کد خبر: ۳۴۸۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۵
بسیاری از فروشندگان خودرو می گویند: به دلیل رکود شدید در بازار خودرو ، طی ماههای گذشته برخی از آنان حتی برای پرداخت اجاره بهای فروشگاه خود نیز دچار مشکل بودند.
با توجه به نزديك شدن به ماههاي انتهايي سال و افزايش تقاضا دوشركت بزرگ، ايران خودرو و سايپا بايد  نسبت به مدیریت تولید وفروش خود برنامه ريزي كنند.

فعالان بازار خودرو معتقدند: یخ رکود بی‌سابقه بازار خودرو که امسال نسبت سالهای گذشته تشدید شده بود، با ورود به ماههای پایانی سال در حال ذوب شدن است. آنان می گویند: امسال بازار خودرو یکی از سخت ترین و بدترین دوره های خود را طی کرد. جنجال های طولانی برای قیمت گذاری خودرو درست در فصل تابستان ( زمان اوج فروش خودرو ) ، اظهار نظر های غیر کارشناسی و .... همه و همه موجب شد تا مردم دچار شک و دودلی شده و به امید روزهایي با نرخ های کمتر ، از خرید و فروش خودرو دست کشیده و فقط نظاره گر بازار باشند.

 این روند متاسفانه غیر از سردرگمی مردم ،  تولید کنندگان و فروشندگان خودرو را نیز دچار بلاتکلیفی کرد. بسیاری از فروشندگان خودرو می گویند: به دلیل رکود شدید در بازار خودرو ، طی ماههای گذشته برخی از آنان حتی برای پرداخت اجاره بهای فروشگاه خود نیز دچار مشکل بودند. به گفته آنان طی چند ماه گذشته به ویژه پس از ورود شورای رقابت به موضوع قیمت گذاری ، بازار خرید و فروش خودروهای صفر عملا راکد بوده و تنها معاملات صورت گرفته در نمایشگاه مربوط به خودروهای دست دوم و بعضا مدل پایین بوده است.

محمد زالی از کارشناسان بازار خودرو می گوید: پس از خودروهای داخلی ، این رکود دامن گیر بازار خودروهای خارجی شد و خرید و فروش این محصولات را نیز عملا قفل کرد. وی معتقد است: علی رغم خرید و فروش های معمول ، همه ساله در فصل تابستان ودوماه پایانی سال شاهد رونق خرید و فروش خودور درکشور هستیم که این موضوع در اسفند ماه به اوج خود می رسد.محمد زالی اظهارداشت: با توجه به رکود معاملات در فصل تابستان ، شواهد حاکی از رونق بازار خودرو در دو ماه پایانی سال جاری است.

انتظارمي رود كه خدمات پس ازفروش گسترده ،کیفیت مناسب وهمچنین تنوع قابل قبول محصولات خودروهاي داخلي از جمله ايران خودرو و سايپا،سهم عمده بازارفروش نوروزرا و نيز عدم خدمات پس ازفروش اكثرخودروهاي بي كيفيت وارداتي سهم مهم بازار فروش نوروز را به خود اختصاص بدهند. اما سوال اینجاست که آيا خودروسازان داخلي برنامه ای برای کنترل بازاردارند كه بتوانند حجم عظیم تقاضای پایان سال را مدیریت كنند.

با توجه به پیش بینی های صورت گرفته از سوی کارشناسان ودست اندرکاران بازارخودرو دوشركت بزرگ ايران خودرو و سايپا مي توانند نسبت به مدیریت تولید وفروش برنامه ريزي كنند تا علاوه بررعايت حقوق مصرف کنندگان مانع از تضییع حقوق مشتريان كه سرمايه هاي ملي محسوب مي شود گردد.

تجربه سالهای گذشته نشان می دهد با فرا رسیدن ایام پایانی سال بخش زیادی از تقاضا روانه بازار می شود که کنترل و مدیریت آنان بدون شک از وظایف شرکت های داخلی است.                    

منبع: انتخاب
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین