|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۳۴۵۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
تسنیم: سفیر ایران در ترکیه درباره سفر وزیر خارجه کشورمان به آنکارا به بیان اهداف این سفر و اتفاقات رخ داده پرداخت.

 حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان روز دوشنبه به ترکیه رفت تا با مولود چاووش اوغلو همتای خود و نیز رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کند.

از جمله مسائل مهم بین ترکیه و ایران علاوه بر روابط دو جانبه را می توان تحولات منطقه ای بخصوص سوریه دانست که اعلام ترکیه برای انجام عملیات جدید در شمال این کشور، با واکنش تهران روبرو شده بود و تصور بر این بود که در سفر وزیر خارجه کشورمان به این موضوع پرداخته می شود.

همچنین وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به ترکیه در مصاحبه ای به موضوعی دیگر نیز اشاره کرد که بین دو طرف در جریان بوده و اهمیت بالایی دارد.

وی در این خصوص در مصاحبه ای اعلام کرد که در این سفر علاوه بر روابط دو جانبه، درباره تدوین سند جامع همکاری های بلند مدت گفتگو خواهیم کرد و مقدمات آن برای امضای سران دو کشور را انجام خواهیم داد.

این رویکرد جدید جمهوری اسلامی در خصوص تدوین سند همکاری های بلند مدت در حوزه سیاست خارجی با کشورهای مهم منطقه ای و بین المللی که با چین آغاز شده و با روسیه و ونزوئلا دنبال شده است. حالا با مصاحبه وزیر خارجه کشورمان مشخص شد که این سند با ترکیه نیز در حال تدوین و نهایی شدن است که می تواند روابط ما با این کشور مهم منطقه ای را بیش از گذشته توسعه و تعمیق دهد.

امیرعبداللهیان پس از دیدار با وزیر خارجه ترکیه در نشستی خبری حضور یافت که بخشی از اظهارات و مواضع اتخاذ شده از سوی نماینده جمهوری اسلامی ایران به قرار زیر است:

- در سفری که آقای چاووش اوغلو به تهران داشت من پیشنهاد آماده کردن و توافق بر سر یک نقشه راه بلندمدت همکاری‌ها را به ایشان دادم و در جریان سفر امروزم پیش نویس و نسخه‌ای از پیشنهاد طرف ایرانی را برای کار کردن روی سندی که تحت عنوان همکاری‌های جامع و بلندمدت دو کشور، تقدیم آقای چاووش اوغلو خواهد شد.

- در مورد حوزه قفقاز، فرمت 3+3 و گفت‌وگوهای سه جانبه ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه در دستورکار مشترک ما قرار دارد.

- در موضوع سوریه آخرین تحولات اجلاس آستانه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم. ما نگرانی‌های امنیتی ترکیه را درک می‌کنیم و طرح مباحثی در خصوص احتمال وقوع عملیات ویژه در بخشی از خاک و سرزمین سوریه، گفت‌وگوی مفصلی را با آقای چاووش اوغلو داشتیم و معتقدیم باید از طریق گفت وگو و مسالمت آمیز نگرانی‌های امنیتی دوستان ما در ترکیه مورد توجه قرار بگیرد و رفع شود.

وی پس از این نشست خبری به دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه رفته و پشت درهای بسته، مذاکرات با رئیس جمهور ترکیه را دنبال کرد.

وزیر خارجه کشورمان امروز سه شنبه نیز ترکیه را به مقصد ترکمنستان برای شرکت در نشست وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر ترک کرد.

در همین خصوص گفت‌وگویی با محمد فرازمند سفیر کشورمان در ترکیه داشتیم تا درباره اهداف این سفر و نتایج آن به چشم انداز روشن تری برسیم.

فرازمند درباره سفر وزیر خارجه کشورمان به ترکیه گفت: این سفر نخستین سفر رسمی آقای امیرعبداللهیان در سمت وزیر خارجه کشورمان به ترکیه بود و علاوه بر دیدار کاری مفصل با آقای چاووش اوغلو که طی آن مروری همه جانبه بر پرونده های دو جانبه و همکاری های منطقه ای صورت گرفت، ملاقات مهمی با آقای اردوغان نیز انجام شد.

وی در خصوص موضع ایران درباره عملیات ترکیه در شمال سوریه که برخی عنوان می کنند چراغ سبز تلویحی ایران در این سفر داده شده است، نیز اظهار داشت: خیر، وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد که باید به روش‌های مسالمت آمیز نگرانی های ترکیه رفع شود. دیدگاه‌های ایران در این خصوص واضح و ثابت بوده و دوستان ترک از آن مطلع هستند.

سفیر کشورمان همچنین درباره اقدامات انجام گرفته برای تدوین سند توافقنامه بلند مدت نیز اظهار داشت: برای برگزاری اجلاس کمیته عالی روابط که ریاست آن با روسای جمهور دو کشور است و نیز کمیسیون مشترک که به ریاست وزیر حمل و نقل ایران و وزیر انرژی ترکیه برگزار می شود، در آینده نزدیک یعنی هفته های آینده توافق حاصل شده است.

فرازمند درباره سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران نیز تصریح کرد: علی القاعده، پیش از سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران، اجلاس مقدماتی وزرای کمیسیون مشترک و سایر وزرا برگزار می شود تا مقدمات توافق کمیته عالی را فراهم کنند و بعد از آن شاهد این سفر خواهیم بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین