|
|
امروز: شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۹
کد خبر: ۳۴۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲
احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون سلامت شواری شهر تهران در این زمینه گفت: مشکل پارازیت های ماهواره ای همچنان وجود دارد و حتی این موضوع تشدید هم شده است. این مسأله با وجود تمام حساسیت ها در کمیسیون سلامت شورای شهر تهران مطرح شد. شورای شهر سوم در مورد پارازیت ها مستنداتی تهیه کرد و به سازمان حفاظت محیط زیست منتقل شد و این موضوع هرچند بی سروصدا اما با شفافیت در حال پیگیری است.
متخصصان مخابراتی نیز با وجود تاکید بر استاندارد بودن دستگاه های مخابراتی از ارسال پارازیت های بی منشاء ابراز نگرانی می کنند. هرچند هنوز بطور کاملا رسمی نگفته اند آیا حرفهایی که درباره تاثیرات مخرب آن مثل سرطان زا بودن، عقیم کنندگی یا تاثیر بر روی جنین می زنند درست است یا نه، اما موضوع آنقدر مهم بوده که خبرهایی درباره ورود دادستان تهران به مسأله پارازیت های ماهواره ای به گوش می رسد و رئیس جمهور نیز چهار نهاد وزارت بهداشت، وزارت رفاه، سازمان محیط زیست و سازمان انرژی اتمی را مأمور بررسی موضوع کرده است.

احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون سلامت شواری شهر تهران در این زمینه گفت: مشکل پارازیت های ماهواره ای همچنان وجود دارد و حتی این موضوع تشدید هم شده است. این مسأله با وجود تمام حساسیت ها در کمیسیون سلامت شورای شهر تهران مطرح شد. شورای شهر سوم در مورد پارازیت ها مستنداتی تهیه کرد و به سازمان حفاظت محیط زیست منتقل شد و این موضوع هرچند بی سروصدا اما با شفافیت در حال پیگیری است.

محمدرضا نوروزی دبیر انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران با بیان اینکه در تحقیقاتی مشاهده شده که امواج محیطی و پارازیت ها موجب افزایش سقط های ناخواسته می شود، اظهار کرد: البته این امر در دست تحقیق بیشتر است و در همین زمینه نیز وزارت بهداشت تحقیقاتی را آغاز کرده است. متاسفانه با وجود شیوع و روند رو به افزایش زوج های نابارور در هر سال به دلیل عوامل اجتماعی و محیطی نه تنها حمایتی از سوی دولت صورت نمی گیرد چه بسا با افزایش امواج الکترومغناطیس دکل های BTS و پارازیت، حتی افزایش پدیده جهش زایی ژنتیکی و ناباروری در شهروندان را دور از ذهن نیست.

عدالرضا عزیزی دکتری رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفته است: آقای رئیس جمهور طی دستوری، وزارتخانه های بهداشت و رفاه و همچنین سازمان محیط زیست و سازمان انرژی اتمی را مکلف کرده است تا در این خصوص به طور جدی بررسی ها را انجام دهند لذا تا پیش از گزارش قطعی از سوی دولت مبنی بر سرطان زا بودن امواج رادیویی و فرکانس های ماهواره ای موجود نمی توانیم کسی را بازخواست کنیم. ضمن آنکه دکتر هاشمی وزارت محترم بهداشت که فوق تخصص هستند و چهره علمی برجسته ای دارند و در این زمینه نظرشان بر دیگران اولی است، در گزارشی به مجلس، سرطان زا بودن پارازیت ها را رد کردند.

پیام آزاده فوق تخصص سرطان و عضو انجمن سرطان ایران با اعلام قطعی بودن پارازیت، گفت: همانطور که از واژه پارازیت پیداست، بدی و مطمئنا برای سلامت انسان مضر است اما تمام گمانه ها در خصوص ضرر و زیان پارازیت ها بر روی بدن انسان در حد فرضیاتی است که از سوی برخی پزشکان و کارشناسان بیان شده و به مرحله قطعیت و یقین نرسیده است. پس تا پیش از اثبات فرضیه ما فقط می توانیم بگوییم همانطور که امواج موبایل در طولانی مدت بر روی مغز اثرات سوء دارد، پارازیت هم همین طور و هیچ شکی در این قضیه نیست. به طور مثال در سال 1960علم ثابت کرد که سیگار سرطان زاست و مقالات بی شماری در این باره به چاپ رسیده است پس در خصوص پارازیت نیز باید پس از تحقیقات علمی و مستدل نتیجه اعلام شود که مورد استناد قرار گیرد اما تا پیش از آن فقط میتوانیم بگوییم پارازیت ها و امواج به طور قطع برای امتی مضر هستند اما اینکه چه خطراتی دارند نیاز به تحقیقات دارد.

اما بیتا جبلی متخصص مغز و اعصاب کودکان در این زمینه گفت: در منابع معتبر علمی مطلبی که ثابت کند پارازیت و امواج ماهواره ای تأثیری بر بدن انسان داشته باشد وجود ندارد و اظهار نظر درباره اینگونه مباحث بدون منبع علمی معتبر موجب ایجاد نگرانی در بین مردم می شود. هرچند امواج الکترومغناطیسی و موبایل یکسری بیماری ها ایجاد می کند اما امواج ماهواره ای هیچ گونه تأثیری بر روی بدن انسان ندارد.

ایرج خسرونیا رئیس انجمن پزشکان داخلی ایران در این زمینه اظهار کرد: امواج موجود در فضا روی سیستم مغز و اعصاب و تعادل انسان اثر دارد. گاهی اوقات نیز روی غدد داخلی و رحم به خصوص در زنان باردار تاثیر منفی دارد؛ به طوری که این امواج در زنان باردار باعث سقط جنین و عوارض مادرزادی و ژنتیکی در نوزاد خواهد شد. در طولانی مدت نیز این امواج روی پرده گوش و سیستم شنوایی تاثیرات منفی خود را نشان می دهد. همچنین تعداد زیادی از افراد در معرض امواج به طور غیرعادی عصبی هستند و اضطراب و هیجان دارند. گاهی اوقات هم این پارازیت ها منجر به اختلالات قلبی وعروقی روی افراد در معرض خواهد شد و حتی امکان دارد امواج رادیویی روی مغز و استخوان هم تاثیر بگذارد و روی ساختار سلول های آن تغییراتی ایجاد کند. این امر ابتلا به انواع سرطان ها و بیماری های خونی را به دنبال خواهد داشت.

عبدالله فضلعی زاده نایب رئیس انجمن سرطان ایران گفت: از نظر پزشکی هنوز تاییدیه رسمی دال بر سرطان زا بودن پارازیت ها نداریم چراکه تحقیقات تک مرکزی با جامعه آماری پایین گویای مطلب نیست و نمی توان آن را به تمام دنیا تعمیم داد لذا پیشنهاد می کنم تا قبل از قطعیت این فرضیه از ایراد نظر در خصوص آن پرهیز شود. هرچند که باید از افزایش پارازیت ها جلوگیری شود که اگر خدای ناکرده این فرضیه تصدیق شد پشیمانی به بار نیاید. ما می دانیم پیشگیری بهتر از درمان است پس عقل سلیم هر آنچه را در آن شک وجود داشته باشد هم به دیده پرهیز نگاه می کند.



محمدحسن آصفری نماینده اراک در مجلس موضوع پارازیت ها را از این حیث که سلامت جامعه به خطر می افتد برای مجلس بسیار حائز اهمیت خواند و بیان کرد: در صورت اعلام قطعی و شفاف نهادهای متولی مثل وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست، مجلس هرگز کوتاه نمی آید و طور جد پیگیری می کند. حال آنکه با وجود شنیده شدن خبرهایی در این خصوص، هنوز گزارش رسمی دال بر خطرآفرینی جدی پارازیت ها دریافت نکرده ایم. به همین خاطر هنوز پیگیری جدی در این خصوص صورت نگرفته است.

سیدرمضان شجاعی کیاسری عضو شورای نظارت بر صداوسیما و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این زمینه گفت:

فعلاً اظهارنظر در این رابطه موجب تشویش اذهان است. مجلس منتظر نظر رئیس جمهور در خصوص موضوع پارازیت هاست و تا قبل از نهایی شدن موضوع از سوی نهادهای مکلف شده از سوی رئیس جمهور، هرگونه اظهار نظری بیشتر موجب تشویش اذهان عمومی می شود.

*آستان مقدس امام خمینی (ره)
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین