|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۳
کد خبر: ۳۵۰۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹

 معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: معتقدیم تهران همه سینمای ایران نیست و در این سال‌ها ظرفیت نیروی انسانی شهرستان‌ها نادیده گرفته ‌شده ‌است.

محمد خزاعی ظهر امروز (۱۶ شهریورماه) در نشست با هنرمندان استان زنجان، با بیان اینکه سفر به استان زنجان، یازدهمین سفر استانی در سازمان سینمایی است و عقیده داریم تا زمانی که از نزدیک در استان‌ها حضور نداشته، حرف‌های هنرمندان را نشنویم و زیرساخت‌ها را بررسی نکنیم، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی درستی در این زمینه داشته ‌باشیم، اظهار کرد: زنجان یکی از استان‌هایی است که هنرمندان شاخص و بازیگران دوست داشتنی در سینمای حرفه‌ای همانند آقای میرکریمی، شورجه و ... دارد.

وی افزود: دولت سیزدهم در عرصه فرهنگ، همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا تحولاتی در این عرصه ایجاد کند، به همین خاطر معتقدیم تهران همه سینمای ایران نیست و در این سال‌ها ظرفیت نیروی انسانی شهرستان‌ها نادیده گرفته ‌شده و هر فرد برای پیشرفت باید به تهران مهاجرت می‌کرد که این موضوع مغایر با عدالت فرهنگی است.

این مسئول با بیان اینکه دور اول استان‌هایی که سفر کردیم، مناطقی کم‌برخوردار از لحاظ منابع مالی بودند، این در حالی است که در هر استان به لحاط نیروی انسانی ظرفیت خوبی وجود دارد و مشکلات مربوط به مشکل زیرساختی، مالی و ... است، تصریح کرد: دغدعه‌های هنرمندان در استان زنجان با سایر هنرمندان مشترک است. ایران در زیرساخت‌های سینما فاصله زیادی با دنیا داشته، این در حالی است که جزو ۱۲ کشور برتر دنیا به لحاظ کسب جوایز سینمایی است.

خزاعی با بیان اینکه در کل کشور ۶۰۰ پرده نمایش وجود دارد، این در حالی است که در استاندارد جهانی باید به ازای ۲۰ هزار نفر، یک‌ سالن نمایش وجود داشته باشد، ادامه داد: در ایران ۲۲۰ شهر فاقد سالن سینما بوده و در آمارهای زیرساختی نیز در همه استان‌ها وضعیت نامطلوب است و به همین دلیل نباید انتظار داشته‌ باشیم سینمای ایران در حوزه اقتصاد موفق باشد. همچنین حضور در سالن سینما یک حرکت جمعی بوده و یک نشاط جمعی ایجاد می‌کند، هر چند کارکرد تفریحی نیز دارد، به همین دلیل توسعه سالن‌های سینما یک ضرورت بوده و نباید از آن غافل شویم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید در کنار زیرساخت‌ها به تولید محتوا، کشف استعداد، بازار بین‌المللی، آموزش و تجهیز دفاتر نیز بپردازیم و حتی فیلم‌سازان حرفه‌ای برای به‌روز شدن نیاز به کارگاه‌های آموزشی دارند، تصریح کرد: همچنین ۷۰ درصد بودجه انجمن سینمای جوان و ۴۰ درصد بودحه مرکز گسترش را به شهرستان‌ها اختصاص داده‌ایم و به دنبال استعدادهای جدید در شهرستان‌ها هستیم و کمک خواهیم‌کرد تا فیلم‌سازان جدید ظهور و بروز کنند.

وی با بیان اینکه انیمیشن صنعت پویایی در ایران بوده و دست فیلم‌سازان در این حوزه باز است و انقلابی در آن ایجاد شده که افراد خودجوش کار می‌کنند و آینده خوبی نیز دارند، عنوان کرد: امکان ثبت‌نام برای بیمه هنرمندان فیلم کوتاه در صندوق اعتباری هنر فراهم شده و شرایط پذیرفته شدن نیز ابلاغ خواهد شد و هنرمندان فعلاً ثبت‌نام کنند تا شرایط بیمه اعلام شود. همچنین دفاتر سینمای جوان تا پایان امسال تجهیز خواهد شد و منتطر تخصیص بودجه هستیم تا بعد از ۱۲ سال دوباره این دفاتر تجهیز شود. علاوه بر این آماده حمایت از استان‌هایی که فکر می‌کنند ظرفیت اجرای جشنواره ملی را دارند، هستیم.

این مسئول با بیان اینکه بودجه امسال سینمای جوان برای تولید افزایش پیدا کرده ‌است و بودجه تولید فیلم کوتاه استان زنجان با توافقی که صورت خواهد گرفت، ۵۰۰ میلیون تومان خواهد بود، اضافه کرد: در هر استانی که حضور داریم، درخواست نمایندگی سینمای جوان وجود دارد ولی بودجه سازمان سینمایی جواب‌گوی این نیست و بهتر است بودجه به جای این، به دست فیلم‌سازان برسد که در این راستا می‌توان از طرفیت آموزش مجازی استفاده کرد و در حال حاضر ۶۰ دفتر فعال و ۴۰ نمایندگی در سطح کشور داریم.

خزاعی با بیان اینکه در دوره جدید تلاش می‌کنیم تا نگاه‌مان به شهرستان‌ها باشد، خاطرنشان کرد: روایت صحیحی از ظرفیت‌های ملی خود نداشته‌ایم، چون فیلم‌هایی که ارائه می‌شود، نگاه‌های خاص و مظمون اجتماعی داشته و سینما باید به توسعه فرهنگ و کشور کمک کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در این نشست گفت: در استان زنجان فقط ۲ سینما، آن هم در مرکز استان داریم و تعداد صندلی‌های سینماهای استان حدود ۵۵۰ صندلی است که این تعداد درخور شان استان نیست و امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.

امرالله حسنی بیان کرد: استان زنجان هنرمندان ذی‌قیمتی دارد که برخی از این هنرمندان در استان حضور دارند و برخی در استان نیستند. همپچنین هنرمندان مطرحی در حوزه سینما داریم.

این مسئول با اشاره به اینکه استان زنجان با ۸ شهرستان و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۲۶۴ هزار نفر دارای ۲ سینما است، تصریح کرد: مجتمع تجاری ارغوان در شهرستان ابهر و مجتمع تجاری آنا نیز با ۳ سالن سینماهای در حال ساخت استان به شمار می‌رود. همچنین ۳ سینمای سیار در استان داریم.

وی با اشاره به مشکلات تک‌تک فرهنگ‌سراها و سالن‌های نمایش در سطح استان، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین سالن در شهرستان خدابنده با ۷۰۰ صندلی نیاز به بودجه برای به روز کردن تجهیزات دارد. همچنین سایر فرهنگسراها همچون فرهنگسرای نور ابهر، فرهنگسرای خرم‌دره، فرهنگسرای شهید بهشتی طارم و فرهنگسرای الغدیر ماه‌نشان نیز نیاز به بودجه داشته و در شهرستان ایجرود که جزو ۲۳ شهرستان محروم کشور است و یک سالن خوب دارد ولی سالن خود فرهنگسرا آماده نشده و نیاز به تامین تجهیزات دارد.

به گزارش ایسنا، در طول برنامه هنرمندان مختلف و مسئولان شهرستانی به بیان مشکلات فرهنگ و هنر و سینمایی استان پرداختند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین