|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۳۴۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱
این دور از مذاکرات ژنو با دیدار رسمی میان جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا و محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران کلید خورد. دیداری که متفاوت از جلسات قبلی بوده و موضوع پیاده‌روی نمادین این دو در خیابان‌های ژنو ابعاد گسترده رسانه‌ای یافت.
تدارک ویژه و مقدمه‌ای فاخر و پرصلابت بی‌شک به موخره‌ای موزون و سنجیده نیز رهنمون خواهد شد، این یک قاعده عمومی در همه حوزه‌ها و ازجمله عرصه دیپلماسی است. دیدارهای فشرده و تنگاتنگ و در سطوح عالی و به شکلی موزون که در این دور از مذاکرات ژنو به منصه ظهور رسیده بی‌گمان طلیعه‌دار روزهای خوبی در آینده خواهد بود. اگر سیدعباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای پیش‌تر و پس از دو روز از مذاکرات ژنواعلام کرده بود که هر دو طرف ماجرا تلاش می‌کنند که به یک چارچوب توافق تا پایان ماه مارس دست یابند و در ادامه نیز البته تاکید کرده بود قضاوت در این زمینه زود است و هنوز به یک فرمول دو طرفه در زمینه اختلافات نرسیده‌ایم اما به نظر می‌رسد تلاش‌ها به‌تدریج دارد به نتیجه مطلوب رهنمون می‌شود. چراکه این دور از مذاکرات بر پایه ایده‌ها و راهکارهای ارائه شده در آخرین دور مذاکرات وین استوار شده و در آن مرحله طرفین تا مرز رسیدن به توافق پیش رفته بودند و این نکته کار را سهل و آسان‌تر کرده و به نظر می‌رسد هدفگذاری برای دیدار ظریف و کری که بر اساس ایجاد بستری مناسب برای پیشرفت کار بوده نتیجه‌بخش واقع شده است، آنچنان که پایگاه خبری المانیتور از تلاش مذاکره‌کنندگان ایران و آمریکا برای تهیه سند مشترک گفته است.
 
 روز موعد فرا رسید

این دور از مذاکرات ژنو با دیدار رسمی میان جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا و محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران کلید خورد. دیداری که متفاوت از جلسات قبلی بوده و موضوع پیاده‌روی نمادین این دو در خیابان‌های ژنو ابعاد گسترده رسانه‌ای یافت. پس از آن معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا طی سه روز با یکدیگر به بحث و گفت‌وگو نشسته‌اند که در روز شنبه، هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون نیز به این جمع پیوست. البته ظریف نیز بیکار ننشسته و طی سفر به برلین و بروکسل و پاریس دیدارهای مهم و کلیدی با همتایان خود در کشورهای مقصد و عالی‌ترین مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا ترتیب داد. مضاف بر آنکه وی در پاریس یکبار دیگر با جان کری به بحث و رایزنی پرداخت و پس از سفر مجدد به ژنو با همتای انگلیسی خود نیز گفت‌وگوی تلفنی داشت. از سوی دیگر دیدارهایی میان دیپلمات‌های ایرانی با هیات‌های روسی و اروپایی برگزار شده و با چنین مقدمه پروپیمانی بالاخره نوبت به برگزاری دوازدهمین جلسه رسمی میان هیات‌های ایران و اعضای گروه موسوم به 1+5 فرا رسید. نشست یکروزه معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 پیش از ظهر یکشنبه در محل نمایندگی اتحادیه اروپا در ژنو آغاز شد. این نشست با حضور هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد و موضوع آن بررسی رایزنی‌ها میان هیات‌های ایرانی و آمریکایی و دیگر طرفین و پیشرفت‌های حاصل اعلام شد. البته پیش از جلسه رسمی با ایران نشست هماهنگی میان روسای هیات‌های عضو گروه موسوم به 1+5 نیز برگزار شد.

 دیدارهای تازه با اعضای 1+5

پس از برگزاری نشست رسمی میان ایران و 1+5 در محل نمایندگی اتحادیه اروپا در ژنو که نتیجه رسمی آن به بیرون درز نیافته است، دو طرف نمی‌خواهند میز دیپلماسی و فرصت مذاکرات ژنو را از دست داده و پس از مذاکرات رسمی، معاونان وزیرخارجه کشورمان عصر روز یکشنبه با نمایندگان چین و سه کشور اروپایی به‌طور جداگانه دیدار کردند و با این وصف به جرات می‌توان گفت که این دور از مذاکرات هسته‌ای حداقل از لحاظ کمّی بسیار پربارتر از ادوار قبلی بوده و حجم رایزنی‌ها روند فزاینده‌ای به خود گرفته که می‌تواند دال بر پیشرفت به لحاظ کیفی نیز باشد که یک رسانه غربی اشاراتی بدان داشته است. نماینده چین در مذاکرات هسته‌ای نیز روز یکشنبه اعلام کرد: زمان به سرعت در حال سپری شدن است و پکن امیدوار است که تمام طرف‌های مذاکره‌کننده از این فرصت تاریخی برای مقابله با زمان استفاده کنند و دو کار را انجام دهند: اول اینکه رویکردی واقع‌بینانه و انعطاف‌پذیر اتخاذ کنند و دوم با تصمیم‌گیری‌های قاطع از خود اراده سیاسی لازم و حداکثری نشان دهند.

 حرکت برای تهیه سند مشترک

تمامی قراین و شواهد دال بر این است که مذاکرات روی ریل منطقی و رو به تفاهمی قرار گرفته است و باید منتظر تحولات تازه در مذاکرات بود. در همین رابطه پایگاه خبری المانیتور به نقل از منابع آگاه اعلام کرده است: مذاکره‌کنندگان ایران و آمریکا تمام روزهای اخیر را در ژنو برای تهیه پیش‌نویس یک سند مشترک به‌منظور تسریع در روند مذاکرات هسته‌ای تلاش کردند اما انتظار نمی‌رود آنها این سند را در نشست جامع میان مذاکره‌کنندگان ایران و گروه 1+5 در روز یکشنبه ارائه کنند. این منابع آگاه آنگونه که المانیتور نوشته است درخصوص محتوای مذاکرات و سند ادعایی نیز گفته است: این سند اصول توافق نام دارد که احتمالا مقدمات چارچوب توافقی است که ایران و گروه 1+5 قرار است تا ماه مارس 2015 به آن دست پیدا کنند. رسیدن به تدوین سند مشترک بسیار حائز اهمیت و کلیدی است و شاید عدم الان آن در جلسه رسمی 1+5 ناشی از این نکته باشد که طرفین ایرانی و آمریکایی از کارشکنی منتقدان بیم داشته و می‌خواهند سند موصوف را با طمانینه و با لحاظ همه شرایط و با قوام یافتگی مطلوب ارائه دهند. تدوین این سند می‌تواند نقطه عزیمتی مطلوب برای رسیدن به توافق نهایی باشد و از این حیث حائز اهمیت است که توافقاتی کلی بر سر دو موضوع مهم ظرفیت غنی‌سازی و فرآیند لغو تحریم‌ها حاصل شده است.

منبع: آرمان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین