|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۳۴۹۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷


به گفته شرکت علوم و فناوری هوافضای چین(پیمانکار فضایی پیشرو در این کشور) چین روز جمعه آزمایش پرواز کلیدی هواپیمای فضایی زیرمداری قابل استفاده مجدد خود را انجام داده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از چاینادیلی، این شرکت دولتی در یک بیانیه خبری گفت که این هواپیمای فضایی(spaceplane) سیستم پیشرانه خود را روشن کرد و سپس صبح روز جمعه از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان در شمال غربی صحرای گوبی چین به پرواز درآمد.

در این بیانیه خبری آمده است که پس از تکمیل یک پرواز زیرمداری از پیش برنامه‌ریزی شده، این فضاپیما یک فرود معمولی روی باند فرودگاه الکسا رایت بنر در منطقه خودمختار مغولستان داخلی انجام داد. وی اشاره کرد که این آزمایش اولین پرواز انجام شده توسط یک هواپیمای فضایی زیر مداری مورد استفاده در چین بوده است.

این فضاپیما توسط "آکادمی فناوری سیستم‌های پرتاب چین"(CALT) در پکن طراحی و ساخته شد و در ژوئیه سال گذشته هنگامی که اولین پرواز خود را از مرکز جیوچوان انجام داد و سپس در فرودگاه الکسا رایت بنر فرود آمد، رونمایی شد.

به گفته این شرکت، پس از اولین ماموریت، این هواپیمای فضایی تحت مجموعه‌ای از بررسی‌ها و کارهای تعمیر و نگهداری قرار گرفت.

شرکت علوم و فناوری هوافضای چین به طور پیوسته در پروژه خودروهای قابل استفاده مجدد خود پیشرفت کرده است.

تاکنون، این شرکت دو فضاپیمای آزمایشی قابل استفاده مجدد را در مرکز جیوچوان آزمایش کرده است. در اوایل این ماه، دومین فضاپیمای این شرکت به فضا پرتاب شد و به نظر می‌رسد هنوز در مدار باشد.

این شرکت، توسعه هواپیماهای فضایی قابل استفاده مجدد را نقطه عطفی در مسیر حرکت چین به سمت یک قدرت فضایی در حد جهانی نامید.

شرکت علوم و صنعت هوافضای چین(یکی دیگر از پیمانکاران فضایی این کشور) نیز در حال کار بر روی یک هواپیمای فضایی قابل استفاده مجدد است و قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ پروازهای تجاری خود را آغاز کند.

از چنین هواپیماهایی می‌توان در عملیات‌های مختلفی از جمله گردشگری فضایی، رفت‌وآمد فضانوردان، استقرار ماهواره‌ها، حمل و نقل محموله و نجات اضطراری مربوط به ماموریت‌های فضایی استفاده کرد.

در مقایسه با موشک‌های حامل و شاتل‌های فضایی، این نوع جدید از وسیله نقلیه دارای هزینه‌های کمتر و زمان آماده‌سازی کوتاه‌تر است و این امر به کاربران صنعت فضایی انعطاف‌پذیری بیشتری ارائه می‌دهد. همچنین به مردم عادی اجازه می‌دهد از سفرهای فضایی کوتاه مدت لذت ببرند. علاوه بر هواپیماهای فضایی قابل استفاده مجدد، مهندسان آکادمی فناوری سیستم‌های پرتاب چین نیز در حال طراحی موشک‌های حامل قابل استفاده مجدد هستند که انتظار می‌رود هزینه و کارایی عملیاتی بهتری داشته باشند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین