|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۳۵۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴
سخنان اخیر «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا درباره رفتار اقتصادی چین در منطقه جنوب شرقی آسیا، واکنش های تند کارشناسان اقتصادی چین را در پی داشت.
بسیاری از کارشناسان چینی در واکنش به اظهارات اخیر «اوباما» اعلام کردند؛ چین به دنبال تعیین قواعد و قوانین تجارت منطقه نیست بلکه این آمریکا است که قصد دارد دنیا را به سیطره خود در آورد.

اوباما در نطق سالانه خود در کنگره آمریکا گفته بود: «امروز شرکت های ما بیش از همیشه صادرات دارند و صادرکنندگان آماده اند حقوق بیشتری به کارکنان خود بپردازند. اما همین حالا که ما حرف می زنیم، چین می خواهد قواعد و مقررات منطقه ای را بنویسد.»

وی با بیان اینکه این مساله، کارگران و کارفرمایان ما را دچار ضرر می کند از کنگره خواست تا در زمینه تجارت آزاد، قوانین آزادتری وضع کند.

«ژا شیائوگانگ» یک پژوهشگر موسسه مطالعات بین الملل شانگهای به روزنامه گلوبال تایمز چین گفت: «سخنان اوباما در کنگره نشان داد که آمریکا همچنان به دنبال سیطره بر دنیا است.»

وی افزود: «آنها (آمریکایی ها) نگران آن هستند که توسعه سریع چین، موقعیت آمریکا را به خطر بیاندازد.»

«ژا» تاکید کرد که دولت چین به جای اینکه تعیین کننده قواعد و قوانین منطقه باشد، به دنبال توسعه اقتصادی به نفع همه است.

«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در این باره گفت؛ چین اصول همکاری اقصادی برد - برد را با دیگر کشور ها از جمله آمریکا دنبال می کند.

وی تاکید کرد که پکن امیدوار است همه کشور ها در یک فضای اقتصادی عادلانه، آزاد و شفاف فعالیت کنند و داشتن چنین دیدگاهی درباره چین از سوی آمریکا نادرست است.

روزنامه گلوبال تایمز با اشاره به بخش هایی از صحبت های اوباما که اصول اقتصادی چین را به ضرر کارگران آمریکایی دانسته بود، نوشت: چین عضو پیمان تجاری موسوم به همکاری های کشور های اقیانوسیه (TPP) نیست.

آمریکا در این پیمان، به دنبال افزایش مبادلات تجاری خود با 11 کشور حاشیه اقیانوس آرام از جمله استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور و ویتنام است.

«لی هادونگ» استاد دانشگاه روابط خارجی چین به گلوبال تایمز گفت: «آمریکا به جای خارج کردن چین از پیمان های تجاری خود، باید همکاری های اقتصادی اش با پکن را افزایش دهد.»

اوباما در بخش های دیگری از سخنان خود گفت که 95 درصد از مشتریان جهان بیرون مرزهای ما زندگی می کنند و ما نمی توانیم خودمان را از این فرصت ها محروم کنیم.

وی تاکید کرد که بیش از نیمی از مدیران کارخانجات آمریکا گفته اند فعالانه در تلاشند تا مشاغل را از چین به آمریکا بازگردانند.

رقابت اقتصادی چین و آمریکا به یکی از موارد تنش بین دو کشور در سال های اخیر تبدیل شده است.

بر اساس برخی آمارها، انتظار می رود تولید ناخالص ملی (GDP) چین در سال 2015 از آمریکا پیشی گرفته و این کشور را به عنوان برترین اقتصاد دنیا معرفی کند.

در جدیدترین گزارش بانک جهانی که هفته پیش منتشر شد، نرخ رشد اقتصادی چین از 7.4 درصد در سال 2014، به 7.1 در صد در سال 2015 ، 7 درصد در سال 2016 و 6.9 درصد در سال 2017 پیش بینی شده است.

از سوی دیگر بانک ارتباطات چین (Bank of Communications) به عنوان یکی از اصلی ترین بانک های این کشور در معاملات تجاری، اخیرا پیش بینی کرد که این کشور در سال جاری میلادی (2015) رشد 7.2 درصدی را تجربه کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین