|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۳۴۴۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵


رئیس ناظر دولت آمریکا در امور افغانستان (سیگار) گفت، نگران این است که پول ارسال شده از سوی سازمان ملل برای این کشور جنگ‌زده در قالب کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه به دست دولت طالبان بیفتد.

به گزارش ایسنا، «جان سوپکو» سربازرس ویژه در امور بازسازی افغانستان گفت، سازمان در مورد این بودجه نگرانی دارد، اما از آنجایی که در داخل کشور افغانستان حضور ندارد، باید به سازمان ملل متکی باشد تا اطمینان حاصل کند که هیچ پولی به طالبان نمی‌رسد.

افغانستان پس از روی کار آمدن مجدد طالبان در ۱۵ اوت سال گذشته میلادی با بحران بشری غیرمنتظره و فروپاشی اقتصادی روبرو شده است. طالبان به جای حل این مشکلات، بر اجرای مجدد رویکردهای قدیمی خود مربوط به دهه ۹۰ میلادی و زمانی که زمام امور در این کشور را در دست داشت، تمرکز کرده است.

این مساله باعث شد تا سازمان ملل رویکرد جدیدی را درباره تزریق مستقیم نقدینگی به اقتصاد افغانستان در سال جاری میلادی اتخاذ کند. اواخر آوریل ۲۰۲۲، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به خبرنگاران گفت که این نهاد بین‌المللی ۵۰۰ میلیون دلار نقدیندگی به افغانستان تزریق کرده است.

شبکه خبری رادیو فردا گزارش کرد، بازرس ویژه در امور بازسازی افغانستان ادامه داد: ما با مقام‌های سازمان ملل درباره اینکه چطور از این مبالغ حفاظت کنیم، در حال رایزنی و گفت‌وگو هستیم. ما درباره بهترین راه برای حفاظت از این مبالغ گفت‌وگو می‌کنیم و امیدواریم که این مبالغ هم حفاظت شوند چون از آنجا که در افغانستان حضور نداریم مشکل است از این مساله مطمئن شویم.

وی افزود: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که کمک‌های بشردوستانه کافی نیستند. با توجه به نبود تزریق نقدیندگی، فروپاشی اقتصادی می‌تواند پیامدهای فاجعه‌آمیزی بر مردم افغانستان بر جای بگذارد.

سوپکو درباره جدیدترین گزارش سیگار نیز گفت،‌ یافته‌های ما نشان می‌دهد که اشرف غنی، رئیس جمهوری سابق افغانستان با کمتر از نیم میلیون دلار با هلیکوپتر در ۱۵ اوت گذشته میلادی از کشورش فرار کرد، در حالی که شایعاتی از فرار او با ۱۶۹ میلیون دلار حکایت داشت.

سیگار در گزارش اولیه خود در ماه گذشته میلادی درباره فروپاشی سریع نیروهای امنیتی افغانستان، توافق صلح واشنگتن با طالبان را مقصر دانسته بود. اما سوپکو گفت که علت اصلی این مساله تحقق توافق اولیه صلح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا توسط جو بایدن، ‌رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده است که در فوریه ۲۰۲۰ به امضای طالبان رسیده بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین