کد خبر: ۳۵۰۵۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۷

  ایسنا: عضو هیئت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور، گفت: آب دریای خزر سالانه به شکل متوسط ۲۰ سانتی متر کاهش می یابد و این یک زنگ خطر برای بنادر شمال کشور است.

مجید علی‌نازی آخرین وضعیت بنادر شمال کشور و مشکلات ناشی از پسروی آب دریای خزر را تشریح کرد و گفت: کاهش سطح تراز آب دریای خزر یک مسأله مبتلابه بوده و سازمان بنادر و دریانوردی در این خصوص تمهیداتی را اندیشیده که در سند راهبردی لایروبی بنادر شمالی، ساخت یک فروند هاپرساکشن و دو فروند لایروب را در دستور کار قرار داده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور از اتمام مراحل برگزاری مناقصه ساخت هاپرساکشن و مشخص شدن برنده آن خبر داد و در خصوص دو فروند لایروب توضیح داد: یکی از لایروب های در دست احداث، ظرفیت بالای یک هزار مترمکعبی دارد که ادامه احجام را به صورت کوتاه مدت و ضربتی در اختیار پیمانکاران خصوصی قرار می دهد.

وی با بیان اینکه سالانه سطح آب دریای خزر به شکل متوسط ۲۰ سانتی متر کاهش می یابد و در پی این کاهش، شاهد پسروی آب این دریا هستیم، ادامه داد: پسروی آب خزر یک زنگ خطر برای بنادر شمال کشور است و سازمان بنادر و دریانوردی کشور نگاهی ویژه به لایروبی بنادر شمالی دارد.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره اینکه در کنار لایروبی بنادر شمال کشور، عملیات لایروبی کانال آشوراده را با تأکید رئیس جمهور به عنوان یک پروژه ملی در استان گلستان در دستور کار داریم، خاطر نشان کرد: این پروژه با پیشرفت خوبی در حال انجام است و تا سال ۱۴۰۲ به اتمام می رسد.

روس ها متقاضی ایجاد کریدور شمال - جنوب هستند

علی نازی، ایجاد کریدور شمال – جنوب با همکاری کشور روسیه را از مهمترین مسایل مدنظر سازمان بنادر و دریانوردی دانست و با بیان اینکه روس ها متقاضی ایجاد و راه اندازی این کریدور هستند، افزود: جلسات مختلفی در این زمینه برگزار شده که نهایتا کارگروه های تخصصی مشترک بین دو کشور تشکیل و بسترهای لازم فراهم شده است.

این مقام مسئول برگزاری جلسات با هدف توسعه ناوگان دریایی را از اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی کشور در راستای ایجاد کریدور شمال – جنوب عنوان و اضافه کرد: هفته آینده به همراه سرمایه گذاران و شرکت های کشتیرانی داخلی، از شرکت های ساخت کشتی های "رورو" در بندر آستراخان روسیه بازدید خواهیم کرد تا زمینه ساخت و تولید کشتی های رورو و کانتینری و یا ایجاد تسهیلات برای کشتی های رورو با هدف کمک به این کریدور را فراهم کنیم.

وی با تأکید بر اینکه بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد نقش بسیار مهمی را در این کریدور خواهند داشت، تصریح کرد: ساختار رورو در بندر امیرآباد در حال ایجاد است و مراحل نهایی خود را طی می کند.

موج شکن های اسکله انزلی فقط با نظر کمیته تالاب ها برچیده می شود

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور از تجربه سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر آستارا در غرب دریای خزر و استان گیلان سخن گفت و ضمن دعوت از سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در بنادر استان گلستان، گفت: سیاست کلان سازمان بنادر و دریانوردی، حمایت از بخش خصوصی می باشد و باید این را مدنظر داشته باشیم که جذب سرمایه گذار وظیفه سازمان نیست ولی حمایت و همکاری لازم با سرمایه گذار از وظایف سازمان می باشد و این کار را خواهیم کرد.

وی در پایان در خصوص آخرین وضعیت خشک شدن مرداب انزلی و الزام برچیده شدن موج شکن های جدید اسکله انزلی، توضیح داد: اگر برنامه های مطالعاتی انجام شود و کمیته تالاب ها به این جمع بندی برسد، سازمان بنادر و دریانوردی بحث حذف موج شکن های جدید اسکله انزلی را در دستور کار خود قرار می دهد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین