|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۰
کد خبر: ۳۴۷۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۶

رئیس مرکز توانبخشی احسان اهواز، در واکنش به فیلم منتشر شده از نحوه نگهداری معلولان این مرکز، می‌گوید در نوبت اول، معلولی که در فیلم است، اوتیسم شدید داشته و کارگران او را دارند به حمام می‌برند. این دو نفر به خاطر مهار اینکه معلول به خود و یا فرد دیگری آسیب نزند، دست و پا‌های او را محکم گرفته‌اند، چون زور بچه زیاد است. فردی که از تشنج یکی از معلولان فیلم گرفته است، سو استفاده کرده و قبل اینکه پرستار بیاید، عکس خودش را گرفته است. در صورتی که پرستار آمده و اقدامات لازم را طبق اصول انجام داده است.

روز گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که حاوی تصاویر برخورد نامناسب و خشونت آمیز دو نفر از کارکنان مرکز توانبخشی احسان اهواز با یک معلول را نشان می‌داد. در پی انتشار این ویدیو، کمپین معلولان هم با انتشار توئیتی از وضعیت بغرنج بهداشتی، تغذیه‌ای و درمانی این مرکز خبر داد. احمد غدیرپور، رئیس مرکز توانبخشی احسان اهواز در گفتگو با «انتخاب»، در واکنش به تصاویر منتشر شده، عنوان کرد: «بنده از سال ۷۸ این مرکز را تاسیس کرده‌ام. مرکز ما محل نگهداری معلولان عمیق ذهنی شدید است. بدین معنا که یک فرد نرمال، بهره هوشی ۸۰ تا ۱۲۰ دارد، ولی این بچه‌ها بهره هوشی زیر ۲۵ دصد دارند یعنی مثل یک بچه هستند، و کنترل ادرار خود را هم ندارند. همچنین رفتار‌های تکانشی دارند یعنی مثلا فرد یک دفعه لباسش را پاره می‌کند.»

وی ادامه داد: «یک نوع دیگر معلول است که ممکن است میکس یا تکی باشد. ما یک معلولی داریم به نام اوتیسم که بچه‌هایی هستند که حرکات اوکولالیا دارند که در نوع خفیفش، حرف‌ها را مرتب تکرار می‌کنند یا مرتب راه می‌روند و با تغییر اتاق‌شان حرکات تکانشی دارند. در نوع شدیدش هم رفتار‌های تهاجمی از خود نشان می‌دهند که فرد یا به بدن خود آسیب می‌زند یا به بدن دیگری.»

غدیرپور درباره کارمندان مرکز خود که با خشونت فیزیکی در حال برخورد با یک معلول ذهنی هستند، گفت: «رویه و منش من این است که هرکسی که به معلولان صدمه بزند، بلافاصله اخراجش می‌کنم. کارگرانی بوده‌اند که من آن‌ها را اخراج کرده‌ام و صد در صد مخالف من هستند و دوستانی را هم در این مرکز دارند. اگر به فیلم نگاه کنید، در سه نوبت ضبط شده است. در نوبت اول، معلولی که در فیلم است، اوتیسم شدید داشته و کارگران او را دارند به حمام می‌برند. این دو نفر به خاطر مهار اینکه معلول به خود و یا فرد دیگری آسیب نزند، دست و پا‌های او را محکم گرفته‌اند، چون زور بچه زیاد است.»

رئیس مرکز توانبخشی احسان در خصوص فردی که تشنج کرده و به حال خود رها شده است، مطرح کرد: «در ابتدا باید تاکید کنم که فیلم‌ها مربوط به سه ماه پیش است. اما در توضیح باید بگویم که یک انسان وقتی می‌بیند کسی دارد تشنج می‌کند، فیلم نمی‌گیرد بلکه پرستار را صدا می‌زند. اما این فرد از عمد و با غرض دارد فیلم می‌گیرد. من تاریخ‌ها را پیدا کردم و گزارش پرستار‌ها را دیده‌ام؛ در همان لحظه اکسیژن و کار‌های اولیه و تمام اقدامات را انجام داده‌اند. مرکز ما صبح، ظهر و شب پرستار دارد. گاهی بچه‌ای است که مرتب تشنج می‌کند و ما قرص‌هایش را می‌دهیم، اگر کنترل نشد، آمپول دیازپام تزریق می‌کنیم که برای ما چیز طبیعی است. ولی فردی که فیلم گرفته است، سو استفاده کرده و قبل اینکه پرستار بیاید، عکس خودش را گرفته است. در صورتی که پرستار آمده و اقدامات لازم را طبق اصول انجام داده است.»

غدیرپور درمورد خنک نگه داشتن معلولان با یک پنکه، اظهار کرد: «سومین بخش فیلم که پنکه است، مربوط به فروردین ماه است که بچه‌ها را حمام برده‌ایم. هوا خنک بوده و به همین دلیل کولر‌ها را خاموش کرده‌ایم. ما پنکه را صرفا برای تهویه و خشک شدن بدن‌شان استفاده می‌کنیم. چون بدن این بچه‌ها ضعیف است و نباید سرما بخورند. اما این موضوع را به این شکل بیان کرده‌اند که در گرمای ۵۰ درجه، بچه‌ها را با یک پنکه خنک می‌کنند. در صورتی که این خبر کذب است.»

وی افزود: «بیست سال است این معلولان عمیق ذهنی در مرکز من هستند و به آن‌ها خدمات می‌دهم، بهزیستی هم بازرسی می‌کند و با تمام خانواده‌ها تماس می‌گیرند. من حاضرم شماره خانواده‌ها را به شما بدهم تا مطمئن شوید که همه خانواده‌ها از مرکز رضایت دارند. با این حال آقای مروتی در کمپین معلولان، این کلیپ را پخش می‌کنند و بعد هم به بی بی سی راه پیدا می‌کند و اذهان عمومی را تشویش می‌کند. ایشان به چه اجازه‌ای اذهان عمومی را تشویش می‌کنند، بدون اینکه از من به عنوان رئیس مرکز، درباره صحت و سقم آن سوالی بپرسند. کما اینکه دادستان هم به مرکز آمده و معلولان را دیده است.»

غدیرپور در ادامه بیان کرد: «ما معلولی داریم که از روی زمین غذا می‌خورد، لباسش را پاره می‌کند، خودزنی می‌کند، دگر آزاری دارد، تشک‌ها را پاره می‌کند، لجبازی می‌کند و غذا نمی‌خورد. چرا این جنبه‌های قضیه را نمی‌بینید؟ چرا نمی‌بیند که ۲۰ سال قبل، اولین مرکز توانبخشی را در خوزستان افتتاح کرده‌ام، و اینکه پزشک هستم و هر روز هم در مرکز با این معلولان سر و کار دارم. می‌توانید به خانواده‌ها زنگ بزنید و از خود بهزیستی سوال کنید. استان خوزستان من را می‌شناسند، من مسئول انجمن استان خوزستان و بازرس انجمن کشوری هستم و تا کنون هم هیچ شکایتی علیه من در دادگاه صورت نگرفته است. افزون بر این اصلا شاکی من کیست؟ من شاکی ندارم.»

او در پاسخ به این پرسش که خانواده فردی که در فیلم او را روی زمین می‌کشند، واکنشی داشته‌اند، گفت: «دیشب خانواده آمد و کل بدن آن بچه را چک کرد؛ هیچ نشانی از آزار و اذیت وجود ندارد. اگر پرسنل دست آن بچه را محکم نمی‌گرفتند، می‌رفت و دست بچه دیگری را گاز می‌گرفت و گوشتش را می‌کند. آن وقت من باید جوابگوی خانواده دیگری بودم. قبول دارم خیلی محکم گرفته‌اند، ولی در فضای مجازی دارد می‌پیچید که مرکز دکتر غدیرپور زخم بستری هم دارند؛ من به آقای مروتی گفتم که به مرکز بیایند و تمام بچه‌ها را ببینید. یا اینکه می‌گویند که ما دو فوتی داشته‌ایم و روغن داغش را زیاد می‌کنند. در صورتی که من در دو سال گذشته هیچ فوتی نداشته ام؛ بله، کسی بر اثر ایست قلبی فوت می‌کند که این طبیعی است. یا مورد دیگر که می‌گویند، این است که چشم یکی از بچه‌های مبتلا به سندروم دان را کور کرده‌ایم، در صورتی که سندروم‌دان، به اصطلاح «آب سیاه چشم» دارد. در صورتی که عمل نکند، یا باعث کوری چشم می‌شود یا دیدش را کم می‌کند.»

وی ضمن بیان اینکه مبتلایان به سندرم داون، معمولا مشکلات قلبی و چشمی پیدا می‌کنند، گفت: «این قضیه هم مربوط به تقریبا شش سال پیش است. ما معمولا هر شش ماه بچه‌ها را به چکاپ می‌فرستیم. چشم پزشکی گفت که این بچه تاری چشم دارد، مریض هم الان سالم است و کور نشده، فقط لنزش را عوض کرده‌اند. آنوقت آقای مروتی مغرضانه می‌گویند که چشم این مریض را کور کرده‌ایم. در صورتی که هم به شما و هم به ایشان می‌گویم که بیایید و واقعیت را ببینید.»

غدیرپور درباره دو کارگری که فرد معلول را روی زمین می‌کشند، بیان کرد: «یکی از کارگران بعد از این حرکت، یعنی حدود دوماه پیش، سکته مغزی کرد و یک سمت بدنش فلج شد و الان خانه نشین شده است. بعضی از این بچه‌ها آنقدر داد می‌زنند که سر آدم درد می‌گیرد. کارگری که دارد کار می‌کند و در سن ۳۴ سالگی سکته مغزی می‌کند، به نظر شما از آسیب‌های کار با معلولان نیست؟ نباید از آن کارگر تقدیر شود؟ کدام کارگر راضی می‌شود که برای معلول کار کند؟ معلول یک دفعه ایستاده و لباسش را در می‌آورد و ادرار می‌کند، این تیپ معلول است و شما نمی‌توانید به او آموزش دهید. آنقدر آموزش داده‌ایم که تازه بعد از شش ماه توانستیم به یکی از معلولان بفهمانیم که در سرویس بهداشتی کارش را انجام دهد. تازه بعد از ۲۰ سال مرکز من به یک حالت ثبات رسیده است.»

وی ادامه داد: «آن دو کارگر خاطی را اخراج و مسئول فنی مرکز را هم تعلیق کرده‌ام. یکی از آن‌ها چهار فرزند و دیگری پنج تا دارد، می‌گیوند چرا ما را اخراج کرده‌اید؟ مگر ما آن بچه را زده‌ایم؟ ولی به دلیل اذهان عمومی مجبور به اخراج شدم و نان سه نفر را بریده‌ام. میئول فنی مرکز هم هیچ نقشی نداشته است، خیلی هم خانم خوبی است، ولی آن لحظه پشت کامپیوتر کار داشته و حضور نداشته است. ولی می‌گویند باید تعلیقش کنی به خاطر اذهان عمومی. من هم مجبور شدم این کار را انجام دهم. آن بچه آنقدر زور داشته که کارگران مجبور شده‌اند به دلیل آسیب نرساندن، او را محکم بگیرند. شما فیلم را اگر نگاه کنید، اصلا زد و خوردی نیست. کما اینکه بدنش را هم نگاه کردند و اصلا آثار ضرب و جرحی وجود ندارد.»

رئیس مرکز توانبخشی احسان، خاطر نشان کرد: «متاسفانه از من توضیحی نخواستند و در فضای مجازی از آزار و اذیت بر معلولان گفتند، در صورتی که اگر آزار و اذیتی هم باشد، آقای مروتی به خانواده این بچه‌ها کرده است. از دیروز تا الان همه خانواده‌ها نگران شده‌اند و با من تماس گرفته‌اند، آیا خدا این را می‌بخشد؟ یک خانواده از آلمان با گریه با من تماس گرفته است و وقتی توضیحات را دادم، خیالش راحت شد. دیشب هم دادستان آمد و گفت خدا خیلی دوستت دارد، که ۲۰ سال است با این قشر کار می‌کنی. به نظر شما خدا راضی به تخریب آبروی منی که ۲۰ سال است دارم کار می‌کنم، می‌شود؟ معلولی داریم که به بهزیستی تقاضا داده‌ام که که این بچه گاز می‌گیرد و به بقیه آسیب می‌رساند، من نمی‌توانم او را کنترل کنم و این بچه را باید جایی بفرسیتد که بتوانند از او نگهداری کنند، ولی بهزیستی جایی ندارد، ما هم به پرسنل سپردیم که با اضافه کاری راضی شوند تا ب خوبی مواظب این فرد باشند.»

غدیرپور اضافه کرد: «شما خبرنگار هستید و وقتی خبری به دست‌تان می‌رسد باید صحت و سقمش را پیگیری کنید و بعد انتشار دهید. من پزشک هستم و اصلا مطب نزده‌ام، چون می‌خواستم تمام وقت در اختیار این بچه‌ها باشم، چون وقتی با همسرم تصادف کردیم و به دره رفتیم، در آن لحظه به خدا گفتم که یا جان من را بگیر یا نگذار که خانه‌نشین شوم، خداوند نجاتم داد و بعد از آن خواستم که به این بچه‌ها خدمت کنم و جوانی‌ام را برایشان گذاشته‌ام. پولی که سازمان می‌دهد کفاف هزینه‌های بچه‌ها را نمی‌دهد، ولی من طبق اداره کار به کارگرهایم حقوق و غذا می‌دهم و به آن‌ها رسیدگی می‌کنم. به جان فرزندم قسم می‌خورم که تا این بچه‌ها غذا نخورده‌اند من خوابم نمی‌برد. گاهی یکی لج می‌کند و غذا نمی‌خورد بعد ساعت ۱۲ شب تخم مرغ می‌خواهد، ما هم فراهم می‌کنیم.»

وی همچنین بیان کرد: «یکی از کارگرانی که در مرکز است و هنوز نمی‌دانم کیست، بخشی را گزینش و عمدا این کار را کرده است و فیلم را برای آقای مروتی که کمپین معلولان را دارند، فرستاده است. ایشان هم فیلم را در سر تا سر دنیا پخش کرده‌اند. ما گاهی خسته شده‌ایم و نخواسته‌ایم که به کار ادامه دهیم، ولی از آن طرف چندین معلول در مرکز ما هستند که یا بی‌سرپرست هستند یا بد سرپرست. من خدمات صادقانه دارم انجام می‌دهم، تشکر نمی‌خواهم، ولی چرا با آبروی من بازی می‌کنید؟»

غدیرپور درباره پیگیری بهزیستی نسبت به فیلم منتشر شده، گفت: «بهزیستی استان ما با هماهنگی بهزیستی کشور توضیحات را داده است و خودشان دیده‌اند که هیچ اذیت و آزاری در کار نیست. ما راضی نیستیم که هیچ خانواده‌ای آزرده خاطر شود و خاری به پای معلولی برود. ۲۰، ۳۰ تا معلول مجهوال الهویه دارم که همه آن‌ها من را به عنوان پدرشان می‌شناسند. این‌ها را عنوان نمی‌کنم که خدایی نکرده مظلوم‌نمایی کنم، من با دلی پاک دارم به آن‌ها خدمت می‌کنم. ازدواج صد معلول را در استان راه‌اندازی کردم که اگر در اینترنت هم جست و جو کنید، به آن دسترسی پیدا می‌کند، جزو خیرین استان هستم و هر موقع که بهزیستی استان به کمک نیاز داشته، در خدمت‌شان بوده و هستم.»

رئیس مرکز توانبخشی احسان، در پایان تاکید کرد: «کارگران من ۲۰ سال است که برای ما کار می‌کنند، این مرکز اگر تعطیل شود در ابتدا کارگران و بعد هم خانواده‌ها آسیب و زیان می‌بینند. خانواده‌ای که معلولش را به مرکز می‌آورد، به دلخواه خودش است. ببینید چه قدر اذیت و آزار به خانواده‌ها می‌رسد که در اوایل هفته‌ای یکبار به معلول‌شان سر می‌زنند، ولی کم کم سالی یک‌بار هم به زور می‌آیند، چون طعم آرامش را چشیده‌اند. من آرامش روانی خانواده‌ها را فراهم کرده‌ام. جامعه نمی‌داند معلول ذهنی، اوتیسم و بیمار اعصاب روان، چیست. بهزیستی با هر صد معلول مرکز ما که خانواده داشته‌اند، تماس گرفته‌اند و همه از مرکز رضایت داشته‌اند، ما حتی یک مورد ناراضی هم نداشته‌ایم. با عشق به معلول خدمت می‌کنم، چون اعتقاد دارم که هر چه قدر به آن‌ها خدمت‌رسانی کنم، خدا پاسخش را در زندگی من می‌آورد. متاسفانه آقای مروتی بی انصافی و نامروتی کردند و یک نفر زحمت و اجر ۲۰ ساله در جامعه را دارد از بین می‌برد.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین