|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۷
کد خبر: ۳۴۷۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳


نیک‌نام حسینی‌پور یکی از مسئولان صندوق اعتباری هنر است. او در متنی که در اختیار ایسنا قرار داده، درباره خاطره آخرین دیدار خود با حبیب الله صادقی نوشته است.

حسینی پور در ابتدای این یادداشت نوشته است: «روز پنجم تیرماه سال ۱۴۰۱ از طرف «صندوق اعتباری هنر» برای عیادت و احوالپرسی رفتم بیمارستان گاندی خدمت «استاد حبیب‌الله صادقی». به عطر سلام و آرزوی صحت، گرم گل‌گفتن و گل‌شنفتن بودیم و از هر دری سخنی می‌گفتیم. با صادقیِ هنرمند و باانگیزه از نقاشی و وضعیت هنر و... صحبت کردیم. جویای احوالش شدم، گفت: چیزیم نیست، اما دکتر اینجا دوستم هست و گفته باید چکاپ بشی». ظاهراً مشکل قلبی داشت و به همین خاطر بستری شده بود. همسرش می‌گفت: توفیق اجباری است که کمی استراحت کند، آخه اصلاً به خودش استراحت نمی‌دهد.»

او در ادامه نوشته است: «لابلای این گپ‌وگفتِ سرشار مهر، این هنرمند نقاش افسوس می‌خورد که تصویر خوبی از گاندی در بیمارستان نیست و قول داد بعد از مرخصی یک نقاشی خوب و با اصالت از گاندی بکشد و اهدا کند تا در لابی بیمارستان نصب کنند. صحبت حول محورِ شخصیت گاندی، ما را به تعامل تاریخی هنر ایران و هند رهنمون کرد. صادقی از ظرایف هنر ایرانی گفت و من هم اشاراتی داشتم به سابقه و اصالت این دو تمدن بزرگِ روزگار نه‌چندان دور و اینکه هنوز در کتابخانه‌های هند تعداد زیادی نسخ خطی به زبان فارسی هست که شناسایی و فهرست‌برداری نشده‌اند.»

مدیرعامل سابق موسسه هنرمندان پیشکسوت و از مسئولان صندوق اعتباری هنر در ادامه این یادداشت بیان کرده است: «سال ۹۸ جایزۀ جهانی کتاب سال را در هند برگزار کردیم و با چه اقبال و استقبال باشکوهی مواجه شدیم؛ آنجا فهمیدم که متأسفانه زبان فارسی و فرهنگ ایرانی سال‌ها مورد غفلت واقع شده است. به حضرت استاد گفتم آقای خواجه‌پیری فعالیت‌هایی در هند دارند و می‌توانید از ایشان هم کمک بگیرید و همچنین از سفارت هند و... اما چه حیف که اجل مهلتش نداد و ناگهان بانگی برآمد خواجه مُرد...»

حسینی‌پور در آخر چنین نوشته است: «او در از خاطرۀ دیدار صمیمانه‌مان یک‌ماه گذشت و امروز خبردار شدیم در ناگهانی از بُهت «استاد حبیب‌الله صادقی» دوست خوب، نقاش توانمند و هنرمندِ پژوهشگر میهن‌مان جهان هنر را تنها گذاشت و به دیار باقی شتافت. روحش آرام و چراغ یادش همواره پرفروغ در جوار رحمت حق.
نیکنام حسینی‌پور سی‌سخت»

حبیب‌الله صادقی، هنرمند پیشکسوت در عرصه هنرهای تجسمی صبح چهارشنبه (پنجم مرداد ماه) به علت ایست قلبی دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع پیکر این هنرمند روز شنبه ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح از ابتدای خیابان مظفر (روبه روی در موسسه صبای فرهنگستان هنر) تا موزه فلسطین تشییع و سپس در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده خواهد شد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین