|
|
امروز: يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۳۴۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲
تکذيب ميرتاج الديني و محمود بهمني: دولت دهم در توليد «زنجاني» دست نداشت.
  در سريال فسادهاي کشف شده اقتصادي در ايران، ماجراي بابک زنجاني هم از حيث مبلغ، هم از حيث محل و نحوه وقوع و هم از نظر نوع ارتباطات بسيار خاص است. ميلياردري که هولدينگ زير نظرش، نه تنها طيف متنوعي از کارخانه اسپري‌سازي و شرکت هواپيمايي تا باشگاه فوتبال را زيرمجموعه داشت، بلکه در کشورهاي ديگر هم سرمايه‌گذاري کلاني کرده بود. با اين همه بدهي‌اش به وزرات نفت که حاصل اطمينان به وي در دولت قبل براي دور زدن تحريم‌ها و احياي پول‌هاي حاصل از فروش نفت بود، باعث شد يک فساد اقتصادي کلان با ابعادي گسترده و پيچيده کشف شود. موضوعي که معاون اول رئيس‌جمهور هم به آن اذعان کرده و مي‌گويد دست‌هاي پشت‌پرده ماجراي زنجاني بايد رو شود.

اسحاق جهانگيري با حضور در چهل و سومين جلسه نمايندگان اتاق ايران با اشاره به اينکه موضوع ورود برخي افراد و وضع سياست‌هاي نادرست که منجر به اتفاقات بدي شد، گفت: در سال 90 گفته شد که بخش خصوصي در فروش نفت ورود پيدا کند، ولي بايد پرسيد، چرا به اتاق بازرگاني نفت ندادند که بفروشد؟ نمي‌دانم يک جواني از کجا وارد سيستم ايران شد و هم‌اکنون دو ميليارد و 700 ميليون دلار پول مملکت در اختيار ايشان قرار گرفته است. اگر اين پول به کشور بازگردانده نشود اين موضوع براي کشور مايه روسياهي خواهد شد. مردم منتظرند که ما اعلام کنيم که اين پول به کشور چه وقت باز مي‌گردد.وي اضافه کرد: ما از روزهاي اول که سر کار آمديم متوجه اين موضوع شديم و قوه قضائيه اين فرد را دستگير کرد. البته هم‌اکنون چيزي دستگيرمان نشده است. از همان اول هم تقاضاي ما از دوستان‌مان در قوه قضاييه اين بود که به جاي اين‌که به حواشي بپردازيم اين پول برگردد.معاون اول رئيس‌جمهور تصريح کرد: سوال ما اين است که با اين پول چقدر مي‌شود به سفر، عيش و نوش پرداخت. اين پول حتما در جايي است و بايد مشخص شود که کجاست. همچنين موضوع دوم اين است که اين فرد چگونه به اين سيستم ورود پيدا کرده است. اگر چنين موضوعي مشخص نشود ممکن است فرد ديگري نيز وارد شود.جهانگيري يادآور شد: بخش خصوصي توانمند ايران هيچ‌گاه نمي‌تواند ساعت‌ها با رئيس کل بانک مرکزي جلسه خصوصي داشته باشد، در حالي که ما شنيده‌ايم که وي ساعت‌ها با رئيس کل بانک مرکزي در يک اتاق اختصاصي جلسه داشته و حتي رئيس کل اگر در جلسه رسمي حضور داشت، بيرون مي‌آمد و در اتاق کناري آن جلسه رسمي با بابک زنجاني ملاقات مي‌کرد. همچنين وزرا به ملاقات او مي‌رفتند. حال بايد پرسيد چه کسي پشت پرده بوده و اين دست‌هاي پشت پرده بايد رو شوند.

به اسم فساد آدرس اشتباه ندهيد

معاون اول رئيس‌جمهور در ادامه تاکيد کرد: مطمئن، بدانيد تيمي که امروز سر کار آمده تيم مسئوليت‌پذيري است و ما آمده‌ايم که با پذيرفتن مسئوليت برخي از مشکلات کشور را حل کنيم و البته ما با تمام آبرو و توان‌مان آمده‌ايم و قرار نيست ملاحظه کسي را کنيم.وي همچنين به موضوع کنترل نرخ ارز اشاره و اظهار کرد: براي کنترل ارز تدبيري به کار گرفتند و گفتند ارز را به صرافي‌هاي دبي و استانبول بفرستيد و ديديم که ظرف هجده ماه 22 ميليارد دلار به خارج از ايران رفت.جهانگيري خطاب به ملت ايران، گفت: قرار نيست کلاه سر ما برود. دوستان ديگري به اسم فساد آدرس اشتباه به ما ندهند. اين دوستان مدام به ما نگويند آقا آنجا فساد بود چرا به دنبالش نمي‌رويد؟ قرار است جايي که واقعا فساد و رانتي وجود دارد مقابل آن گرفته شود. ما به اشتباه جاي ديگري نمي‌رويم تا از جاهايي که بايد غافل شويم. قرار ما اين است که با هر جا که فساد و رانتي وجود دارد برخورد کنيم و مبناي دولت در مبارزه با فساد، عمل به قانون و صراحت و صداقت در مقابل افکار عمومي است.معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اين‌که دولت مبارزه با فساد را پشت درهاي بسته مطلوب و ممکن نمي‌داند، گفت: بايد رسانه‌ها در صحنه باشند و افکار عمومي نسبت به اين موضوع حساس شوند.وي تصريح کرد: من محوري‌ترين سياست دولت را مبارزه با رانت‌هاي اقتصادي و جلوگيري از منافذ فساد و همچنين قانون‌گريزي مي‌دانم و اميدوارم با حمايت قواي ديگر چنين سياستي را پيش ببريم.

واکنش رئيس بانک مرکزي دولت دهم به اظهارات جهانگيري

در واکنش به اظهارات جهانگيري، محمود بهمني، رئيس کل بانک مرکزي دوره دولت دهم در پاسخ به اين پرسش که اسحاق جهانگيري معاول اول رئيس جمهور امروز در اظهاراتي مدعي چندين ساعت جلسه بانک زنجاني با رئيس کل وقت بانک مرکزي در يک اتاق اختصاصي شده بود، گفت: اين اظهارات کذب محض است و تعجب مي‌کنم که معاون اول رئيس جمهور اين مطالب را مطرح مي‌کند.وي به مهر گفت: من بارها عرض کرده‌ام که اصلا فروش نفت ارتباطي به بانک مرکزي ندارد و اين بانک نيز هيچ مراوده و ارتباطي با بانک زنجاني نداشته است.رئيس کل بانک مرکزي دولت دهم يادآور شد: اينکه آقاي جهانگيري دنبال چه مقاصد ديگري از طرح اين موضوعات هستند، نمي‌دانم.بهمني همچنين در گفت‌وگو با تسنيم نيز يادآور شد: در اتاق من در بانک مرکزي به‌روي همه و فعالان بخش خصوصي باز بود، اما من هيچ مراوده و يا ارتباطي با بابک زنجاني نداشتم.

دولت دهم در توليد «زنجاني» و «خاوري» دست نداشت

محمدرضا ميرتاج‌الديني، معاون پارلماني محمود احمدي‌نژاد نيز هرچند نه در پاسخ به جهانگيري، در روزهاي گذشته در گفت‌وگويي با شرق ضمن تاکيد بر اين که «هيچ فسادي در دولت احمدي‌نژاد اتفاق نيفتاده و رئيس دولت گذشته هيچ پرونده‌اي در دادگاه ندارد»، گفته است: دولت ما در توليد «زنجاني» و «خاوري» دست نداشت.وي در اين گفت‌وگو ادعا کرده است که پيش از دولت دهم، افراد ديگري هم از زنجاني حمايت کرده‌اند.

منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین