|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۳۵۱۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
جنین‌هایی که مادرانشان کپسول هویج خورده بودند، واکنش‌های خنده بیشتری نشان دادند، در حالی که آنهایی که طعم کلم پیچ را چشیدند، واکنش‌هایی شبیه به گریه نشان دادند.



همشهری آنلاین نوشت: تصاویر سونوگرافی جنین‌ها نشان می‌دهد آنها در رحم مادرشان از برخی غذاها لذت می‌برند و برخی را دوست ندارند، نتایج این مطالعه روند از شیر گرفتن و تغذیه سالم نوزادان را دچار تحول می‌کند.

محققان شواهد خوبی مبنی بر اینکه جنین انسان به طعم و بوی خوراکی‌ها در رحم واکنش نشان می‌دهد پیدا کرده‌اند.

بر اساس یک مطالعه جدید که در نشریه معتبر سایکولوجیکال ساینس منتشر شده، فرزند به دنیا نیامده (!) شما در دوران رحمی حس بویایی و چشایی دارد و به نظر می‌رسد که جنین‌های انسانی می‌توانند به تفاوت طعم و عطر خوراکی‌ها واکنش نشان دهند.

در این مطالعه، محققان به ۱۰۰ زن باردار یک کپسول حاوی تقریباً ۴۰۰ میلی‌گرم هویج و یا پودر کلم پیچ دادند و از آنان خواستند تا حدود یک ساعت قبل از سونوگرافی ۴ بعدی، هیچ غذا یا نوشیدنی طعم‌دار دیگری مصرف نکنند.

۲۰ دقیقه پس از اینکه مادران کپسول هویج یا کلم پیچ را خوردند، محققان آزمایشگاه تحقیقات جنین و نوزاد دانشگاه دورهام در بریتانیا کار تصویربرداری را شروع کردند و در کمال تعجب با واکنش و میمیک‌هایی دیدنی از صورت جنین‌ها روبرو شدند.

جنین‌هایی که مادرانشان کپسول هویج خورده بودند، واکنش‌های خنده بیشتری نشان دادند، در حالی که آنهایی که طعم کلم پیچ را چشیدند، واکنش‌هایی شبیه به گریه نشان دادند.

بیزا اوستون، محقق ارشد، محقق ارشد در آزمایشگاه تحقیقات جنین و نوزادان در دورهام، گفت: دیدن واکنش نوزادان متولد نشده به طعم کلم پیچ یا هویج در طول اسکن و به اشتراک گذاشتن آن لحظات با والدینشان واقعا شگفت انگیز بود.



واکنش‌های صورت این بچه‌های بانمک با گروه کنترلی که در معرض هیچ کدام از طعم‌ها قرار نگرفتند مقایسه شد.

در توضیح این واکنش دانشمندان می‌گویند: «می‌توان فرض کرد که طیفی از محرک‌های شیمیایی از طریق رژیم غذایی مادر وارد محیط جنین می‌شود. این اتفاق درک ما از رشد گیرنده‌های چشایی و بویایی و ادراک و حافظه مرتبط را دچار تحول کرد.»

بر اساس نتایج این مطالعه، آنچه زنان باردار می‌خورند ممکن است بر ترجیحات چشایی نوزادان پس از تولد تاثیر بگذارد و به ایجاد عادات غذایی سالم کمک کند. قرار گرفتن مکرر در معرض طعم‌های مختلف به تغذیه سالم و کم کردن مقاومت در برابر تغییر غذا هنگام از شیر گرفتن، کمک خواهد کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین