|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۳۴۵۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
دیوید اکسلراد، استراتژیست اصلی دو کمپین ریاست‌جمهوری بااراک اوباما در اینباره گفت: ریاست‌جمهوری به طرز شگفت‌انگیزی مشغله‌ای سنگین است و حقیقت این است که رئیس‌جمهوری در پایان دوره دومش بیشتر به ۹۰ سالگی نزدیک خواهد بود تا ۸۰ سالگی و این مشکل بزرگی است.


ایسنا:برخی مقامات دموکرات آمریکا در گفت‌وگویی با نیویورک تایمز نسبت به توانایی رئیس‌جمهوری این کشور در نجات این حزب و مقابله با حزب جمهوری‌خواه ابراز تردید کردند.

نیویورک تایمز در گزاشی نوشت: بسیاری از قانون‌گذاران دموکرات و مقامات این حزب در نیمه سال ۲۰۲۲ درحال ابراز ناامیدی خود از تقلای جو بایدن بر پیشبرد اهدافش هستند، نسبت به توانایی وی برای نجات این حزب از شکست پیش‌بینی شده در انتخابات میان‌دوره‌ای ابراز تردید می‌کنند و وی را به چشم لنگری می‌بینند که باید برای انتخابات ۲۰۲۴ جدا شود.

دموکرات‌ها در جلسات، اتاق پشتی کنگره و دورهمی‌های درون حزبی به آرامی درخصوص رهبری بایدن، سن و همچنین توانایی‌اش برای مقابله با رئیس‌جمهوری پیشین دونالد ترامپ، ابراز نگرانی می‌کنند.

گفت‌وگو با ۵۰ مقام دموکرات نشان می‌دهد که این حزب نسبت به قدرت‌گیری روزافزون جمهوری‌خواهان اضطراب دارد و نسبت به مسیر پیش روی خود خوشبین نیست.

استیو سیمئونیدیس، یک عضو کمیته ملی دموکرات از میامی گفت: اینکه بگوییم کشورمان در مسیر درستی قرار دارد به طور وقیحانه‌ای از حقیقت فاصله دارد. آقای بایدن باید درست پس از انتخابات میان‌دوره‌ای قصد خود برای عدم نامزدی مجدد در انتخابات ۲۰۲۴ را اعلام کند.

نگرانی دموکرات‌ها پس از جلسه استماع مجلس نمایندگان آمریکا در ششم ژانویه شکل گرفته است. در این جلسه کنگره، درخصوص خطرات انتخاب مجدد دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ - که دروغ‌هایش باعث آتش‌افروزی و ایجاد اختلال در روند صلح‌آمیز انتقال قدرت شد - شفاف‌سازی انجام شد.

در ابتدا اکثریت دموکرات‌های عالی رتبه نسبت به صحبت درخصوص آینده بایدن بی‌میل بودند و در گفت‌وگوی هیچ کدام هیچ نشانی از بداندیشی نسبت به بایدن دیده نمی‌شد. اما شکست‌های متوالی دولت بایدن برای تصویب قانون در رابطه مشکلات برجسته دموکرات‌ها به همراه تلاش‌های غیرمداومش برای استفاده از صحن کاخ سفید جهت تغییر اذهان عمومی تنها باعث شده تا رئیس‌جمهوری با روند نزولی حمایت‌ها و تاسف حزب دموکرات برای شرایطش مواجه شود.

این مسئله باعث شده تا رهبران دموکرات نتوانند توضیحاتی درخصوص مصیبت‌هایی که به نظر خارج از کنترل بایدن است، ارائه دهند. تورم بی‌سابقه در چهار دهه گذشته، افزایش قیمت گاز، همه‌گیری ادامه یافته، تیراندازی‌های گسترده، تلاش یک دادگاه عالی برای پایان دادن به حقوق فدرال سقط جنین و مخالفت دموکرات‌های عضو کنگره کلیدی برای پیشرد طرح بازسازی بهتر رئیس‌جمهوری و یا بسط حقوق رای از جمله این مصیبت‌هاست.

نگرانی‌ها درخصوص سن و جانشین

برای تمامی دموکرات‌های که گفت‌وگو با آن‌ها انجام گرفته است، سن رئیس‌جمهوری - ۷۹ در حال حاضر و ۸۲ در زمان اعلام برنده انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ - نگرانی‌های عمیقی را درخصوص بقای سیاسی بایدن بوجود آورده است. بایدن که گاف‌هایش در اظهارات غیرمنتظره‌اش باعث ایجاد رعشه در دیپلماسی جهانی شده، تاکنون نسبت به تمامی پیشینیانش مصاحبه‌های کمتری انجام داده است.

دیوید اکسلراد، استراتژیست اصلی دو کمپین ریاست‌جمهوری بااراک اوباما در اینباره گفت: ریاست‌جمهوری به طرز شگفت‌انگیزی مشغله‌ای سنگین است و حقیقت این است که رئیس‌جمهوری در پایان دوره دومش بیشتر به ۹۰ سالگی نزدیک خواهد بود تا ۸۰ سالگی و این مشکل بزرگی است.

وی افزود: بایدن اعتباری که لایقش است برای عبور دادن کشور از بدترین بخش همه‌گیری، تصویب قوانین تاریخی و متحد کردن ناتو علیه ستیزه‌جویی‌های روسیه و احیای احترام کاخ سفید را دریافت نمی‌کند و بخشی از دلیل این مسئله عملکرد کرداری وی است. بایدن به سنش نگاه می‌کند و در برابر دوربین دیگر تیزهوشی سابق خود را ندارد و این باعث ایجاد شبهه‌هایی درخصوص لیاقت و شایستگی وی شده است.

بایدن به مراتب گفته که انتظار دارد نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۴ شود اما اگر این اتفاق نیفتد، اجماع بر سر اینکه چه کسی ریاست حزب را برعهده بگیرد وجود ندارد.

برخی دموکرات‌های در این گفت‌وگو اعلام کردند که انتظار دارند رهبران عالی‌رتبه این وظیفه را به کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری محول کنند.

برخی دموکرات‌ها نیز سناتورها ایمی کلوبشار، برنی سندر، الیزابت وارن و کوری بوکر، پیت بودجج، وزیر حمل و نقل و بتو اورورک، نامزد فرمانداری تگزاس را نامزدهای این جایگاه می‌دانستند.

طرفداران بایدن نیز اصرار دارد که کشور علی‌رغم تمامی موانع در مسیر درستی قرار دارد.

آنیتا دان، مشاور ریاست‌جمهوری با اشاره به افزایش زیاد موقعیت‌های شغلی و مقابله با همه‌گیری گفت: تنها یک شخص توانست که از دروغ‌های ترامپ و فتنه‌ها و چالش‌های عرصه عبور کند تا ریاست کارها را برعهده بگیرد و آن جو بایدن بود.

دیگر متحدان بایدن نیز این ایده که دیگر دموکرات می‌توانند عملکرد بهتری نسبت به وی در سال ۲۰۲۴ داشته باشند را رد کردند.

بن لابولت که بر روی کمپین انتخاباتی باراک اوباما کار کرده بود در اینباره گفت: این همان بزرگنمایی‌هایی است که ما درباره باراک اوباما در ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ شنیدیم.

کریستوبال الکس، مشاور ارشد کمپین بایدن گفت که بایدن تنها دموکراتی است که می‌تواند در انتخابات ملی پیروز شود.

دموکرات‌های منتخب نیز باید در رابطه با اظهارنظر آشکار درباره آینده بایدن احتیاط کنند.

جزمین کروکت، نماینده تگزاس گفت: من اجازه ندارم که احساساتی در اینباره داشته باشم. اگر شما هم یکی از افراد تازه وارد باشید، چنین اجازه‌ای نخواهید داشت.

تاسف و اضطراب

شبهه‌هایی درباره ناتوانی بایدن برای ترغیب سناتورهای دموکرات میانه‌رو برای حمایت از اهدافش وجود دارد. دموکرات‌ها با این چشم‌انداز که اکثریت جمهوری‌خواهان حداقل یکی از مجالس کنگره را در سال آتی به دست خواهند آورد، نگران این هستند که اشتباهات گذشته تکرار شود.

الیزابت گزمن، یک عضو در مجلس نمایندگان ویرجینیا گفت که دموکرات‌های این انجمن از عدم تصویب قانون سقط جنین در سال گذشته پیش از دست دادن کنترل قوه مقننه به جمهوری‌خواهان متاسف هستند.

اضراب و نگرانی درخصوص جو بایدن به قلب پایگاه سیاسی‌اش نیز نفوذ کرده است. آدریان شروپشیر، مدیر اجرایی بلک پک عنوان کرد که نگرانی اصلی وی رای‌دهنگان سیاه‌پوست است که با دیدن شکست بایدن و دموکرات‌ها در تحقق وعده‌های اصلی‌شان دیگر برای رای‌گیری در ماه نوامبر باز نخواهند گشت.

وی ادامه داد: آیا این درماندگی، بی‌قراری، ناراحتی و ترس باعث خواهد شد که مردم حس کنند شراکت آن‌ها تغییر چشم‌گیری ایجاد نمی‌کند؟ سوال اصلی این است.

حتی برخی از اولین حامیان بایدن در کمپین سال ۲۰۲۰ نیز در حال حاضر توانایی وی برای رهبری حزب از طریق پیروزی در انتخابات علیه ترامپ را زیر سوال می‌برند.

آن هارت، یک رئیس مشترک حزب دموکرات در شهرستان آلاماکی، آیووا که پیش از انتخابات ۲۰۲۰ از بایدن حمایت می‌کرد می‌گوید که نمی‌داند بایدن چگونه در سن ۷۹ سالگی ریاست‌جمهوری را مدیریت خواهد کرد.

وی بیان کرد: از من خواسته شد تا ریاست برخی چیزها را برعهده بگیرم. با من شوخی می‌کنید؟ من ۶۴ ساله هستم. ما به جوانان نیاز داریم. پس من وی را به دلیل تلاشش تحسین می‌کنم و امیدوارم که وی مشعل را به نفر بعدی بسپارد.

شیلیا هاگینز، یک وکیل از دورهام کارولینای شمالی که عضو کمیته ملی دموکرات است این مسئله را به شکل واضح‌تر بیان کرد.

وی گفت: دموکرات‌ها به رهبری تازه و جسور برای رقابت ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ نیاز دارند. این شخص نمی‌تواند بایدن باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین