|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۷
کد خبر: ۳۴۴۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹

ایسنا: دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از رونمایی از سامانه "شیما" همزمان با یازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر در تیر ماه امسال خبر داد.

سید مجید امامی در جلسه امروز (23 خرداد) کارگروه استانی ساماندهی مد و لباس استان کرمانشاه، با تاکید بر ساماندهی نظام طراحی در کشور گفت: برای این کار فعال سازی و تقویت سامانه "شیما" (شناسه یکپارچه مد و لباس ایران) در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: تلاش ما این است که این سامانه به نماد کیفیت لباس در ایران تبدیل شود و لباس های مورد تایید در این سامانه محل انتقاد پلیس اماکن و اتحادیه ها نخواهد بود.

امامی از رونمایی از این سامانه در 18 تیرماه همزمان با برگزاری یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر خبر داد و افزود: در این سامانه طراحان لباس های خود را ثبت کرده و طرح های ثبت شده در آن کد کالای ایرانی و اسلامی گرفته و مورد حمایت جهت تولید هستند.

وی افزود: با این کار هم خانواده ها و هم تولیدکنندگان به راحتی می توانند از طرح های این سامانه استفاده کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: طبق رایزنی های صورت گرفته با وزارت صمت، از تولیدکنندگانی که از لباس های سامانه "شیما" استفاده کنند حمایت هایی صورت خواهد گرفت و ارتقا کار دانشجویان طراحی هم به تعداد طرح های ثبت شده لباس در این سامانه خواهد بود.

این مسئول با بیان اینکه سامانه "شیما" استانداردهای راحتی برای ثبت دارد، گفت: اصل بر این است که لباس ها در عین زیبایی، هویت ایرانی و اسلامی بودن را داشته و عفیفانه باشند.

امامی افزود: در کنار بحث ساماندهی نظام طراحی لباس، کارهایی هم در بخش تولید در دست اقدام است که نظام تولید هم ساماندهی شود و تولیدی ها را به سمت تولید لباس های ایرانی و اسلامی سوق دهیم.

وی تصریح کرد: در کنار اینها برنامه هایی هم برای نظام توزیع داریم، بطوری که یک مرکز لباس ایرانی اسلامی در تهران راه اندازی و استان ها از این مرکز لباس ها را خریداری کنند.

امامی با بیان اینکه ذائقه مصرف کننده عنصر محوری نظام پوشاک است، گفت: باید کمک کنیم در کارگروه ساماندهی مد و لباس ذائقه مردم با اصالت ایرانی و اسلامی ارتباطش حفظ شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه با اشاره به نامناسب بودن بسیاری لباس های عرضه شده در سطح بازار برای بانوان، گفت: وقتی بجز مانتوی جلوباز چیزی در سطح فروشگاه های لباس نیست، مردم چه انتخابی می توانند داشته باشند.

وی افزود: زمانی هم که بانوان برای خرید مانتوهای اداری یا چادر مراجعه می کنند مجبور به پرداخت هزینه چند برابری نسبت به مانتوهای جلوباز می شوند و این یعنی به اجبار مردم را سمت استفاده از مانتوهای جلوباز سوق می دهیم.

امامی با اشاره به حداقل نیاز سالانه کشور به 80 میلیون مترمربع پارچه چادر، گفت: این درحالی است که کل تولید کشور 10 میلیون مترمربع و سقف واردات هم نهایتا 30 میلیون مترمربع است و حال سوال این است که 40 میلیون مترمربع نیاز دیگر کشور در زمینه پارچه چادر چطور تامین می شود که دو جواب دارد، یا بانوان چادری مجبور به کنار گذاشتن چادر می شوند و یا چادرهای کهنه خود را باید سر می کنند.

وی با انتقاد از این وضعیت گفت: حدود هشت سال است که ذائقه پوشش جامعه رها شده و جامعه به اجبار به سمت استفاده از مانتوهای نامناسب و .. سوق داده شده، چون انتخاب دیگر را سخت کرده ایم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: علی رغم اینکه بر اساس نظرسنجی های متعدد بیش از 80 درصد جامعه ایرانی معتقد به حجاب و پوشش عفیفانه هستند که نشات گرفته از فرهنگ ایرانی و اسلامی ماست، اما در بازار عملا داریم برای مردم "تن نمایی" را ترویج می کنیم.

امامی گفت: همین اختلاف بازار و فرهنگ جامعه موجب ایجاد شکاف نسلی و شکاف فرهنگی شده و بسیاری خانواده های ایرانی از این وضعیت گلایه مندند که در بازار لباس مناسبی برای خرید نیست و مجبورند مانتو جلوباز و کوتاه بخرند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: به هرحال تاکید و تلاش ما در حال حاضر بر طراحی، تولید و توزیع لباس های زیبا، عفیفانه و ارزان قیمت است تا بتوانیم به تدریج جامعه را به سمت فرهنگ ایرانی و اسلامی سوق دهیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین