|
|
امروز: يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۳۴۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
وی افزود: قطعاً پرفسور عدل نیز بخشی از این میراث گرانبها هستند و امروز خوشحال هستیم که از مجسمه این استاد بزرگ جراحی نوین در ایران در حضور شاگردانش رونمایی می کنیم.
مجسمه پرفسور عدل پدر جراحی نوین ایران با حضور رئیس کل سازمان نظام پزشکی، رئیس جامعه جراحان ایران و جمعی از جراحان کشور، در موزه مشاهیر برج میلاد تهران رونمایی شد.

 مراسم رونمایی از مجسمه پرفسور یحیی عدل پدر جراحی نوین ایران روز گذشته (جمعه 26 دی ماه) با حضور گسترده جراحان کشور و خانواده این استاد بزرگ جراحی در تراز 271 متری برج میلاد تهران در موزه مشاهیر بلندترین برج مخابراتی کشور برگزار شد.

در ابتدای این مراسم فرزاد هوشیار پارسیان مدیرعامل برج میلاد تهران ضمن خوشامدگویی به جامعه جراحان کشور، گفت: برج میلاد تهران نماد مدرن پایتخت و یکی از اماکن فرهنگی کشور است. موزه مشاهیر برج میلاد تهران راه اندازی شده است تا نمایش دهنده بخشی افتخارات ایران زمین باشد.قطعاً مفاخر و مشاهیر ایرانی به عنوان بخشی از میراث این سرزمین هستند و امروز خوشحال هستیم که به عنوان نماد مدرن پایتخت سهمی در معرفی این فرهنگ و هویت داریم.

وی افزود: قطعاً پرفسور عدل نیز بخشی از این میراث گرانبها هستند و امروز خوشحال هستیم که از مجسمه این استاد بزرگ جراحی نوین در ایران در حضور شاگردانش رونمایی می کنیم.

ارمغان پرفسور عدل پرورش جراحانی زبردست بود

در ادامه این مراسم دکتر علیرضا زالی کل رئیس نظام پزشکی ایران، گفت: مکتب عدل پایه و اساس جراحی ایران است، ارزشمندترین ارمغان پروفسور عدل برای ایران پرورش جراحانی زبردست و ماهر محسوب می شود.

وی افزود: امروز ایران با تکیه بر پایه هایی که پروفسور عدل بنا نهاد از کشورهای پیشرفته در علم جراحی است به نحوی که هیچ یک از ایرانیان برای خدمات جراحی نیاز به سفر ندارند.

به گفته زالی، كسي ديگر مانند پروفسور يحيي عدل نخواهد آمد و نخواهد بود. چون ايشان از مرتبه هاي والايي برخوردار است و من از دكتر حاجب مرتاض كه یکی از شاگردان برجسته پروفسور يحيي عدل است تشكر مي کنم  كه اين كار ارزشمند را انجام دادند.

همچنین از دیگر سخنرانان این مراسم حاجب مرتاض از شاگردان پروفسور عدل بود. او ضمن گرامیداشت این استاد بزرگ گفت: پروفسور يحيي عدل یکی از مردان بزرگ و پدرجراحي نوين در ايران زمين است و خدمات اين مرد خدمت بزرگ براي اين جامعه وپزشكان این مرز و بوم غیرقابل از توصیف است. اينجانب به عنوان یكي از شاگردان مكتب عدل توانستم از زحمت هاي اين ابر قدرت تشكر كنم و سهم كوچكي در ساخت تنديس داشته باشم.

در پایان این مراسم مجسمه پرفسور عدل را که علیرضا خاقانی هنرمند مجسمه ساز ساخته است، عظما عدل خواهر این استاد و پدر جراحی نوین، رونمایی کرد.

پروفسور یحیی عدل در سال 1287 در تبریز به دنیا آمد و پس از گذراندن مراحل ابتدایی تحصیلی در سال 1301 عازم فرانسه شد و در آنجا مدرک پروفسوری خود را دریافت کرد. وی پس از دریافت مدرک خود به ایران بازگشت و به پرورش پزشکان زیادی پرداخت. انجام اولین جراحی قلب، ستون فقرات و دیگر جراحی های شکم در کشور از افتخارات اوست.

پروفسور عدل چهارم دی ماه 1381 دار فانی را وداع گفت.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین