|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۳۴۹۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸

رئیس جمهوری فرانسه گفت: باید خود را برای جنگ طولانی در اوکراین آماده و در عین حال ارتباط با روسیه را حفظ کنیم.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از رسانه‌های فرانسوی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در نشست امروز خود با سفرای این کشور در کاخ ریاست جمهوری گفت: هدف فرانسه و اتحادیه اروپا جلوگیری از افزایش تنش، آماده شدن برای صلح و ادامه گفت‌وگو با روسیه است.

وی افزود: زمینه‌سازی صلح نیازمند ادامه گفت‌وگو با طرف‌های درگیر است و فرانسه به گفت‌وگو با روسیه ادامه می‌دهد.

مکرون همچنین ائتلاف‌های بین‌المللی را به جلوگیری از گسترش جغرافیای جنگ اوکراین فراخواند.

رئیس جمهوری فرانسه یکی از اهداف جنگی روسیه را «ایجاد اختلاف» در اروپا خواند و افزود: اتحاد اروپایی کلید این پرونده است.

وی افزود: نباید بگذاریم اروپا متفرق شود و این چالش هر روز است.

مکرون در ابتدای این جلسه با ستایش اظهارات دیروز اولاف شولتس صدراعظم آلمان با موضوع آینده اتحادیه اروپا و مساله حاکمیت، آن را کاملاً مطابق با راهبردی فرانسه برای «قوی تر» و «قدرتمندتر» کردن اتحادیه اروپاست، خواند. شولتس دیروز در نشست دو روزه وزرای خارجه کشورهای اروپایی در پراگ سخنرانی کرده بود.

کنفرانس سالانه سفرای فرانسه به نوعی تعیین کننده خطوط اصلی دیپلماسی فرانسه محسوب می‌شود که برگزاری آن در دو سال گذشته به دلیل همه‌گیری کووید۱۹ لغو شده بود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» و طرف غربی آن را «تهاجم نظامی» در اوکراین خواندند، آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی و زیست‌محیطی‌اش همچنان ادامه دارد.

اتحادیه اروپا تاکنون شش بسته تحریم را علیه روسیه تصویب کرده است که بر مبنای آخرین مورد آن صادرات نفت مسکو به کشورهای عضو تا پایان سال ۲۰۲۲ (دی ماه) به‌طور کامل متوقف می‌شود. این تحریم‌ها تا کنون با افزایش بهای سوخت به افزایش بی سابقه تورم در این کشورها منجر شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین