|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۳۴۷۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵


جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز یکشنبه ۲۶ تیر در بازگشت از سفر به عربستان، روایت مقامات ارشد سعودی را در مورد نحوه مطرح شدن موضوع قتل جمال خاشقجی در مذاکرات او با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، رد کرد.

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان، روز شنبه ۲۵ تیر در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفته بود که او نشنیده است که جو بایدن در مذاکراتش با ولیعهد عربستان، محمد بن‌سلمان را مسئول قتل جمال خاشقجی اعلام کرده باشد.

آقای بایدن روز یکشنبه در بدو ورود به کاخ سفید در خاتمه نخستین سفر خاورمیانه‌ای‌ خود، در پاسخ به پرسش خبرنگاران که آیا عادل الجبیر حقیقت را بیان کرده است؟، گفت «نه».

عادل الجبیر که پیش‌تر نیز وزیر خارجه سعودی بود، به سی‎‌ان‌ان افزوده بود که محمد بن‌سلمان به جو بایدن گفت که پادشاهی سعودی برای جلوگیری از «تکرار اشتباهاتی مانند قتل خاشقجی» گام‌هایی برداشت و عوامل آن قتل را که «اشتباهی دردناک و وحشتناک» بود، محاکمه کرد.

آقای جبیر گفته بود که محمد بن‌سلمان نیز در برابر تأکید کرده که آمریکا هم مرتکب اشتباهاتی بزرگ شد مانند «زندان ابوغریب».

در این میان، خبرگزاری رویترز، به نقل از «یک مقام ارشد سعودی» که در نشست جمعه شب ۲۴ تیر میان جو بایدن و تیم ارشد آمریکایی با محمد بن‌سلمان و شماری از وزیران سعودی شرکت داشته، نوشت که موضوع قتل جمال خاشقجی، در گفت‌وگوهای «غیر رسمی» و پیش از آغاز بخش رسمی آن مذاکرات، عنوان شد.

جمال خاشقجی، نویسنده و روزنامه‌نگار سعودی که برای واشینگتن‌پست نیز مطلب می‌نوشت، پاییز چهار سال پیش در سفر به استانبول برای دریافت اسناد رسمی مربوط به طلاق همسر پیشین خود، که به او امکان دهد تا با یک زن شهروند ترکیه ازدواج کند، در ساعت اول ورود به کنسولگری سعودی، سلاخی و بدن قطعه قطعه شده او ذوب گردید.

جمال خاشقجی در سال‌های آخر عمر خود اجازه اقامت و کار در آمریکا را داشت اما شهروند آمریکا نبود.

شماری از اعضای تیم قتل او از مهره‌های نزدیک به محمد بن‌سلمان بودند که با اره‌های برقی در چمدان، از عربستان به استانبول رسیده و بلافاصله نیز به کشور خود بازگشتند.

سی‌آی‌ای در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ نتایج ارزیابی خود را به دست رئیس‌جمهور وقت داد که در آن آمده بود، محمد بن‌سلمان آمر کشتن خاشقجی بود.

جو بایدن از زمانی که هنوز نامزد ریاست جمهوری نیز نبود، تأکید داشت که قتل این روزنامه‌نگار توسط یک رژیم منفور صادر شده است. او شخصاً تاکید کرده بود که محمد بن‌سلمان را عامل آن قتل می‌داند.

رئیس‌جمهور آمریکا در پایان نشست سه‌ساعته جمعه‌شب با محمد بن‌سلمان با پرسش‌های زیادی از سوی رسانه‌های آمریکایی روبه‌رو شد ولی گفت که در آغاز این جلسه نیز به ولیعهد سعودی گفته است که هنوز او را به چشم مسئول این قتل می‌بیند.

با این حال، عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی و رسانه‌های سعودی از بعد از دیدار جو بایدن و بن‌سلمان تلاش می‌کنند تا ولیعهد سعودی را از هر گونه مسئولیت و عاملیت قتل خاشقجی مبری کنند.

هدف عمده جو بایدن در سفر به سعودی، ‌جلب موافقت آن کشور به تولید بیش‌تر نفت با هدف کاهش بهای سوخت بود.

افزایش چشم‌گیر قیمت سوخت و تورم ۹.۱ درصدی آمریکا، جایگاه آقای بایدن و حزب دمکرات را در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره را که آبان برگزار می‌شود، لرزان کرده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین