|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۷
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تاکید کرد
کد خبر: ۳۴۹۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه سال گذشته‌ بیش از ۵۰ درصد رشد ترانزیتی در کشور داشتیم، گفت: در پنج ماه نخست امسال ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ترانزیت داشتیم که این نشان می‌دهد ما به درستی از ظرفیت‌های داخلی کشور استفاده می‌کنیم‌.

به گزارش ایسنا، داریوش امانی‌ امروز در نشست خبری اظهار کرد: ‌سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دو ماموریت مهم را بر عهده دارد، یکی بحث نگهداری راه‌های کشور است. ما در حال حاضر ۲۲۱ هزار کیلومتر راه اصلی شریانی، راه فرعی و راه روستایی داریم و این میراثی است که از گذشته به ما رسیده و ما باید سعی کنیم این میراث را به‌نحو مطلوب حفظ کنیم و به نسل ‌آینده تحویل دهیم، زیرا بیشترین حجم حمل و نقل مسافر ‌کشور، بار و ترانزیت از طریق جاده انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ضرورت دارد هر روز به وضعیت جاده‌ها رسیدگی و مشکلات راه‌ها برطرف شود. اولویت بعدی ما سیاست‌گذاری و هماهنگی در بخش جاده‌ای است که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مناسب بوده و بیش از ۹۹ درصد ایجاد مجتمع‌ها و ناوگان توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۸۲۸ مجتمع خدماتی رفاهی در حال بهره‌برداری و ۵۶۰ واحد در حال ساخت داریم و نزدیک به ۶۳۰ واحد در حال پیگیری است. به‌طور میانگین در هر ۸۰ کیلومتر جاده‌های کشور یک مجتمع خدماتی-رفاهی وجود دارد که با تکمیل واحدهای در حال ساخت این رقم به ۴۰ کیلومتر خواهد رسید.

امانی با بیان اینکه سال گذشته‌ بیش از ۵۰ درصد رشد ترانزیتی در کشور داشتیم، گفت: در پنج ماه نخست امسال ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ترانزیت داشتیم که این نشان می‌دهد ما به درستی از ظرفیت‌های داخلی کشور استفاده می‌کنیم‌.

وی با بیان اینکه پایانه مرزی رازی‌ در مهرماه به بهره‌برداری خواهد رسید، ادامه داد: در بحث جابه‌جایی بار داخلی ما سال گذشته بیش از ۵۱۵ میلیون تن جابه‌جایی بار توسط ناوگان جاده‌ای داشتیم و با همه سختی‌ها رانندگان‌ ما و شرکت‌های حمل‌ونقل در کنار مردم بودند، در بحث جابه‌جایی مسافر هم ۱۲۱ میلیون نفر جابه‌جایی مسافر داشتیم که نسبت به شرایط کرونا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشت.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه ماموریت بزرگ ما بحث اربعین است، گفت: بر اساس برآوردهای ستاد اربعین، نزدیک به پنج میلیون زائر اربعین خواهیم داشت‌. سازمان راهداری در ایام سفرهای اربعین و هماهنگی‌های قبل از آن، در سه مقوله ماموریت دارد، یکی بحث جاده‌های منتهی به مرزهای خروجی به عراق است که ۱۵۰۵ کیلومتر جاده داریم، ما روی لکه‌گیری‌ جاده‌ها،‌ نصب گاردریل و خط‌کشی، کار ویژه انجام داده‌ایم.

امانی با بیان اینکه اقدامات مربوط به اربعین از سال قبل شروع شده است، افزود: امسال اعتبارات خوبی به این موضوع تخصیص داده شده است و ۱۲۳۹ میلیارد تومان از منابع داخلی خود سازمان به این موضوع اختصاص داده شد، در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد کار بهسازی مسیرها و تکمیل زیرساخت‌ها انجام شده و مابقی تا ۱۰ روز پیش از شروع اربعین به پایان می‌رسد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر رسیدگی به پایانه‌های مرزی با عراق است؛ مهم‌ترین پایانه ما پایانه مهران است که با توجه به گرمای هوا، در حوزه ایجاد سایبان و بحث ایجاد مه‌پاش و افزایش سرویس‌های بهداشتی و آبسردکن‌ها و سیستم سرمایشی بخش قابل توجهی از کارها انجام شده و تا ۱۰ روز آینده ادامه خواهد یافت، همچنین در مورد گذرگاه‌های شلمچه و چزابه افزایش تعداد گیت‌های عبوری مدنظر در مراحل نهایی است. در عین حال، به اتوبوس‌های اربعین، ۲.۵ برابر عملکرد مردادماه در شهریورماه سهمیه سوخت داده می‌شود.

معاون وزیر راه خاطرنشان کرد: ‌بیش از ۵۴۵۰ میلیارد تومان برای پروژه‌هایی که امسال افتتاح می‌شود تخصیص دادیم که نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشته است.

حضور آزمایشگاه‌ مکانیک خاک برای بررسی فنی پروژه‌های دولت

در این نشست همچنین مجید کیان‌پور -مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک- اظهار کرد: این واحد یک قدمت ۶۷ ساله دارد و با توجه به ظرفیتی که در این آزمایشگاه ایجاد شده است، حدود ۱۲۰۰ واحد محلی مستقر و غیرمستقر در سراسر کشور داریم و به فاصله دو ساعت از هر پروژه‌ای که دولت ارائه کند، آزمایشگاه فنی می‌تواند در آنجا حضور پیدا کند.

وی با اشاره به کنترل کیفی پروژه‌ها با دسترسی به دانش روز دنیا، اظهار کرد: در یک سال گذشته حدود سه میلیون آزمایش فنی برای کنترل کیفی پروژه‌ها انجام شده است و در حال حاضر طی یک سال گذشته حدود ۷۲ هزار کیلومتر از محورهای شریانی و اصلی کشور توسط آزمایشگاه جهت کنترل کیفی نمونه‌برداری شده و ۳۵ هزار کیلومتر محورهای اصلی و ۶۰۰۰ کیلومتر از شبکه‌های درون‌شهری بوده است و در این‌ میان می‌توان به نمونه‌برداری در محورهای استان‌های تهران، قم، البرز و زنجان اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان اینکه در آزمایشگاه فنی و مکانیک ‌بیش از ۶۰۰ نوع آزمایش‌ قابلیت انجام دارد، گفت: امیدواریم با تلاش گسترده ‌بتوانیم همپای دانش روز دنیا اقدامات موثری را در حوزه ژئوتکنیک و کنترل کیفیت انجام دهیم. با اغلب ‌استان‌های کشور در حال همکاری و کنترل کیفی پروژه‌ها هستیم و طی یک ماه گذشته هم بیش از ۵۰ واحد محلی به واحدهای ما در سراسر کشور اضافه شده است.

کیان‌پور ادامه داد: آزمایش فنی مکانیک و خاک دارای خدمات منحصربه‌فردی در حوزه عملکرد قیر است، با توجه به عملکرد خوبی که در خصوص بحث آسفالت و قیر انجام شده، در اغلب ‌پروژه‌های کشور یک حضور موثر داریم ‌و تلاش ما بر این است‌ ارتقاء و روزآمد کردن این دانش را دنبال کنیم. همچنین برنامه‌ریزی شده است امسال بتوانیم‌ ۲۰۰ هزار نفرساعت آموزش دهیم ‌که تا به امروز با همکاری شوراهای همکاری استان‌ها و همکاری استانداری‌ها و مدیران کل دفاتر فنی و سازمان برنامه و بودجه‌ ۱۲۰ هزار نفرساعت آموزش انجام شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه معادن هم‌ همکاری خوب و سازنده‌ای داریم، افزود: ‌در بحث پروژه‌های زیرساختی و عمرانی کشور طی یک سال بیش از ۶۵ هزار متر حفاری داشتیم و در اغلب پروژه‌های زیربنایی کشور به غیر از وزارت راه و شهرسازی همکاری‌ خوبی با وزارت نیرو در بخش سدها و با وزارت نفت در پتروشیمی و پالایشگاه‌ها داشتیم. ما تلاش گسترده‌ای در مکان‌یابی پروژه‌ها داشتیم و امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که بدون نیاز به هیچ‌گونه ابزار و امکانات خارجی بتوانیم در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی هم با توجه به آمادگی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، حضور داشته باشیم.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین