|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۳۴۷۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
دبیرکل حزب‌الله اضافه کرد: از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ سطح بالایی از بازدارندگی به دست آمد. تفاهم آوریل ۱۹۹۶ پیروزی را در سال ۲۰۰۰ تثبیت کرد، زمانی که بازدارندگی چندین عنوان داشت، از جمله جلوگیری از بمباران اهداف غیرنظامی توسط اشغالگران.


«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان دوشنبه شب در گفت وگو با شبکه المیادین لبنان با بیان اینکه دشمن صهیونیستی جرأت هیچگونه اقدامی علیه لبنان را ندارد اعلام کرد، هیچ هدف اسرائیلی در دریا یا زمین وجود ندارد که موشک‌های دقیق مقاومت نتوانند به آن دست یابند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید به نقل از المیادین، سید حسن نصرالله در این گفت وگو آخرین تحولات منطقه و لبنان را تشریح کرد.

بازدارندگی مقابل رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۸۵ آغاز شد

به نوشته ایرنا، وی در ابتدای این مصاحبه تصریح کرد، بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۵ آغاز شد، زمانی که دشمن اسرائیلی مجبور شد زودتر از بسیاری از مناطق تحت اشغال خود عقب نشینی کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان اضافه کرد، دشمن برای جلوگیری از ورود رزمندگان مقاومت به فلسطین، نوار مرزی را به عنوان کمربند امنیتی در نظر گرفت و از آنجا بازدارندگی آغاز شد.

نصرالله گفت: بازدارندگی در آن زمان دستاورد همه جنبش‌های مقاومت بود که عملیات استشهادی انجام دادند و نه فقط حزب‌الله.

وی افزود: مرحله دوم بازدارندگی هم با اقدامات حزب‌الله در روستاهای خط مقدم تا سال ۱۹۹۳ آغاز شد.

دبیرکل حزب‌الله اضافه کرد: از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ سطح بالایی از بازدارندگی به دست آمد. تفاهم آوریل ۱۹۹۶ پیروزی را در سال ۲۰۰۰ تثبیت کرد، زمانی که بازدارندگی چندین عنوان داشت، از جمله جلوگیری از بمباران اهداف غیرنظامی توسط اشغالگران.

نصرالله در ادامه گفت: در نتیجه جنگ تموز ۲۰۰۶، دشمن متوجه شد که رویارویی با مقاومت خطرناک است و اکنون توان مقاومت از رویارویی در مرزها فراتر رفته است.

وی افزود: از زمان جنگ تموز تا امروز، دشمن اسرائیلی متوجه شده است که هرگونه اقدام علیه لبنان با پاسخ مواجه خواهد شد.

دبیرکل حزب‌الله اضافه کرد: امروز دشمن به عملیات‌هایی متوسل می‌شود که اثری از خود برجای نمی‌گذارد و از سال ۲۰۰۶ تا کنون، دشمن جرات هیچ اقدامی علیه لبنان را نداشته است.

میدان گازی کاریش فرصت تاریخی برای جایگزینی نفت روسیه

سید نصرالله در خصوص اهمیت میدان گازی کاریش گفت: لبنان اکنون با فرصت تاریخی با توجه به نیاز اروپا با تامین جایگزینی برای نفت و گاز روسیه مواجه است.

وی افزود: بایدن برای گاز و نفت به منطقه آمد و افزایش صادرات گاز و نفت از سوی عربستان و امارات متحده عربی نیاز اروپا را برطرف نمی‌کند.

دبیرکل حزب‌الله همچنین گفت: آمریکا و اروپا به نفت و گاز نیاز دارند و «اسرائیل» این را فرصتی برای خود می‌داند.

نصر الله افزود: بایدن خواهان جنگ در منطقه نیست و این فرصتی است که ما باید با نفت خود فشار بیاوریم.

وی اضافه کرد: موضوع، کاریش و قانا نیست، بلکه همه میادین نفت و گاز غارت شده از سوی "اسرائیل" است.

دبیرکل حزب‌الله گفت: آمریکایی‌ها لبنان را در گرداب مذاکرات فرو بردند در حالی که «اسرائیل» حفاری می‌کرد، به دنبال گاز و آماده استخراج آن بود.

وی افزود: آمریکا به دولت لبنان فشار آورد تا خط «هوف» یا پیشنهاد اسرائیل برای مرزهای دریایی را بپذیرد.

نصرالله اضافه کرد: آنچه دولت لبنان می‌خواهد، اکنون می‌تواند به دست آورد، نه فردا. همه میدان ها در معرض تهدید هستند، نه فقط کاریش.

دبیرکل حزب الله در ادامه گفت: هیچ هدف اسرائیلی در دریا یا زمین وجود ندارد که موشک‌های دقیق مقاومت نتوانند به آن دست یابند.

وی افرود: این اقدام چه در کاریش و چه بعد از آن به تصمیم دشمن اسرائیلی و ایالات متحده آمریکا بستگی دارد.

نصرالله اضافه کرد: دولت لبنان از طریق درخواستی که از میانجی آمریکایی در مورد خط ۲۳+ داشت، امتیاز بزرگی داد.

دبیرکل حزب‌الله تصریح کرد: اکنون توپ در زمین لبنان نیست؛ زیرا استخراج نفت و گاز در منطقه ای که اختلافی وجود ندارد، ممنوع است.

وی گفت: اگر استخراج نفت و گاز از کاریش در سپتامبر قبل از اینکه لبنان حق خود را بگیرد آغاز شود، ما به سمت یک مشکل می رویم.

نصرالله افزود: ما هدفی را تعیین کرده‌ایم و بدون تردید به سمت آن می‌رویم و هر چه باعث تحقق این هدف شود به آن متوسل می‌شویم.

دبیرکل حزب‌الله اضافه کرد: دولت لبنان قادر به اتخاذ تصمیم مناسب برای حفاظت از لبنان و ثروت آن نیست و از این رو مقاومت مجبور به اتخاذ این تصمیم است.

وی تأکید کرد که هدف حزب‌الله این است که لبنان نفت و گاز استخراج کند زیرا این تنها راه برای بقای لبنان است.

نصرالله گفت: ما اقداماتمان را با دیگران هماهنگ نکرده‌ایم. ما گام‌های خود را با برادران در سوریه یا ایران هماهنگ نکرده‌ایم، مبادا معذب باشند یا آنان را به زحمت بیندازیم.

وی افزود: حزب‌الله بارها به رژیم صهیونیستی هشدار داده که در منطقه گازی و نفتی مورد منازعه در آب‌های لبنان اقدام به استخراج نکند زیرا با واکنش مقاومت روبه‌رو خواهد شد.

پهپادهای حزب‌الله بارها وارد فلسطین اشغالی شده و بازگشته‌اند

دبیرکل حزب الله اضافه کرد، پهپادهای ما در طول سال‌های گذشته همواره وارد فلسطین اشغالی شده و ده‌ها بار بدون اینکه دشمن آنها را رهگیری کند، بازگشته‌اند.

سید حسن نصرالله تأکید کرد که حزب الله قدرت دفاعی و هجومی دریایی کافی در اختیار دارد و در هر نقطه‌ای از آب‌های فلسطین اشغالی، قدرت بازدارندگی و زدن دشمن را دارد.

وی در خصوص ارسال پهپادهای حزب الله به سمت میدان گازی کاریش گفت: در حزب‌الله توافق کردیم، نوع دوم پهپادهایی که دشمن می‌تواند ساقط کند، اعزام کنیم تا اثر خود را بگذارد.

دبیرکل حزب الله افزود: دشمن را مجبور کردیم تا از آسمان و دریا به پهپادهای ما واکنش نشان دهد. دشمن را فریب دادیم.

نصرالله اضافه کرد، اسرائیل دو پهپاد ساقط کرد. اما سومی چه؟ نتوانست. ما در پایان ماموریت، آن را در دریا انداختیم. هر هدف اسرائیلی در آب‌های فلسطین اشغالی را می‌توانیم هدف بگیریم .

وی همچنین گفت: پهپادهای اسرائیل آنقدر حریم لبنان را نقض کردند تا اینکه تصمیم گرفتیم بخشی از قدرت موجود نزد خود را برای مقابله با آن به کار بگیریم. شمال و جنوب لبنان جولانگاه پهپادهای اسرائیلی بود اما بعد از پاسخ مقاومت، روند ورود آن، کاهش یافته.

دبیرکل حزب الله افزود: ما درباره استخراج نفت و گاز لبنان از سوی اسرائیل جدی هستیم حتی اگر کار به جنگ برسد. قبل و بعد این موضوع، بستگی به عملکرد دشمن دارد.

نصرالله اضافه کرد، روشن نیست اگر جنگ شود، جنگ به دو طرف محدود بماند و ورود نیروهای دیگر بسیار بسیار محتمل است.

وی گفت: اصلا نمی‌پذیریم که هیچکس در ملی‌گرایی و لبنانی بودن ما شک کند. حمله به سرود سلام یا مهدی (سلام فرمانده) هم با حمله به محیط مقاومت، ارتباط دارد.

نصرالله تصریح کرد: این سرود، پیام بسیار مهمی از این محیط است. نسلی که در این سرود شرکت کرده است، اسرائیل را می‌ترساند و نگران می‌کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان اضافه کرد: مشکل آمریکا و غرب، فرهنگ مقاومت است و فرهنگ سازش را در برابر آن قرار داده‌اند و تفکر مهدویت در تمامی مذاهب اسلامی وجود دارد. این مسئله ریشه در دین اسلام دارد.

حزب‌الله نامزدی برای ریاست جمهوری ندارد

نصرالله در ادامه به مسئله ریاست جمهوری لبنان پرداخت و گفت: حزب‌الله هیچ نامزدی برای ریاست جمهوری ندارد. ما در موضعی قرار داریم که از نامزدی برای ریاست جمهوری حمایت کنیم، نه اینکه نامزد معرفی کنیم.

وی افزود: رئیس‌جمهور میشل عون در دوران ریاست خود فردی قوی بود و ضعیف نشد و تصمیماتی وجود دارد که هیچ‌کس دیگری جز او نمی‌گرفت، مانند حل و فصل نبرد جرود.

پایان اسرائیل بسیار نزدیک است

دبیرکل حزب‌الله همچنین گفت که هیچ آینده‌ای برای رژیم صهیونیستی متصور نیست و به همین خاطر این رژیم یک رژیم موقت است.

وی افزود: پایان اسرائیل را بسیار نزدیک می‌بینم. این مسئله، پیش‌بینی یا رؤیا نیست، بلکه بر اساس آمارهایی است که وجود دارد. شما ببینید که چه تعداد از اسرائیلی‌ها تابعیت دوم دارند و آماده خروج هستند. اصلا نیاز به گذشت چهل بهار دیگر نیست که پایان اسرائیل را ببینیم. صحنه پایان اسرائیل از نظر من این گونه است که مردم به سمت فرودگاه ها، بندرها و گذرگاه های مرزی می‌روند. تحولات بین‌الملل هم در پایان اسرائیل، بسیار مؤثر است.

سید حسن نصرالله در بخش دیگری از سخنانش به عملیات شمشیر قدس در فلسطین پرداخت و گفت: در این جنگ، هر اطلاعاتی که داشتیم، از طریق یک اتاق عملیات مشترک، در اختیار فلسطینی‌ها گذاشتیم. تماس بین محور مقاومت، وجود دارد. سپاه پاسداران هم در جنگ شمشیر قدس، در این اتاق عملیات مشترک حضور داشت.

سوریه بخشی از مقاومت است

دبیرکل حزب‌الله تصریح کرد، هیچ نظام عربی به اندازه سوریه به حماس کمک نکرد و ما در حزب الله بیشترین تلاش را می‌کنیم تا گروهای مقاومت گرد هم جمع شوند.

وی افزود: برادران ما در حماس به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند به سوریه پشت کنند؛ زیرا این کشور بخشی از محور مقاومت است.

نصرالله درباره جنگ علیه یمن نیز گفت: پذیرش آتش بس و گفت‌وگو در یمن در سایه وجود محاصره، مرگ است.

دبیرکل حزب الله افزود: در این جنگ، حزب‌الله نمی‌تواند نفش میانجی ایفا کند؛ زیرا میانجی باید از هر دو طرف، امتیازاتی درخواست کند، ولی انصارالله چه امتیازی می‌تواند بدهد؟. لذا یمنی‌ها هیچ امتیازی نمی‌توانند بدهند.

وی همچنین گفت که روابط حزب الله با عربستان و امارات، مبتنی بر مسائل عقیدتی نیست، بلکه به خاطر مسائل سیاسی است و دشمنی با عربستان، در حد مواضع است، نه بیشتر.

نصرالله افزود: مشکل اصلی ما با عربستان، از یمن شروع شد. بازداشت ها در امارات برای فشار بر حزب‌الله است و باید رسیدگی شود.

عبدالملک در یمن خواهان پایان جنگ است

وی درباره بحران یمن گفت: ما در موضوع یمن، میانجی نیستیم. یکی از طرف‌ها هستیم. من طرف سید عبدالملک و یمن هستم. میانجی یعنی کسی که به این طرف یا آن طرف فشار وارد می‌کند و وساطت می‌کند و امتیاز می‌گیرد. ما این نقش را نداریم. از یمن چه امتیازی می‌خواهید بگیرید؟

نصرالله اظهار داشت: سید عبدالملک مگر چه می‌خواهد؟ می‌گوید جنگ را تمام کنید و به سراغ راه حل سیاسی برویم. شما به عنوان میانجی وقتی نزد ایشان بروید، می خواهید چه امتیازی از ایشان بگیرد؟

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: عربستان دنبال گفت‌وگو در سایه فشار و محاصره و جنگ است. اصلا این دام است که تحت محاصره و فشار گفت‌وگو کنی. ایرانی‌ها هم در مذاکرات بغداد پاسخ روشنی درباره وساطت در جنگ یمن دادند. اینکه یمنی‌ها امتیازی ندارند که از آن صرف نظر کنند.

وی در خصوص آینده اختلافات میان ترکیه و سوریه گفت که فکر نمی‌کند شرایط برای حل و فصل آن مهیا باشد. اردوغان می‌داند که سیاست قبلی به نتیجه نخواهد رسید اما هنوز به برخی امور تکیه کرده تا موقعیتش بهبود یابد. وقت حل‌وفصل اگر قرار است برسد، بهتر است که الان باشد.

دبیرکل حزب الله همچنین گفت: ما دنبال روابط خوب با همه هستیم. در عراق با همه حتی با کردها در سطوح مختلف ارتباط داریم. روابط خوب با کسی، علیه اشخاص و طرف های دیگر نیست.

ایران در امور سوریه دخالت نمی‌کند

نصرالله درباره ایران نیز گفت که اگر ایران به دنبال نفوذ بیشتر بود، با آمریکا مصالحه و از فلسطین چشم‌پوشی می‌کرد و دوباره ژاندارم منطقه می‌شد. امروز بعد از چهل سال هنوز برخی ایران را نشناخته‌اند. موضع ایران درباره فلسطین، سیاسی نیست، عقیدتی است.

وی افزود: حمایت از فلسطین برای خرید نفوذ در منطقه نیست. گناه ایران و سپاه و حاج قاسم این بود که آمدند از عراقی‌ها دفاع کردند. خلاف آنچه می‌گویند، در سوریه ایران هیچ دخالتی در امور این کشور نمی‌کند.

دبیرکل حزب‌الله در ادامه گفت: از برادران فلسطینی بپرسید که ایران این همه کمک‌شان کرده، یک روز چیزی ازشان خواسته؟ خواسته که مثلا موضعی بگیرند؟‌

وی افزود: در سطح منطقه، آینده منطقه را به سوی تغییری می‌بینیم که به سود مسئله فلسطین است. در داخل لبنان،‌ دیدگاه ما این است که فعال‌تر و جدی‌تر باشیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین