|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۳
کد خبر: ۳۴۸۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۴


به گفته تحلیلگران، سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان که در تضاد حاکمیتی با چین است، درک ریسک ژئوپلیتیکی در بازارها را افزایش داده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از ترکیش، سفر پلوسی که اولین سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ۲۵ سال گذشته است موجب شد که پس از ورود هواپیمای حامل وی و هیئت پنج نفره کنگره به تایوان در روز سه‌شنبه، اظهارات تندی از سوی چین منتشر شود.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این سفر علی‌رغم مخالفت‌ها و اعتراض‌های چین، نقض جدی اصل «چین واحد» و تعهدات سه بیانیه مشترک است که اساس روابط دیپلماتیک چین و آمریکا را تشکیل می‌دهد. پکن تایوان را به‌عنوان یک «استان جداشده» می‌بیند و متعهد شده است که آن را با سرزمین اصلی ازجمله در صورت لزوم با زور متحد کند.

بازار سهام آسیا

با این تحولات و ورود پلوسی به تایوان بازارهای سهام آسیا در روز گذشته به شدت سقوط کردند؛ شاخص شانگهای کامپوزیت ۲.۲۶ درصد، شاخص نیکی ۲۲۵ در ژاپن ۱.۴ درصد، شاخص کوسپی ۰.۵۲ درصد در کره جنوبی و شاخص هانگ سنگ ۲.۶۷ درصد در هنگ کنگ کاهش یافت.

در تایوان که در مرکز بحث‌های ژئوپلیتیکی قرار دارد، شاخص سهام  ۱.۵۶ درصد کاهش یافت.

تنش بین ایالات‌متحده و چین همچنین فشار بر ارزهای چین و تایوان را افزایش داد و دلار تایوان به پایین‌ترین سطح خود از ماه مه ۲۰۲۰ رسید.

از سوی دیگر، ین ژاپن به دلیل اثر امن بودن، اندکی در برابر دلار افزایش یافت.

امروز (پنج‌شنبه) سهام هنگ کنگ بیش از دو درصد افزایش یافت و سهام شانگهای، توکیو، سیدنی، سئول، جاکارتا و ولینگتون نیز پیشرفت‌هایی داشتند. با این حال، تایپه دوباره به دلیل نگرانی از مانورهای چینی سقوط کرد و سهام سنگاپور و مانیل نیز نزولی شدند.

بازار سهام ایالات‌متحده

بازار سهام نیویورک نیز پس از آغاز روز با کاهش، روندی متفاوت را دنبال کرد.

در افتتاحیه، شاخص داو جونز ۰.۳۳ درصد، شاخص اس اندپی ۵۰۰ به میزان ۰.۳۵ درصد و شاخص نزدک ۰.۶۶ درصد کاهش یافت، در حالی که شاخص های اس اند پی ۵۰۰ و نزدک پس از گشایش حرکت صعودی را نشان دادند.

با افزایش تنش بین آمریکا و چین بر سر تایوان، شاخص دلار و طلا افزایش یافت.

از سوی دیگر، بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا روندی صعودی دنبال کرد و به ۲.۷ درصد رسید.

بازار سهام در روز پنجشنبه روندی متفاوت داشتند معاملات آتی وابسته اس اند پی ۵۰۰ به  ۰.۲درصد افزایش یافت، در حالی که قراردادهای داو جونز نزدیک به خط ثابت باقی ماندند. معاملات آتی نزدک نیز ۰.۳ درصد افزایش یافت.

بازار سهام اروپا

اقدامات بانک مرکزی اروپا در مواجهه با جنگ روسیه و اوکراین، بحران انرژی و تورم بالا همچنان در مرکز دستور کار قرار دارد.

به گفته تحلیلگران، روابط متشنج بین ایالات‌متحده و چین ممکن است با سفر پلوسی در زمانی که نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی جهانی وجود دارد، بدتر شود.

شاخص دکس آلمان ۰.۲۳ درصد، شاخص کک ۴۰ به میزان۰.۴۲ درصد کاهش یافت. امروز شاخص کک ۴۰ پاریس ۰.۲ افزایش یافت و به ۶۴۸۷.۵۳ واحد و دکس فرانکفورت با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۳۶۴۰.۲۴ رسید.

در بریتانیا، شاخص FTSE ۱۰۰ به میزان ۰.۰۶ درصد کاهش یافت این شاخص امروز و پیش از افزایش نرخ بهره با ۰.۱ درصد کاهش به ۷۴۳۵.۰۲ واحد رسید.

برابری یورو/دلار پس از آزمایش سطح ۱.۰۳، بالاترین سطح در حدود یک ماه گذشته، کاهش یافت و در ۱.۰۲ با کاهش ۰.۵۳ درصدی معامله شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین