی برای اخذ مجوز و سایر مراحل دارد، اما با هماهنگی که در کرمان وجود دارد، گام ها به سرعت برداشته می شود.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان افراد تاثیرگذار بسیاری را در سطح ملی دارد و همه آنها حامی هستند و این حمایت پشتوانه خوبی است، تصریح کرد: اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری نیز یکی از اولویت های جدی خود را توسعه استان کرمان قرار داده است.

زاهدی تاکید کرد: مجمع نمایندگان با هماهنگی استاندار و دستگاه های مختلف در خدمت سرمایه گذاران هستیم تا این طرح بزرگ در کمترین زمان ممکن به بهره برداری برسد.

مدیرعامل سازمان عمران کرمان نیز مجتمع پتروشیمی فجر را زمینه ساز توسعه در این استان دانست.

محمدرضا شه بخش در نشست تشکیل هیات موسس مجتمع پتروشیمی شهرستان کرمان افزود: مطالعات طرح مجتمع پتروشیمی فجر شهرستان کرمان بیش از چهار سال در استان کرمان بطول انجامیده و هزینه ها توسط بخش خصوصی انجام شده است و این مطالعات در اختیار شرکت جدید قرار می گیرد.

وی بیان کرد: مجتمع پتروشیمی شهرستان کرمان طرح هایتک و جدیدی است که از گاز متانول صنایع و محصولات پایین دستی را تولید می کند.

وی تصریح کرد: طرح تولید متانول ساده و شناخته شده است، اما در ایران به علت اینکه ریسک وجود داشت، بخش خصوصی متولی شد که مطالعات را کامل کند.

شه بخش گفت: اگر شرایط کشور در شرایط عادی باشد و تکنولوژی را بگیریم در استان کرمان که مشکل آب دارد این طرح از هر بعد طرح خوب و خلق مزیت جدیدی برای استان است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین