|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۶
کد خبر: ۳۴۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
بی‌تردید لغو کنسرت‌ها و یا جلوگیری از اکران فیلم‌ها هزینه‌های فراوانی برای فعالان هنری دارد. اتلاف سرمایه، از دست دادن سرمایه‌گذار، از بین رفتن روحیه و انگیزه هنرمندان می‌تواند از جمله آنان باشد.
مدیرعامل خانه موسیقی گفته که لغو کنسرت‌ها در دولت یازدهم بیشتر از دولت پیشین بوده است. بنابر آمار تعداد کنسرت‌هایی که در این یک سال و نیمه دولت روحانی لغو شده‌اند، رکورد لغو در دوره ریاست جمهوری 8 ساله احمدی نژاد را هم زده است. به گفته فعالان هنری این کنسرت‌ها نه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد، بلکه توسط نهادهای سیاسی و مذهبی استان‌ها و یا حرکت‌های خودجوش لغو شده‌اند.

در وزارت ارشاد چه خبر است؟ آیا نهادهای موازی قدرت تصمیم گیری و یا اعتبار مجوز‌های این وزارت خانه را زیر سوال می‌برند؟

با آنکه علی جنتی خود در گذشته اعلام کرده بود که هنگامی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فیلم، کنسرت و یا تئاتری مجوز صادر می‌کند باید از آن هم حمایت کند اما تا به امروز نتوانسته در برابر موج لغو مجوزها ایستادگی کند.

وزیر ارشاد گفته بود «گاهی برخی از جریانات بر اساس دیدگاه‌های خاص مذهبی خود، با انتشار کتاب یا نمایش فیلمی مخالفت می‌کنند. برخورد آنان بر اساس احساسات دینی است.»

به گفته جنتی این جریانات در برخی شهرها بسیار قوی و از حوزه توانایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج است و گاه نیروی انتظامی یا سایر نهادها به موضوع ورود می‌کنند.

حال سوال این است که آیا وزارت ارشاد مسئولیت بررسی همه جانبه برنامه پیش از اجرا را ندارد؟ آیا این وزارتخانه بدون در نظر گرفتن شئونات اسلامی به برنامه‌ای مجوز می‌دهد؟

با این حال می‌بینیم که مصوبات و مجوزهای رسمی عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری فرهنگی در کشور مورد بی‌‎توجهی قرار می‌گیرد و گویا تصمیمات او اهمیتی ندارند.

سخنگوی وزارت ارشاد اعلام کرده که این وزارتخانه نمی‌تواند در برابر لغو کنسرت‌ها مقاومت کند. حسین نوش آبادی هم نسبت یه این اتفاقات گله مند بوده و گفته: «معتقديم وقتي يک کنسرت مراحل قانوني خودش را طي مي‌کند و از نهادهاي ذي‌ربط مجوز مي‌گيرد، دليلي بر لغو آن نبايد وجود داشته باشد. متأسفانه اتفاقات، حاشيه‌ها و دخالت‌هاي بي‌موردي که نگراني‌هاي امنيتي در پي دارد، باعث مي‌شود که مقامات سياسي و امنيتي براي حفظ نظم و جلوگيري از اخلال در جامعه مجبور به تعطيلي کنسرت‌ها شوند.»

به گفته او اگر کسي در اين مورد حرفي دارد، بايد از مجراي قانوني وارد شود و نباید جامعه را دچار هرج و مرج کند.

با تکرار این اتفاقات فعالان هنری اعلام کردند که استمرار این روند به هنر لطمه‌ای جدی وارد خواهد کرد. مدیرعامل خانه موسیقی در این باره گفت: «بی اعتباری مجوز دولت بسیار بد است. مسئولان باید از مجوزی که می دهند با تمام وجود حمایت کنند. باید برگه مجوز پشتوانه داشته باشد. الان امنیت شغلی برای موسیقی دانان وجود ندارد.»

نوربخش این وضعیت را بحرانی خوانده و گفته: «آنچه قانون برای ما معین کرده این است که وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی وجود دارد و یک مجوز داده می‌شود. این مجوز به این معنی است که برنامه مشکلی نداشته و باید اجرا شود. چرا باید در دقایق آخر ورق برگردد و اتفاق دیگری بیافتد؟»

بی‌تردید لغو کنسرت‌ها و یا جلوگیری از اکران فیلم‌ها هزینه‌های فراوانی برای فعالان هنری دارد. اتلاف سرمایه، از دست دادن سرمایه‌گذار، از بین رفتن روحیه و انگیزه هنرمندان می‌تواند از جمله آنان باشد.

وزارت فرهنگ و ارشاد باید ابهت لازم را داشته باشد

محمد علی ابطحی در این باره به فرارو گفت: «این نوع اتفاقات در کشور ما تازه نیستند. سال‌هاست که شاهد آن هستیم. گاهی اگر گروهی علاقه‌ای به برنامه‌های فرهنگی و یا هنری نداشته و یا با آن مشکل داشته باشند، خود راسا اقدام می‌کنند و جلوی آن می‌ایستند.»

ابطحی با اشاره به لغو اخیر کنسرت‌ها گفت: « بعضی از کنسرت‌ها و یا برنامه‌های هنری مجوزدار در شهرستان‌ها از طریق ائمه جمعه یا مسئولین شهری لغو شده‌اند. زیرا آنان بر این باور هستند که آن اتفاق فرهنگی در آن شهر نباید بیافتد. چنان چه این حرف بارها در مورد مشهد مطرح شده است.»

وی ادامه داد: «این روند در نهایت به تضعیف حاکمیت ملی می‌انجامد؛ آن طور هم نیست که حاکمیت ملی مغلوب جریانی باشد اما متاسفانه این اتفاقات هم در گذشته وجود داشته و هم در حال، در آینده هم وجود خواهد داشت.»

ابطحی با بیان آن که می‌توان جلوی این بی‌انضباطی‌ها را گرفت افزود: «دولتمردان باید دید جدی‌تری نسبت به این موضوع داشته باشند. مثلا در همین اخبار اخیر استانداری توانست جلوی اعتراضات برگزاری کنسرت بوشهر را بگیرد اما در شیراز این اتفاق نیافتاد. میزان فعال بودن دولت در این بازی‌ها هم دارای اهمیت است.»

وی اظهار کرد: «هنرمندان در ایران شخصیت‌های بی پناهی هستند. آنان به هنری که به آن اعتقاد دارند پایبندد اما برای رفع موانع به کمک نیاز دارند. این کمک‌ها هم باید از سوی وزارت ارشاد صورت بگیرد.»

وی با اشاره به آن که دادن مجوز صرف به هنرمندان کافی نیست گفت: «باید تمام سیستم دولتی بسیج شوند تا پای ابهت حکومت و قدرت بمانند. هر حرکتی برای لغو یک کنسرت مجوز دار، به غیر از خود وزارت فرهنگ و ارشاد کشور، نشانه بی‌انضباطی، هرج و مرج و تضعیف سیستم حاکمیت است.»

وی با تاکید بر اینکه  وزارت فرهنگ و ارشاد باید ابهت لازم را داشته باشد تا بتواند پشت هنرمندان کشورش بایستد گفت: «نباید هنرمندان را در این بحران‌ها بی پناه ول کرد. بلکه باید حمایت‌های جدی و عملی مدیران اجرایی کشور در پشت هنرمندان باشد.»
منبع: فرارو
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین