کد خبر: ۳۵۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸
رسانه های چینی روز جمعه با بازتاب دادن مرگ ملک عبدلله پادشاه عربستان به بررسی وضعیت بازار جهانی نفت بعد از این رخداد پرداختند.
با اعلام خبر درگذشت پادشاه عربستان که روز جمعه منتشر شد، بسیاری از رسانه های اقتصادی چین، با مرتبط کردن این موضوع بر قیمت بین المللی نفت، آن را مورد ارزیابی قرار دادند و به این گمانه زنی که آیا قیمت نفت بعد از این اتفاق دستخوش تغییرات خواهد شد یا خیر، پرداختند.

ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی بامداد امروز(جمعه) در بیمارستانی در ریاض درگذشت.

به گزارش ایرنا، شبکه سراسری اخبار روزانه چین ،امروز در گزارشی تحلیلی در خصوص تاثیرات مرگ پادشاه عربستان بر قیمت جهانی نفت نوشت: درگذشت ملک عبدالله به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت در جهان و خاورمیانه موجی از نگرانی را در خصوص سیاست های آینده این کشور ایجاد کرده است.

این رسانه افزود: هر چند که ناظران بر این باورند سیاست های داخلی و خارجی ریاض در بلندمدت دچار تغییر و تحول ناگهانی نخواهد شد اما آنچه که بروز برخی نگرانی ها پس از مرگ ملک عبدالله را افزایش داده، نوسانات احتمالی قیمت نفت در کوتاه مدت است.

این رسانه چینی با اشاره با به افزایش قیمت نفت پس از انتشار خبر مرگ پادشاه عربستان، تغییر ناگهانی قیمت انرژی در بازار جهان را امری طبیعی دانست اما تصریح کرد که این روند عواقبی نیز در پی خواهد داشت.

این گزارش با اشاره به استقبال عربستان از کاهش قیمت نفت به دلایل سیاسی می افزاید: هر چند که ریاض با مقاصد سیاسی و در هماهنگی با آمریکا قیمت نفت خود را کاهش داد، اما واقعیت این است که برای کشوری چون عربستان که درآمد فروش نفت، بخش قابل توجهی از بودجه آن را تامین می کند، چنین وضعیتی می تواند تاثیرت منفی داشته باشد.

پایگاه اینرنتی اخبار بین الملل چین نیز در گزارشی مشابه نوشت: هر چند که عربستان کاهش قیمت نفت را ناشی از آشفتگی اقتصاد جهانی معرفی می کند اما در این خصوص و بسیاری از موارد دیگر تغییر سیاست های کلان ریاض پس از مرگ ملک عبدالله بعید بنظر می رسد.

سایت خبری - تحلیلی اخبار چین نیز ضمن بررسی تاثیرات مرگ پادشاه عربستان بر بازار جهانی نفت، به نقل از کارشناسان اقتصادی اعلام کرد که درگذشت ملک عبدالله تاثیر چندانی بر قیمت جهانی نفت نخواهد داشت.

در این گزارش آمده است: موضوع کاهش قیمت نفت، مسئله ای است که برای طولانی مدت طراحی شده و لذا تغییر آن در کوتاه مدت بعید بنظر می رسد.

این رسانه در توجیه استدلال خود می نویسد: می توان از هم اکنون مشاهده کرد که جانشینان ملک عبدالله همان راه و همان استراتژی پادشاه خود را در رابطه با نفت در بازارهای جهانی در پیش خواهند گرفت..

این گزارش به اتخاذ سیاست های نفتی عربستان پس از مرگ پادشاه این کشور اشاره کرده و یادآور می شود: اتخاذ استراتژی کنونی در ارتباط با نفت از سوی عربستان بر مبنای تعاملات این کشور با آمریکا صورت گرفته و به طور حتم چنین برنامه هایی با مرگ یک فرد دچار تغییر نخواهد شد.

پادشاه عربستان 31 دسامبر(10 دیماه) در بیمارستان بستری شد و بعد نتایج آزمایشات پزشکی مشخص کرد که به عفونت ریه مبتلا شده است. وی در سال های اخیر از بیماری های مختلفی رنج می برد.

از زمان بستری شدن ملک عبدالله در بیمارستان، ولیعهد ملک سلمان وظایف او را برعهده گرفته بود. سلمان همزمان با ولیعهدی، از سال 2012 وزیر دفاع این کشور هم بود.

ملک عبدالله متولد سال 1924، در سال 2005 پس از مرگ برادرش ملک فهد، پادشاه عربستان شد.

به گفته رسانه های سعودی، «امیرسلمان بن عبدالعزیز» به عنوان پادشاه و «امیر مقرن بن عبدالعزیز» (برادر ناتنی ملک عبدالله) به عنوان ولیعهد انتخاب شده اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین