|
|
امروز: دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۳۴۹۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
معتقدیم چنانچه طرف آمریکای در موضوع لغو تحریم‌ها و برخی نگرانی‌ها که ما داریم واقع بینانه عمل کند و بتوانیم متن موجودی که در دستورکار داریم نیرومند سازی کنیم رسیدن به توافق دور از دسترس نخواهد بود.


امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران امروز (چهارشنبه) نهم شهریور ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مسکو در نشست خبری مشترک حضور یافت و ضمن تشریح رایزنی‌های انجام شده به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، وزیر خارجه ایران درباره مذاکرات وین گفت: درباره مذاکره ایران برای لغو تحریم‌ها ما اخیرا آخرین متن طرف آمریکایی را دریافت کردیم و همکاران من به دقت در حال بررسی متن هستند. ما همچنان در موضوع تضمین نیازمند متنی نیرومندتر هستیم. لذا داریم فکر می‌کنیم چگونه می‌توان به یک متن نیرومند در موضوع تضمین دست یافت و ضمانت‌ها‌ی قوی تر و قابل اعتناتری را داشته باشیم.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار جدی هستیم البته یکی از موضوعاتی که در تبادل پیام‌های شفاهی ما با طرف‌های مذاکره کننده مورد توجه قرار گرفته ولی باید در متن هم آن را نیرومند سازی کنیم این است که اولا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از رفتار سیاسی خود فاصله بگیرد و صرفا بر تکیلف و وظیفه فنی خود متمرکز شود ثانیا برای ایران قابل قبول نیست که پسی از بازگشت همه طرف‌ها به برجام مجددا شاهد برخی از دیدگا‌ه‌های سیاسی و اتهامات بی اساس آژانس باشیم. در حوزه تضمین‌ها موضوع حل و فصل مسائل باقیمانده پادمانی در آژانس هم مورد توجه جدی ماست.

وی تصریح کرد: معتقدیم چنانچه طرف آمریکای در موضوع لغو تحریم‌ها و برخی نگرانی‌ها که ما داریم واقع بینانه عمل کند و بتوانیم متن موجودی که در دستورکار داریم نیرومند سازی کنیم رسیدن به توافق دور از دسترس نخواهد بود.

وزیر خارجه از نقش سازنده مسکو در حمایت از مواضع منطقی ایران در مذاکره برای لغو تحریم‌ها قدردانی کرد و گفت: همکاران من با دقت و سرعت لازم در حال بررسی دقیق پیشنهادات طرف آمریکایی هستند و به محض اینکه بررسی‌هایمان را نهایی کنیم از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا پاسخ را ارائه خواهیم کرد ولی تاکید می‌کنم هیات ایرانی و مذاکره کننده ارشد ما ماه‌ها در وین توقف و حضور داشت و گفت‌وگو کرد و هدف ما از این گفت‌وگو رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار است و امیدوارم با واقع بینی طرف آمریکایی بتوانیم به این نقطه توافق دست یابیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین