|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۳۴۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۳
«داونپورت» معتقد است برخلاف ادعاهای حامیان تحریم های جدید، هر تحریم هسته ای جدید علیه ایران، اصول توافق ژنو را نقض می کند.
به گزارش ایرنا، «کلسی داونپورت» مدیر برنامه منع اشاعه موسسه «کنترل سلاح» یک موسسه غیردولتی در واشنگتن در مقاله ای تحت عنوان «کنگره باید از مذاکرات حمایت کند نه تحریم های جدید» نوشت: فرصت مذاکرات برای آمریکا یک فرصت تاریخی است.

وی ادامه داد: طرح تحریم های جدید توسط کنگره آمریکا در این مقطع، پیشرفت های حاصل شده در یک سال گذشته بین ایران و آمریکا به همراه متحدانش را تهدید می کند.

این تحلیلگر آمریکایی افزود: حرکت به سمت تحریم های جدید، مذاکرات را از ریل خارج و ایران را از میز مذاکرات دور می کند و در عین حال حمایت جامعه جهانی از تحریم های فعلی را از بین می برد.

«داونپورت» معتقد است برخلاف ادعاهای حامیان تحریم های جدید، هر تحریم هسته ای جدید علیه ایران، اصول توافق ژنو را نقض می کند.

وی نوشت: علاوه بر این ، طرح کنگره می تواند درخواست های غیرواقعی و جدیدی را برای رسیدن به توافق جامع با ایران مطرح کند که رسیدن به چنین توافقی را با جمهوری اسلامی دور از دسترس کند.

مدیر برنامه منع اشاعه موسسه «کنترل سلاح» آمریکا به حامیان تحریم ایران در کنگره توصیه کرد: به جای از بین بردن پیشرفت های حاصل شده در مذاکرات با ایران، بهتر است از مذاکرات گروه 1+5 با ایران حمایت کنید.

وی در مقاله خود به نقل از «سامانتا پاور» نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد نوشت: تحریم های جدید علیه ایران، جمهوری اسلامی را منزوی نمی کند بلکه آمریکا را منزوی خواهد کرد.

«داونپورت» بر این باور است که در صورت اعمال تحریم های جدید، آمریکا به عنوان عامل شکست مذاکرات مطرح خواهد شد و کشورهای دیگر ممکن است تجارت با ایران را از سر بگیرند و این موضوع قدرت چانه زنی آمریکا در مذاکرات و امیدها برای حل دیپلماتیک موضوع را کاهش خواهد داد.

وی همچنین به نقل از «الیزابت روزنبرگ» مشاور سابق امور تحریم ها در وزارت خزانه داری آمریکا نوشت: تحریم های جدید این پیام را به دولت ایران خواهد داد که کاخ سفید قابل اعتماد نیست و نمی تواند کنگره را برای همکاری در کاهش تحریم ها با خود همراه کند.

«داونپورت» در ادامه مقاله خود به تاثیر روانی تحریم ها بر فضای سیاسی داخلی ایران نیز اشاره کرد و نوشت: تحریم های جدید فشار تندروهای ایران بر دولت این کشور را بیشتر و فضا را برای ادامه مذاکرات توسط وی تنگ تر خواهد کرد.

وی معتقد است: همچنان که مقامات ارشد دولت ایران اعلام کرده اند تحریم های جدید می تواند به مرگ مذاکرات بیانجامد و حتی ممکن است منجر به عملی شدن تهدیدات ایران برای افزایش غنی سازی تا 60 درصد شود.

مدیر برنامه منع اشاعه موسسه «کنترل سلاح» آمریکا افزود: خواسته های غیرواقعی از ایران به حل موضوع هسته ای ایران کمک نمی کند چرا که جامعه جهانی بر اساس توافق ژنو پذیرفته است ایران غنی سازی محدود به اندازه نیازهای عملی اش را داشته باشد.

وی ادامه داد: درخواست از ایران برای اینکه کاملا برنامه هسته ای خود را از بین ببرد یا غنی سازی اش را صفر کند ممکن بود یک دهه قبل که ایران فقط چندصد سانتریفیوژ داشت قابل پذیرش می بود، اما اکنون این درخواست ها واقع بینانه و قابل دستیابی نیستند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین