|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۹
کد خبر: ۳۴۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶
چهل و پنجمین مجمع جهانی اقتصاد از امروز در داووس سوئیس با شعار رویکرد جدید جهانی برای حل چالش های بین المللی در سال 2015 آغاز می شود.
سران سیاسی میهمان مجمع جهانی اقتصاد از این نشست همواره به عنوان محملی مناسب برای دیدارهای غیررسمی و حل و فصل مسائل بین کشورها استفاده کرده اند. برای نمونه ترکیه و یونان در سال 1988 توانستند بیانیه داووس را امضا کنند که از جنگ قریب الوقوع بین آنها جلوگیری کرد.

مجمع جهانی اقتصاد در دهه 1990 به همراه تعدادی از سازمان های بین المللی از جمله گروه هفت، بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی و صندوق بین المللی پول با انتقادات شدید فعالان ضد جهانی شدن رو به رو بود. این فعالان معتقد بودند سرمایه داری و جهانی شدن به افزایش فقر و تخریب محیط زیست منجر می شود.

فعالیت های مجمع جهانی اقتصاد اخیرا گسترش یافته است. در حال حاضر مجمع جهانی اقتصاد به مرکزی برای تحقق همکاری های بخش دولتی و بخش خصوصی در سطح جهان و محملی برای آشنایی و همکاری رهبران کسب و کار، فعالان مدنی و مقام های سیاسی با یکدیگر برای اجرای طرح های مختلف از بهداشت و درمان در هند تا مبارزه با گرسنگی در آفریقا تبدیل شده است.

چهل و پنجمین نشست این مجمع از امروز تا شنبه (21 تا 24 ژانویه/ اول تا 4 بهمن) در داووس سوئیس برگزار می شود. نشست امسال که با شعار 'رویکرد جدید جهانی' برگزار می شود هدف خود را بررسی مهم ترین چالش های جهان در سال 2015 بیان کرد.

علاوه بر یکهزار و 500 تن از کارآفرینان عرصه جهانی از بیش از یکصد و 40 کشور، بیش از 300 تن از سران دولت ها و کشورها، اعضای دولت ها نیز در این نشست شرکت می کنند. علاوه بر این فعالان سازمان های مدنی مهم، دانشگاهیان برجسته از سراسر دنیا و 14 نفر از برندگان جایزه نوبل نیز در این نشست حاضر خواهند بود.

بر اساس گزارش ها از ایران نیز محمد نهاوندیان و محمد جواد ظریف در چهل و پنجمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد شرکت می کنند.

قرار است وزیر امور خارجه ایران علاوه بر شرکت در اجلاس داووس ،با 'جان کری' همتای آمریکایی دیدار و در موضوع هسته ای ،مذاکرات خود را ادامه دهند.

در نشست امسال در مورد موضوعاتی مانند تغییرات آب و هوا، نقش مذهب در جهان، آینده اوکراین، مسوولیت های جهانی، تقویت اتحادیه اروپا، صلح در خاورمیانه و اقتصاد جهانی و بانک های مرکزی به ترتیب 'ال گور' معاون رییس جمهوری پیشین آمریکا، 'تونی بلر' نخست وزیر سابق انگلیس، 'پترو پوروشنکو' رییس جمهوری اوکراین، 'آنگلا مرکل' صدراعظم آلمان، 'جرج اوزبورن' وزیر دارایی انگلیس، ملک عبدالله پادشاه اردن و 'مارک کارنکی' رییس بانک مرکزی انگلیس سخنرانی می کنند.

در همین حال انتظار می رود چالش های پیش روی بسیاری از کشورها در خاورمیانه و شمال آفریقا برای مقابله با گروه های تروریستی داعش و بوکو حرام یکی از محورهای رایزنی های دوجانبه و غیررسمی مقامات حاضر در نشست باشد.

یکی دیگر از مسائلی که احتمالا در این نشست مطرح خواهد شد درگیری در مناطق شرقی اوکراین است که غرب ،روسیه را به حمایت از جدایی طلبان فعال در این مناطق متهم می کند.

'نریمان بهروش' اقتصاد دان ارشد موسسه مشاوره ای 'آی اچ اس' واقع در 'کلرادو' آمریکا می گوید: تروریسم و مسائل ژئوپلیتیکی مهم ترین موضوعات مطرح در نشست سال جاری داووس خواهند بود. هر دو این مسائل تهدیدهای جدی در برابر ثبات اروپا و خاورمیانه همچنین شمال آفریقا خواهند بود. نشست داووس بدون تحلیل های کامل از وضعیت فعلی اقتصاد جهانی و پیش بینی چشم انداز آینده کامل نخواهد بود.

مجمع جهانی اقتصاد، بنیادی غیرانتفاعی است که 'کلاوس شواب/Klaus Schwab' استاد آلمانی دانشگاه ژنو آن را به عنوان 'مجمع مدیران اروپایی' در سال 1971 در ژنو بنیان گذاشت. شواب در تابستان 1971 اولین مجمع مدیران اروپایی را با دعوت از 444 مدیر اجرایی شرکت های اروپای غربی در مرکز کنگره داووس (Davos Congress Centre) برگزار کرد و بعد از آن این نشست هر ساله اواخر ژانویه برگزار می شود.

وی نام این سازمان را در سال 1987 به 'مجمع جهانی اقتصاد' تغییر داد و مجمع سالانه را برای بررسی وضعیت اقتصادی و بحران های سیاسی جهانی در داووس سوئیس برگزار کرد.

مجمع جهانی اقتصاد در ادامه غیر از مسائل اقتصادی به مسائل اجتماعی نیز پرداخت و برای اولین بار در ژانویه 1974از سران سیاسی کشورها نیز برای شرکت در این نشست دعوت کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین