|
|
امروز: يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۳۴۵۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴


بنا به اعلام دیده‌بان حقوق بشر مقامات میانمار در ۱۰ سال اخیر بیش از ۱۳۵ هزار مسلمان روهینجایی (روهینگیا) را به طور خودسرانه و نامحدود بازداشت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، دیده بان حقوق بشر گزارشی تحت عنوان «چیزی به نام آزادی وجود ندارد: بازداشت ۱۰ ساله روهینجایی‌ها در ایالت راخین میانمار» منتشر کرد.

براساس این گزارش، مقامات میانمار طی ۱۰ سال گذشته بیش از ۱۳۵ هزار مسلمان روهینجا و کمان را خودسرانه و نامحدود بازداشت کرده‌اند.

این گزارش که از مصاحبه با مسلمانان روهینجا و امدادگران از سال ۲۰۱۲ تهیه شده، نشان می‌دهد که چگونه مقامات میانمار از طرح پاکسازی قومی که از جولای ۲۰۱۲ راه‌اندازی شد، به نفع خود سود بردند.

بنا به اعلام دیده‌بان حقوق بشر طرح پاکسازی قومی برای منزوی کردن و محدود کردن این افراد در کشوری که اکثریت جمعیت آن بودایی هستند، اجرا شده است.

ارتش میانمار در ۲۵ اوت ۲۰۱۷ حملات خود به منطقه آراکان را آغاز کرد. در این حملات هزاران غیرنظامی آراکانی جان باخته و حدود ۳۵۰ روستا توسط ارتش میانمار و بوداییان افراطی به آتش کشیده شد.

طبق آخرین گزارش سازمان ملل، شمار مسلمانانی که از ۲۵ اوت ۲۰۱۷ به این سو از خشونت‌های ارتش میانمار و بودائیان افراطی فرار کرده و به اردوگاه‌ها و اقامتگاه‌های موقت در حومه کاکس بازار بنگلادش پناه برده‌اند به ۹۰۰ هزار نفر رسیده است.

از سال ۱۹۷۰ تاکنون ۸۴ درصد از جمعیت ۲ میلیونی مسلمانان روهینجایی در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای همسایه گریخته‌اند. سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر خشونت علیه مسلمانان روهینجایی در میانمار را «پاکسازی قومی» و «نسل‌کشی» توصیف می‌کنند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین