|
|
امروز: چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۳۴۷۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷


یک سیاستمدار اردنی با اشاره به برگزاری گفت‌وگو میان مسئولان اردن و ایران با واسطه‌گری عراق گفت که کشورش به دنبال فرستادن سفیر به تهران است.

به گزارش ایسنا، محمد احمد الروسان، عضو دفتر سیاسی جنبش مردمی اردن امروز(چهارشنبه) در گفت وگو با خبرگزاری المعلومه تاکید کرد که اردن برای از سرگیری روابط با تهران برنامه ریزی می‌کند و بغداد مسئولیت برگزاری گفت وگویی میان ایران و اردن در راستای ایجاد فضای مناسب میان دو کشور را برعهده دارد.

وی تاکید کرد که نهادهای اطلاعاتی ایران و اردن درحال برگزاری گفت‌وگویی‌هایی به واسطه‌گری سازمان اطلاعات عراق در بغداد هستند و هدف از این گفت‌وگو ها بازگشت روابط میان امان و تهران به حالت عادی است.

این سیاستمدار اردنی خاطرنشان کرد که امان به دنبال بازگرداندن سفیرش به تهران است و فشارهای منطقه ای و بین المللی باعث شده است که اردن به دنبال از سرگیری روابط خود با ایران باشد.

وی گفت: منافع مهم تر از دست دادن ها است و ایران کشوری تاثیرگذار در منطقه است و بازگشت روابط ایران و اردن اقدامی امیدوار کننده است.

به گزارش ایسنا، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن اخیرا در مصاحبه ای درخصوص ادعای تشکیل ناتوی منطقه ای علیه ایران گفت: منطقه نیاز به بحران و درگیری های بیشتر ندارد بلکه نیازمند همکاری و هماهنگی است. اردن همواره دعوت به ایجاد پل های همکاری به جای دیوارها و موانع می کند و این کشور به امنیت منطقه اهمیت می دهد زیرا امنیت برادران عرب بخشی از امنیت ما است. ما خواهان تنش در منطقه نیستیم، اردن و تمام کشورهای عربی خواهان روابط خوب با ایران هستند؛ روابطی که بر احترام متقابل، حسن همجواری، احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی مبتنی باشد.

پادشاه اردن در ادامه گفت: ما بر این باوریم که گفت وگو تنها راه حل اختلافات است اما من همانند همیشه و در مناسبات متعدد تاکید کردم که ایران در برخی کشورهای عربی دخالت می کند و ما امروز در مرزهایمان به طور منظم با حمله هایی از سوی برخی شبه نظامیان مرتبط با ایران مواجه هستیم بنابراین امیدواریم که تغییراتی در رفتار ایران شاهد باشیم و این امر باید در واقعیت محقق شود زیرا منافعی برای تمام کشور های منطقه از جمله ایران و مردم این کشور به همراه دارد.

از سوی دیگر، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه اخیرا در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر پادشاه اردن مبنی بر اینکه اردن نیز مانند سایر کشورهای عربی از گسترش روابط با ایران استقبال می‌کند ولی درخصوص فعالیت‌های نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه در مرز اردن نگرانی‌هایی داریم، تصریح کرد: ما از نگاه‌های مثبت کشورهای عربی برای گسترش روابط با ایران استقبال می‌کنیم و در همین چهارچوب منتظر اقدامات عملی این کشورها در این زمینه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اردن از جمله کشورهای عربی است که ما با آن رابطه رسمی داریم، افزود: سیاست اصولی ایران این است که روابط خود را با کشورهای عربی و اسلامی گسترش دهد و اردن نیز در زمره این کشورها قرار دارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه ایران امنیت کشورهای منطقه را امنیت خود می‌داند، گفت: ما اتهامات مبنی بر مداخله ایران در امور داخلی کشورهای عربی و منطقه را رد می‌کنیم و تاکید بر این داریم که باید اظهارات سازنده باشد، چرا که اظهارات سازنده ما را به سمت جلو هدایت می‌کند. گفت‌وگوها در مورد اختلاف نظرها از پشت تریبون‌ها کمک کننده نیست و ما دوستان خود در منطقه و کشورهای منطقه را به انجام گفت‌وگوهای دو جانبه و چند جانبه در خصوص موضوعات احتمالی اختلافی و همچنین دیگر مسائل منطقه دعوت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه ایران در تامین امنیت منطقه از جمله امنیت اردن نقش مهمی ایفا کرده است افزود: اگر نقش ایران در مقابله با تروریسم افراطی در سوریه و مبارزه با تروریسم سیاه در سوریه و عراق نبود که اردن نیز با هر دوی این کشورها همسایه است امنیت اردن و منطقه از این موضوع متاثر می‌شد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: نقش ایران در تامین امنیت منطقه سازنده و ثبات آفرین بوده و ایران به این نقش خود ادامه می‌دهد و همچنین از نقش سازنده کشورها برای رفع سوء تفاهم‌ها و برداشتن گام‌هایی به سمت جلو برای گسترش روابط استقبال می‌کند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین