|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۸
کد خبر: ۳۵۱۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰

به دنبال تبادل زندانی میان واشنگتن و طالبان در افغانستان، وزیر خارجه آمریکا از قطر به دلیل ایفای نقش در این زمینه تشکر و قدردانی کرد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آناتولی امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، همتای قطری خود گفت‌وگو کرد.

دو طرف در این تماس تلفنی روابط دوجانبه میان دوحه و واشنگتن، تحولات اوضاع در منطقه و برخی پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مورد توجه دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

بلینکن همچنین در این تماس تلفنی از قطر به دلیل کمک به تبادل زندانی میان واشنگتن و طالبان در افغانستان تشکر و قدردانی کرد.

رسانه‌ها اعلام کردند یک زندانی ارشد طالبان که سال‌ها در زندان گوانتانامو نگهداری می‌شد، روز دوشنبه در ازای آزادی یک زندانی آمریکایی به طالبان در کابل تحویل داده شد.

"بشیر نورزی"، عضو طالبان که به قاچاق مواد مخدر متهم بود، پس از آزادی به خبرنگاران در کابل گفت که ۱۷ سال و شش ماه را در بازداشتگاه ایالات متحده در گوانتانامو گذراند و آخرین زندانی طالبان در آنجا بوده است.

امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت طالبان نیز که در کنفرانس خبری روز دوشنبه در کنار نورزی حضور داشت با استقبال از تبادل زندانی، گفت که این آغاز یک «عصر جدید» در روابط ایالات متحده و طالبان است و می‌تواند دریچه جدیدی را برای گفت‌وگو بین هر دو کشور باز کند.

به گفته متقی، آمریکایی آزاد شده "مارک فریکس"، کهنه‌سرباز نیروی دریایی و پیمانکار غیرنظامی است که در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ در افغانستان ربوده شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین